Lada Samara dankt naam aan Russische stad

Lada Samara dankt naam aan Russische stad
Medio 1984 werd de in het Russische stad Togliatti gebouwde Lada Samara onthuld. De naam Samara heeft de Lada te danken aan de naastgelegen stad. In Rusland zou de auto eerst Sputnik gaan heten. Deze benaming werd op veel auto’s alsnog aangebracht. De driedeurs Samara was het eerste voorwiel aangedreven model van Lada. In 1986 volgde de vijfdeurs uitvoering en in 1990 kwam onder de naam Diva de sedan op de markt.

Onder de motorkap van de Samara lag een 1.1-liter benzinemotor met 53 pk, een 1.3-liter benzinemotor met 65 pk of een 1.5-liter benzinemotor met 72 pk. Dit waren alle drie motoren met een carburateur en met uitzondering van de 1.1 was een vijfversnellingsbak standaard. Midden jaren ’90 verscheen er ook een 1.5i met brandstofinspuiting en een vermogen van 71 pk.

Samara Baltic
In 1997 verscheen de gemoderniseerde Samara Baltic die bij Valmet in Finland op dezelfde productielijn als de Opel Calibra en Saab 900 Cabrio werd gebouwd. De auto had een airbag en een moderner dashboard. Ook de bumpers en een moderner front moesten de Samara weer bij de tijd brengen. De Baltic was er alleen als vijfdeurs en werd geleverd met een benzine injectiemotor van 1.300 of 1.500 cc met respectievelijk vermogens van 68 en 71 pk. Twee jaar later stopte Lada de productie van de Samara Baltic. De auto kon niet op tegen de veel modernere concurrentie.

Westerse bijstand
AutoWeek testte in 1995 de Samara 1.5i. Redacteur Hans Veldhuis schreef destijds: “De Samara is een auto die veel waar voor zijn geld biedt. Hij stuurt wat zwaar, maar ligt goudeerlijk op de weg, de schakelwegen zijn lang, maar de versnellingen vallen goed op hun plaats en het zitcomfort is lang niet kwaad.” Ook toen was de Lada Samara al niet meer de moderne auto die hij bij zijn introductie tien jaar eerder nog wel was. Veldhuis: “Uiteraard is hij niet meer de modernste wat zijn ruimte-aanbod betreft en de uitrusting is echt niet meer van deze tijd. Eigenlijk getuigt alleen de in delen neerklapbare achterbank van enig eigentijds inzicht, want voor het overige is de Samara nauwelijks van moderne gemakken voorzien.” De conclusie luidde dat de Samara in de lagere prijsregionen nog best kan meekomen, maar dat het hoog tijd wordt dat de Russen wat meer westerse bijstand krijgen.

Bekijk meer foto's van de Lada Samara op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 6 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn