Wat deed jij in 1998? Dit hield de autopers bezig.

Wat deed jij in 1998? Dit hield de autopers bezig.
Twintig jaar is een hele tijd, weet jij nog waar je toen werkte? Of weet je nog in welke auto je reed? Modellen die in 1998 geïntroduceerd zijn komen we vandaag de dag nog regelmatig tegen op de vaderlandse wegen.

Na 10 jaar volgde de Alfa Romeo 166 de 164 op. Wat een prachtige sedan blijft die 166 toch, geweldig. Elektronische storingen hebben de auto een niet al te best imago gegeven en ook de verkoopaantallen spraken niet tot de verbeelding. Een stuk succesvoller was Audi met de eerste generatie TT. De intern 8N genoemde coupé op basis van de Volkswagen Golf IV baarde opzien met zijn afwijkende ontwerp en met de diverse versies van de 1.8 T-motor is het nog altijd lekker sturen. Het aanbod is groot, dus sla je slag. Na de 3 Serie Sedan verschenen in 1998 de eerste beelden van de E46 Coupé, ook deze youngtimer is in 2018 zeer geliefd. Exemplaren met weinig kilometers zijn vooral in Duitsland te vinden.

New Edge-design
De een vindt het niks, de ander is er helemaal verliefd op. Met de Fiat Multipla kun je alle kanten op. Ook in letterlijke zin, want door zijn hoekige ontwerp kun je enorm veel bagage meenemen. Zes personen een zitplaats bieden op een lengte van net geen vier meter doen niet veel auto’s deze iconische Italiaan na. Na de Escort komt de Focus, in 1998 koos Ford voor een andere naam in het C-segment. Het New Edge-design dat eerder op de Ka werd geintroduceerd was even wennen, maar als je ziet hoeveel Focussen uit het eerste bouwjaar nog rondrijden is men het gaan waarderen. Zo’n oude Focus is bovendien best betrouwbaar en voor een habbekrats te krijgen.

Land Rover was de SUV-trend vooruit met de Freelander. Een compacte terreinauto met voldoende comfort om dagelijks woon-werkverkeer meer af te leggen. Deze Britse 4x4 is leverbaar geweest als korte tweedeurs cabriolet en als meer praktische vierdeurs. Van een heel ander kaliber is de Maserati 3200 GT, getekend door Giorgio Giugiaro. Vooral de kenmerkende boemerangvormige achterlichten doen de liefhebbers smelten. Maar natuurlijk spreekt ook het geluid van de 370 pk sterke 3,2 liter V8 Biturbomotor tot de verbeelding. Een Japanse nieuweling was in 1998 de tweede generatie Mazda MX-5, waarbij de klapkoplampen waren ingeruild voor normale exemplaren. Net als zijn voorganger een heerlijk scheurijzer, maar net een beetje geciviliseerder.

Vierde generatie Golf
Om tegen de Focus en Golf op te kunnen moest Opel flink aan de slag en presenteerde daarom de Astra G. De Golf is tot op de dag van vandaag de onbetwiste verkooptopper, maar de Focus en Astra volgen hem nog altijd op de voet. Daaraan is in twee decennia niets veranderd. Na de in 1997 geopenbaarde vierde generatie Golf zat Volkswagen ook in het jaar daarop niet stil. Twee segmenten lager vierden we in 1998 de komst van de Lupo, een 3,52 meter korte stadsauto. Bijzonder en goed voor veel goedkope kilometers is de Lupo 3L met zijn 1.2 TDI dieselblokje. Gespeend van allerlei overbodige luxe en de echte fans halen zelfs 1 op 40.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn