Eerste Europese Honda Civic Type R is begeerde hot hatch

Eerste Europese Honda Civic Type R is begeerde hot hatch
Zoals trouwe volgers van deze website weten staat er op onze redactionele parkeerplaats een Honda Civic 5-deurs uit 1997. Leuke auto, rijdt fijn, maar met 75 pk niet de meest uitdagende uitvoering. Bij het Japanse merk hebben ze voor deze auto’s de aanduiding Type R uitgevonden. De tweede Civic met die toevoeging was bij zijn introductie in september 2001 al een begeerde auto en is dat anno 2018 nog.

De tweede Civic Type R? Inderdaad, de intern EP3 genoemde Type R van de zevende generatie Civic is dan wel de eerste in Europa geleverde Civic Type R, in Japan stond zijn voorganger (EK9, alleen rechtsgestuurd) vanaf 1997 in de prijslijst. Zoals we van Honda gewend zijn is elke Civic op technisch gebied een verfijnde auto. Voor de Type R zijn de ingenieurs nog een stap verder gegaan.

Spoilers en kuipstoelen
Natuurlijk sleutelde men aan het onderstel (1,5 centimeter verlaagd), werden er 17 inch lichtmetalen wielen met Bridgestone Potenza RE040-banden in de maat 205/45 R17 gemonteerd en kregen de besturing en remmen flinke aanpassingen voor hun kiezen. Optisch zijn het vooral de spoilerdelen en kuipstoelen van Recaro die omstanders overtuigen van het potentieel dat in deze Golf GTI-concurrent steekt. Hoe dat potentieel tot uiting komt is een verhaal apart. Onder de motorkap schuilt een doorontwikkelde, atmosferische i-VTEC viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) en een inhoud van 1.998 cc. Tegenwoordig is 200 pk in een hot hatch niet veel, maar in 2001 was je daarmee het mannetje. Het i-VTEC-systeem regelt de kleptiming en lifthoogte van de inlaatkleppen en bij 5.800 toeren zorgt het door de variabele timing van de nokkenassen voor een karakteromslag van de K20A2-motor.

Zenuwachtige Duitsers
Qua prestaties doet de 4,14 meter lange en 1.170 kilo wegende Civic Type R echter niet onder voor de hedendaagse garde. Als je weet om te gaan met de hoogtoerige motor die maximaal 8.250 omwentelingen per minuut maakt, zit je in 6,6 seconden op 100 km/h. Daarbij geholpen door de perfect schakelende zesbak. Op de Autobahn worden de grote Duitse zakensedans zenuwachtig als je met een ‘höchstgeschwindigkeit’ van 235 km/h komt aanstormen. Welke krachtige hatchback levert zijn vermogen bij 7.400 toeren? Waar kun je terecht als je wilt werken om de maximale trekkracht pas bij 5.900 toeren te ontmoeten? Inderdaad, bij de fameuze motorbouwer met de naam Honda. Tsja, 196 Nm… bijna elke dieseltje heeft meer te geef, maar de manier waarop de voorwielaangedreven Civic Type R deze waarde ten toon spreidt is onovertroffen. Kijk tijdens dit soort exercities vooral niet naar de brandstofmeter, al kom je met elke liter benzine toch nog een nette 9 kilometer ver. Bij minder heftig gebruik is 1 op 12 haalbaar.

Eind 2003 kreeg de in het Britse Swindon gebouwde Civic Type R een facelift, waarna in twee jaar later achtste generatie Civic verscheen. De auto op de foto staat te koop bij Premium Classics in Vught. Een prachtig exemplaar in Milano Red dat door de eerste en enige Zwitserse eigenaar in 2002 is gekocht. Slechts 66.000 met zorg bereden kilometers staan er op de teller en de volledige onderhoudshistorie is bekend. Het aanbod origineel gehouden Type R’s is niet groot, dus ga voor de beste die je kunt betalen. Nu of nooit!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Honda Civic Type R op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn