Het autonieuws van 25 jaar geleden

Het autonieuws van 25 jaar geleden
Een kwart eeuw geleden, wie weet nog waar hij in de zomer van 1993 op vakantie is geweest? Ondergetekende was toen 9 jaar oud en vertoefde met de familie een weekje op de Veluwe. Ondertussen stond de autowereld niet stil en kwamen er veel belangrijke modellen op de markt.

Om te beginnen was daar de cabriolet van de BMW 3 Serie E36. Zijn voorganger E30 is lang in productie gebleven, zodat er geen periode zonder open 3 Serie was. Een vroege 3 Serie Sedan zie je nauwelijks meer, maar cabrio’s hebben vaak een minder zwaar leven gehad en zijn nog goed beschikbaar. Citroën verving 25 jaar terug de BX door de Xantia. Deze vijfdeurs hatchback met een lengte van 4,44 meter oogde minder eigenzinnig dan je van Citroën zou verwachten, maar had wel de comfortabele hydropneumatische vering.

Nieuwe Baby-Benz
Als grote concurrent schoof Ford op hetzelfde moment de Mondeo naar voren. De achterwielaangedreven Sierra mocht met pensioen en de Duitsers pronkten in 1994 voor het journaille met de bokaal van de Auto van het Jaar-verkiezing. Uit Japan berichtte Honda dat de vijfde generatie Accord onderweg was. Een zeer fraaie en betrouwbare middenklasser die je in 2017 met een lampje moet zoeken. Door Lexus, het luxemerk van Toyota, werden we verwend met de GS 300. Wie geen obligaat Duits merk als Audi, BMW of Mercedes wenste had aan deze concurrent voor de 100, 5 Serie en E-Klasse een goeie. Een en al Japans raffinement.

Als je toch een ster voorop de motorkap wilde was daar de opvolger van de Baby-Benz. De Mercedes C-Klasse W202, gebouwd in Bremen en Sindelfingen, is anno nu een zeer geliefde youngtimer. Voor exemplaren met een fraaie historie en weinig kilometers moet je diep in de buidel tasten. Daar krijg je een degelijke, betrouwbare en tijdloze auto voor terug. Belangrijk nieuws bij Opel in 1993: de tweede generatie Corsa, een auto waarin bijna iedereen wel eens gereden heeft. Helemaal des Opels kon je de Corsa B in zeer veel varianten krijgen en zijn er talloze actiemodellen geweest. Roest speelt 25 jaar na dato echter een grote rol, veel Corsa’s worden daardoor afgekeurd.

Langlopers
Iets kleiner dan de Corsa, maar veel praktischer is de geinig getekende Renault Twingo. Door de vierkant gevormde achterkant en een verschuifbare achterbank was deze stadsauto mateloos populair. Een wasmachine past tenslotte niet in elke A-segmenter. In 1993 introduceerde Seat de nieuwe Ibiza die qua afmetingen tussen het B- en C-segment viel. Giorgetto Giugiaro was verantwoordelijk voor het design en de techniek kwam uit het magazijn van moederbedrijf Volkswagen. Wist je dat de auto in Zuid-Afrika als Volkswagen Polo Playa is verkocht? Volkswagen zelf, of beter gezegd carrosseriebouwer Karmann, knipte in 1993 het dak van de Golf III. Eindelijk mocht de eerste Golf Cabrio met pensioen omdat er van nummer twee nooit een versie met open dak is geweest. Nog zo’n langloper is de Volvo 240 als stationwagon, die in de vorm van de veel modernere en voorwielaangedreven 850 Estate een opvolger kreeg. Als gele en zeer vlotte T-5R vandaag de dag zeer gewild.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn