Het verhaal achter de Dacia Logan

Het verhaal achter de Dacia Logan
Wat doet een Dacia Logan op een website over youngtimers? Zo aantrekkelijk vinden veel autogekken de Frans georiënteerde Roemeen niet. Toch heeft zo’n budget-sedan wat ons betreft zijn charmes, zeker de basisuitvoering met zwarte bumpers en stalen wielen. Vooruitlopend op 2019, wanneer de auto zich officieel youngtimer mag noemen, nemen we een duik in de geschiedenis.

Dacia is geen onbekende van Renault. Tussen 1968 en 2004 bouwden de Roemenen onder licentie modellen van het merk met het wybertje. In 1999 verwierf Renault een meerderheidsaandeel in Dacia, wat het begin betekende van een nieuw budgetmerk. In diverse landen krijgen auto’s die wij nu Dacia noemen de merknaam Renault, maar in West-Europa wilden de Fransen bewust onderscheid maken.

Veel auto voor weinig geld
Tijdens een bezoek van de Franse president Chirac aan Rusland viel het Renault-topman Louis Schweitzer op dat technisch achterhaalde Lada’s voor € 6.000 met bosjes verkocht werden en dubbel zo prijzige Renaults niet de showroom uit te krijgen waren. Onacceptabel dat je voor weinig geld geen auto met up-to-date techniek kon kopen, dacht Schweitzer. Renault moest snel met een moderne, betrouwbare en betaalbare concurrent op de markt komen. Gérard Detourbet, sinds 2003 verantwoordelijk voor project X90, kreeg van Renault’s Technocenter in Frankrijk een hoog op zijn poten staande 4,25 meter lange sedan met een forse bagageruimte van 510 liter voorgeschoteld. Onderhuids stond de minimaal 950 kilo wegende auto op het Dacia B0-platform, een aangepaste variant van de tweede generatie Renault Clio.

Geen dure uitrustingsfeatures en bewezen techniek uit de magazijnen van Renault stonden garant voor lage ontwikkelingskosten. Ook symmetrische buitenspiegels en een vlakke voorruit spaarde Renault geld uit. Dat het niet de meest veilige auto in zijn klasse was mocht blijkbaar niet baten. Al zouden airbags, ABS en ESP wel leverbaar worden. In juni 2004 presenteerde Dacia de Logan aan het publiek, in onze contreien stond de budgetwagen pas een jaar later in een van de 13 geselecteerde Renault-showrooms. Moederbedrijf Renault smulde ondertussen van de goede verkoopcijfers, de Logan sloeg in als een bom met lange levertijden als gevolg. Er zijn zelfs exemplaren verkocht boven de nieuwprijs. In veel landen kostte de basisuitvoering slechts € 5.000, bij ons moest je een kleine bijna € 8.500 naar de dealer overmaken. Onder andere diverse veiligheidsmaatregelen en de nodige afdrachten aan de schatkist zorgden voor een hogere instapprijs. Desondanks was de Logan lang een van de goedkoopste auto die je kon krijgen.

Multi Convivial Vehicle
Om de auto ook in landen met minder goede wegen te verkopen zijn de veren extra sterk, optisch staat de Logan dan ook vrij hoog op zijn wielen. De motoren zijn afgestemd op het verdragen van kwalitatief minder goede benzine en het verwarmingssysteem is krachtig genoeg om Russische kou of Mediterrane hitte te verdrijven. Eind 2006 maakten we kennis met de Logan MCV, de stationwagon met vijf tot zeven zitplaatsen en een bagageruimte van maximaal 2.350 liter. Dit Multi Convivial Vehicle bleek ideaal voor grote gezinnen die tot dan toe op een occasion aan gewezen waren. Voor hetzelfde geld bood Dacia een nieuwe auto. Ook is de MCV verkocht als bedrijfswagen (Logan Van en Express) en kwam er een Logan Pick-Up op de markt.

Door de jaren heen is de Logan diverse keren gefacelift, zijn er luxueuzere uitrustingsniveaus toegevoegd en is de auto een stuk veiliger geworden. Dat had wel gevolgen voor het prijskaartje, maar de fans van het eerste uur zweren nog steeds bij de prijs-/kwaliteitverhouding van Dacia. Er bestaan over de hele wereld zelfs clubs waarvan de leden ervaringen uitwisselen en meetings organiseren. Tenslotte zijn er enthousiasten die hun Logan optisch en technisch tunen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Dacia Logan op onze Facebook-pagina.

Motoren:
1.4 MPI (K7J710) 75 pk/112 Nm
1.6 MPI (K7M710) 87 pk/128 Nm
1.6 16V (K4M690) 105 pk/148 Nm
1.5 dCi (K9K792) 68 pk/160 Nm

Uitrustingsniveau’s:
Basis, Ambiance, Lauréate en Prestige

Clubs:
Daciast.nl
Daciamodellen.nl
Dit artikel is gepubliceerd op 17 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn