Column: De paradox van de lage kilometerstand

Column: De paradox van de lage kilometerstand
Guido van der Spek is bedrijfsleider van Carrec Technocenter in Soesterberg. Niet toevallig ons vaste aanspreekpunt als het aankomt op het onderhoud van onze redactie-auto. Het rijden van een youngtimer lijkt vaak zo romantisch. Veel auto's uit de jaren '80 en '90 zijn prima geschikt en betrouwbaar genoeg om anno 2017 dagelijks dienst te doen. Desondanks kan er altijd iets mis gaan...

De paradox van de lage kilometerstand
Recent stond ik aan de balie van mijn bedrijf Carrec Technocenter te praten met een youngtimer-specialist. Hij levert, samen met een heel legertje conculega’s in Nederland, prachtige wagens van tenminste 15 jaar oud aan ondernemers die de lage bijtelling aantrekkelijk vinden en vaak een groot autohart hebben. De wagens zijn allen in een uitstekende optische staat, beschikken over de gewenste optielijst, zijn goed gedocumenteerd en hebben natuurlijk liefst een lage kilometerstand.

We spraken over de kwaliteit van deze auto’s en het lastige parket waarin je je als youngtimer-specialist bevindt. Want hoe goed de selectie van de voertuigen en de zorg die er aan besteed wordt voor aflevering ook is, er kan altijd wat mis gaan met een auto die het grootste gedeelte van zijn leven nauwelijks gereden heeft, nu dagelijks ingezet wordt en jaarlijks net zoveel kilometers maakt als voorheen in vier jaar.

Lees deze column hier verder!
Dit artikel is gepubliceerd op 18 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn