20 vragen aan... Dennis van Loenhout

20 vragen aan... Dennis van Loenhout
Dennis van Loenhout rijdt in een youngtimer vanwege het jeugdsentiment. Ondanks dat de Ford Sierra uit 1991 knullig rijdt, houdt hij toch van de Duitse middenklasser. Dat blijkt wel uit het feit dat Dennis een jaar heeft gezocht naar de juiste wieldoppen. Na de Carbage Run is de Sierra niet afgedankt en krijgt hij tot op de dag van vandaag keurig zijn onderhoud.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Een muisgrijze Ford Sierra Sedan 1.6 CL uit 1991. Om het af te maken is het een actiemodel, de Azur. Met blauwe striping, babyblauwe wieldoppen, een spoilertje en een schuif-kanteldak. De eerste eigenaar heeft bovendien nog bijbetaald voor twee opties: een heuse toerenteller en een vijfde versnelling!

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Omdat ik van oude auto’s houd, maar een Sierra is vooral jeugdsentiment. Mijn vader heeft er in mijn jeugd twee gehad, en omdat ik als klein Dennisje ontelbaar veel uren op de achterbank doorbracht is het als grote Dennis erg leuk om op de bestuurdersstoel te zitten. Deze auto kocht ik als deelnemer aan de Carbage Run, waarover ik een reportage schreef. Ik heb ‘m nooit meer weggedaan.

Waar heb je de auto gekocht?
Bij Autobedrijf Niemantsverdriet in het Zeeuwse Poortvliet. Soms staan daar pareltjes, dit was er een van.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Alle jeugdherinneringen, maar ook het rijden: knullig weggedrag, meterslange schakelwegen en de totale afwezigheid van zaken als stuurbekrachtiging, ABS, elektrische ramen en airco. De cassettespeler is extra leuk nu ik een bandje van Turn Up The Bass uit ongeveer dezelfde tijd op de kop heb weten te tikken!

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?

Sinds 2012.

Heb je al veel gereden in die tijd?
Nog niet zo lang geleden heb ik de 20.000 kilometer aangetikt.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Veel te weinig, maar zodra ik tijd heb!

Ben je lid van een club?
Nee, al word ik dat misschien nog wel. Voorlopig is het plezier aan deze auto iets puur persoonlijks.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Wat ik kan – teleurstellend weinig – doe ik zelf, de rest laat ik doen door een garage die youngtimers een warm hart toedraagt.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Onderhoudsbeurtjes, nieuwe schokbrekers, wat klein laswerk en de ontsteking is volledig vernieuwd.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Ik probeer regelmatig een flinke road trip te maken met de Sierra. Hij is al eens in Oost-Europa geweest, in Zwitserland (toen wilde ik naar Italië, maar door technische trubbels haalde ik dat niet) en afgelopen oktober heeft hij het tot Glasgow gebracht. Op lange ritten komt een auto als deze tot leven, en zo’n Sierra is nog een verrassend fijne reisauto.

Heb je ook nog een andere auto?
Ja, mijn dagelijkse werkpaard is een Volvo V50 uit 2009. Op alle fronten veel en veel beter dan de Sierra, maar met een stuk minder karakter.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Wat veel belangrijker is: ik was ‘m veel te weinig. Maar als ik was vind ik manieren bruikbaar. Ik weet ook wel dat een wasstraat krasjes veroorzaakt, maar ik vind dat een auto best wat gebruikssporen mag hebben. Daar wordt-ie mooier van.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Ik gruwel van niet-origineel. Toen ik ‘m kocht stond hij op (Ford) lichtmetaal dat z’n beste tijd gehad had. Ik heb een jaar lang moeten zoeken naar originele Azur-wieldoppen die ik nu ein-de-lijk heb.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Euh. Tsja. De vijfde versnelling dan toch maar, anders zou hij wel heel erg dorstig zijn.

Heeft de auto ook minpunten?
Bijna alleen maar. De kleur is vreselijk. Die wieldoppen nog erger. Zoals ik al zei: geen veiligheidsfeatures, nergens luxe, knullig weggedrag en veel te weinig pk’s. Zonder al die minpunten zou er niks aan zijn.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Pas nog, in Glasgow. Hij weigerde te starten. Afgesleept door de AA, naar een garage die pas een week later tijd zou hebben. Nadat ik de veerboot in Newcastle die ik voor die dag had geboekt ruim had gemist gingen ze toch aan het werk en vervingen ze de hele ontsteking, maar toen deed-ie nog niks. Uiteindelijk bleek het probleem een draadbreuk in de massakabel van de bobine te zijn. Met een nieuw kabeltje reed de Sierra feilloos in één lange ruk naar Dover, en daarna naar huis.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Veel lol beleven, hopelijk nog flink wat road trips!

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via Facebook.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Gewoon zo doorgaan!

Bekijk meer foto's van de Ford Sierra op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 5 december 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn