35 jaar Mercedes-Benz W201: revolutionaire Ster

35 jaar Mercedes-Benz W201: revolutionaire Ster
Op 8 december is het precies 35 jaar geleden dat Mercedes-Benz de W201 introduceerde. Vandaag de dag is de voorganger van de C-Klasse, die in 1993 verscheen, een gewilde youngtimer. Het begon allemaal met de 190 en 190 E en de W201 is slechts in één carrosserievorm geleverd, de sedan. Liefkozend werd de auto ‘Baby-Benz’ genoemd, het was tenslotte de meest compacte Mercedes-Benz ooit.

Racerij
De 190 D uit 1983 noemden zijn makers ‘fluisterdiesel’. Anno 2017 verstaan we daar echter iets heel anders onder... In de loop der jaren werden de keuzemogelijkheden groter en groter. Zespitters, diesels met turbo, sportieve zestienkleppers, alles was mogelijk, ook qua opties. Mercedes-Benz streed ook mee in de autorace, hiervan zijn diverse prestatiegerichte straatmodellen uitgebracht, zoals de 190 E 2.5-16 Evolution II.

Noord-Amerika
Veiligheid stond boven aan de lijst bij het ontwikkelen van de W201. Naast een unieke achterasconstructie is ook over de kreukelzone goed nagedacht. Ontwerper Bruno Sacco tekende voor het design van de kleinste Ster, die een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,34 Cw liet optekenen. Wist je overigens dat de ontwikkeling van de auto al in 1973 is begonnen? In Noord-Amerika steeg de vraag naar compacte auto’s en Mercedes-Benz wilde die boot niet missen. De W201 is zowel in het Duitse Bremen als Sindelfingen gebouwd. De C-Klasse wordt nog altijd in Bremen geproduceerd. Tot en met augustus 1993 zijn er 1.879.630 exemplaren van de W201 verkocht.

Lees ook ons eerdere artikel over de Mercedes W201.
Dit artikel is gepubliceerd op 5 december 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn