Deze auto's worden 30 jaar oud in 2018

Deze auto's worden 30 jaar oud in 2018
De tijd gaat hard, dertig jaar geleden won Steffi Graf haar eerste Australian Open en lag In heel Nederland het telefoonverkeer plat. Een paar miljoen mensen probeerde tegelijk te bellen naar de jury van de Soundmixshow.

In de autobranche was er in 1988 ook heel wat gaande. Alfa Romeo kwam met de 164, een grote sedan die zijn onderstel deelde met de Fiat Croma, Lancia Thema en Saab 9000. Vooral de versies met V6-motor spreken 30 jaar later nog steeds tot de verbeelding. De kunst is echter om een goed exemplaar te vinden. Zo niet, dan hebben we altijd nog de foto’s. Audi introduceerde de gefacelifte 100 C3, waarbij gordelspanners en een airbag tot de innovaties behoorden. Onder de motorkap lagen diverse vijfpitters, heerlijke motoren.

Uitgestorven Fiat Tipo
Een youngtimer die wij als BMW-fans zeer waarderen is de 5 Serie E34. De derde generatie 5 Serie, getekend door Claus Luthe en Ercole Spada oogt niet alleen tijdloos, zo rijdt hij ook. Een geweldige wegligging gaat gepaard met veel comfort. Met de in 1988 in de showroom verschenen Tipo had Fiat een waardige opvolger van de Ritmo in huis. Het jaar daarop kreeg de auto zelfs de titel ‘Auto van het Jaar’ opgespeld. In 2017 zie je de Tipo nooit meer, vrijwel geheel uitgestorven. Dat geldt ook voor de FSO Prima, een iets modernere versie van de Polonez. Modern is een groot woord, want destijds stonden auto’s uit het voormalige Oostblok niet bekend om hun geraffineerde karakter. Een belangrijk model voor Opel was de opvolger van de Ascona. De Vectra A moest het opnemen tegen geduchte concurrenten als de Ford Sierra en Volkswagen Passat. Tot en met 1995 is de eerste generatie Vectra gebouwd en hier en daar spotten we er nog wel eens eentje.

Neusbeer
Sportiviteit bracht Porsche in 1988. De 944 Cabrio, waarvan ter ere van de 100.000e Porsche gebouwd in Neckarsulm een gelimiteerde versie verscheen. Deze M757 is in een oplage van 910 stuks in twee kleuren geleverd. Uit Frankrijk mochten we dertig jaar geleden de Renault 19 welkom heten. Deze C-segmenter is ontworpen door niemand minder dan Giorgio Giugiaro. Bijna op hetzelfde moment als Opel kwam Volkswagen met de geheel nieuwe Passat, door zijn dichte voorplecht door liefhebbers ‘neusbeer’ genoemd. De Passat B3 kreeg twee bijzondere motoren: de G60 met G-lader (compressor) en de VR6, een compacte zescilinder in lijn.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn