Deze auto's zijn in 2018 officieel youngtimer

Deze auto's zijn in 2018 officieel youngtimer
Profiteren van het bijtellingsvoordeel op een youngtimer doe je als de auto 15 jaar of ouder is. Ook in 2018 treden er weer aantrekkelijke modellen toe tot deze felbegeerde categorie vierwielers. Van sommige auto’s weet je van te voren dat ze potentie hebben om een klassieker te worden, andere auto’s vallen in de categorie ‘gebruiksauto’ en vallen niet op.

Opvallen zal je met een BMW Z4 ongetwijfeld doen. De eerste generatie Z4 (E85) is groter en comfortabeler dan zijn voorganger, de Z3. BMW paste in de Z4 voor het eerst elektrische stuurbekrachtiging toe. Ten opzichte van een hydraulisch werkende stuurhulp spaart dit systeem brandstof. Enigszins vergelijkbaar is de Chrysler Crossfire, geleverd als coupé en roadster. Als basis diende de Mercedes SLK R170 en deze Amerikaan is gebouwd bij Karmann.

Scheurijzer
Gekkigheid kennen we wel van Citroën en in 2003 lanceerde het Franse merk de C3 Pluriel. Deze cabriolet was om te toveren tot pick-up, maar de afneembare was geen opbergplek in de auto. Een stuk praktischer en met zijn wortels in Italië is de Fiat Panda, een totaal andere auto dan het oermodel uit de jaren tachtig. Fiat ging met zijn instapmodel in de richting van een mpv. Rijden doet deze generatie Panda uitstekend en ook met de betrouwbaarheid zit het wel snor. De Ford Ka gaat al sinds 1996 mee, maar pas in 2003 kwam Ford met een sportieve variant in de vorm van de SportKa. De 1,6 liter achtklepper met 95 pk zorgde voor veel betere prestaties dan het 1300’tje uit de gewone Ka. Door het stugge onderstel en de aangepaste besturing is de SportKa een leuke youngtimer voor degene die een klein, maar fijn scheurijzertje wenst.

Signum geen succes
Scheuren kun je ook met de Mazda RX-8, de laatste Mazda met rotatiemotor. Je tikt er gemakkelijk een op de kop, maar kijk vooraf ontzettend goed naar de historie van de auto. Technisch is de auto nogal gevoelig en goed warmrijden alvorens prestaties te vragen is noodzaak. Nog zo’n leuke Japanner is de Nissan 350Z die in 2002 al in Japan te koop was en een jaar later Europa bereikte. Voorin huist een atmosferische 3,5 liter V6 met 280 pk, niet zuinig maar wel snel. Als vervanger van de Omega B dacht Opel met de Signum zijn slag te kunnen slaan. Een succes is de 4,63 lange hatchback op basis van de Vectra C nooit geworden en op zijn opvolger wachten we in 2018 nog steeds. Met de Carrera GT nam Porsche een nieuwe supersportauto op in zijn leveringsprogramma. Met een sprint van 0-100 km/h in 3,5 seconden ontzettend snel en slechts 1.500 keer gebouwd. Pure handarbeid dat 175 uur per exemplaar in beslag nam. Als echte gebruiksauto kunnen we de vijfde Volkswagen Golf typeren, al worden de snelle versies steeds geliefder bij verzamelaars. Een simpele Golf 1.4 16V FSI koop je voor een prikkie, een strakke GTI of R32 kost daarentegen aardig wat.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn