Het verhaal van de drie bijzonder vrolijke Baby-Benzen

Het verhaal van de drie bijzonder vrolijke Baby-Benzen
Mercedes-Benz is niet het merk van de actiemodellen. Opties stonden in de jaren ’80 en ’90 voor veel geld in de prijslijst, klanten moesten hun auto zelf samenstellen. Toch zijn er in de historie van Das Haus enkele onderscheidende edities uitgebracht, zoals van de 190 W201 (Baby-Benz).

In 1992, net voor de introductie van de eerste C-Klasse (W202) waren daar de gelimiteerde 190 Avantgarde Azzurro, Rosso en Verde, waarvan 50 stuks voor Nederlandse klanten. Een speciale exterieurkleur en opvallende bekleding van de stoelen zijn de meest opzienbarende kenmerken, en natuurlijk een uniek typeplaatje op de klep van het dashboardkastje. Met een prijs van ƒ 73.720 (€ 33.450) en een relatief hoog productieaantal van zo’n 2.300 stuks was de 109 pk sterke 190 E 1.8 Avantgarde Rosso de meest betaalbare van de drie. Gespoten in 569 Avantgarderot en stoelen gehuld in wildgekleurde stoffen ‘Arkade’-bekleding, ontworpen door de Duits-Amerikaans architect en meubelontwerper Ludwig Mies van der Rohe. Totaal niet wat je in een degelijke auto van ‘Das Haus’ zou verwachten, geïnspireerd op moderne kunst en de New Yorkse graffitiscène.

Meer dan een ton in guldens
Dieselen deed je met de 190 D 2.5 Verde die ƒ 86.915 (€ 39.440) kostte. In lengterichting voorin het turboloze OM602-blok met 94 pk duurzame pk’s. Hiervan hebben slechts 750 stuks de fabriek in Bremen verlaten. Mercedes-Benz was trots op de milieuvriendelijkheid van de dieselmotor en liet zich naar eigenzeggen voor deze uitvoering beïnvloeden door de natuur. Vandaar de kleur 269 Turmalingrün en ‘Anton’-stoelbekleding in dezelfde tint. Sportievelingen kwamen aan hun trekken met de 190 E 2.3 Avantgarde Azzurro in 343 Avantgardeblau. Het Sportline-pakket, de leren bekleding met opvallende kleuraccenten en de 2.298 cc viercilinder met 136 pk dreven het prijskaartje op tot ƒ 107.990 (€ 49.005). Van deze meest kostbare 190 Avantgarde zijn 950 exemplaren ter wereld gekomen. Alle drie de Avantgardes beschikten verder over onder andere een buitentemperatuurmeter, een leren stuur en pook, een middenconsole met cassettevak, het felbegeerde elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak, hoofdsteunen achter en centrale deurvergrendeling. Ook elektrische ramen in de voorportieren, een radio en een bijpassende map voor het instructieboekje waren van de partij.

Er zijn meer dan 1,8 miljoen Baby-Benzen gebouwd, dus als je nu een 190 Avantgarde treft heb je een bijzondere youngtimer te pakken. Klaas de Poel, de bekende Mercedes-Benz youngtimerspecialist uit Friesland, heeft een 190 Avantgarde Azzurro in zijn privéverzameling en goede exemplaren zijn vooral bij onze oosterburen te vinden. De prijzen lopen uit een van € 2.000 voor een niet zo frisse auto tot € 15.000 voor een topper. Zoals we gewend zijn waren de nieuwprijzen in Duitsland een stuk schappelijker dan in Nederland. Klanten in het thuisland van Mercedes-Benz betaalden voor de Rosso, Verde en Azzurro respectievelijk 49.875 (€ 25.500), 54.500 (€ 27.865) en 65.500 (€ 33.490) DM.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Mercedes-Benz 190 Avantgarde op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn