Opel Kadett B viert 50ste verjaardag

Opel Kadett B viert 50ste verjaardag
Het is exact vijftig jaar geleden dat de eerste Opel Kadett B van de productieband rolde. Tussen 1965 en 1973 zijn 2,6 miljoen stuks gebouwd.

De Opel Kadett B kwam al vrij vroeg na de introductie van de Kadett A – de eerste na-oorlogse Kadett die slechts drie jaar in productie was. De ruim vier meter lange ‘B’ was achttien centimeter langer en kwam als twee- en vierdeurs sedan, als caravan (stationwagon) en als coupé op de markt. Het silhouet van de coupé was geïnspireerd op dat van fastbackmodellen uit de Verenigde Staten, waaronder de Chevrolet Chevelle. De vlakke, schuin aflopende achterzijde en de kenmerkende ventilatieopeningen in de B-stijl gaven de Kadett B coupé een dynamische uitstraling. De zogeheten ‘grille coupés’ zijn erg geliefd en de waarde van deze modellen is in de loop der jaren explosief gestegen.

De Kadett B kreeg een 1,0-liter viercilindermotor met 45 pk. Er was ook een 1,1-liter S-motor leverbaar met 55 pk. In 1966 werd een krachtigere versie met dubbele carburateur en 60 pk gelanceerd. Het hoogtepunt was de 90 pk sterke 1,9-liter viercilindermotor uit de Rekord C, die in 1967 werd gemonteerd in de rallyversie van de Kadett B. Vanaf 1968 was de Kadett ook beschikbaar met een drietraps automaat, wat in die tijd nog ongebruikelijk was in deze klasse. Net zo ongebruikelijk was de 12 Volt boordspanning. De in Bochum gebouwde Opel zette daarmee de concurrentie uit Keulen, Wolfsburg en München op achterstand, die het toen nog op 6 Volt hielden.

De tweede generatie Kadett werd voor het eerst erkend als vijfzitter, met uitzondering van de coupé die een vierzitter bleef. De toegenomen lengte ten opzichte van de Kadett A kwam bijna volledig ten goede aan de passagiersruimte, terwijl de bagageruimte met 12 procent groeide tot 337 liter. De Kadett B was direct succesvol. In het eerste productiejaar rolden al meer dan 105.000 exemplaren van de band. Circa 17 procent daarvan was een caravan, terwijl het aandeel stationwagons in de middenklasse tegenwoordig zo’n 60 procent bedraagt. De populariteit van de Kadett B reikte verder dan de Duitse grens, want ongeveer de helft van de productie werd geëxporteerd naar 120 landen. Daarmee was de Kadett B een echte wereldauto. De Kadett B werd in 1973 opgevolgd door de Kadett C.
Dit artikel is gepubliceerd op 9 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn