Mercedes-Benz M-Klasse was er vroeg bij

Mercedes-Benz M-Klasse was er vroeg bij
Mercedes-Benz was er in 1997 vroeg bij met de M-Klasse. Lang voordat de SUV-hype losbarstte had Das Haus al een terreinwagen die zich ook op het asfalt van zijn beste kant liet zien. Bovendien oogde de auto stoer, maar niet zo vierkant als een Land Rover Defender. Diverse Japanse merken waren de Duitsers voor, maar met een ster op de motorkap word je nu eenmaal serieuzer genomen.

Nog even over de typenaam, M-Klasse of ML? De in het Amerikaanse Vance, vlakbij Tuscaloosa in de staat Alabama gebouwde vierwielaandrijver is in overleg met BMW tot M-Klasse (W163) gedoopt. Deze aardsvijand had tenslotte de letter M geregistreerd voor zijn sportiefste modellen. In de prijslijst hanteerde Mercedes-Benz echter de afkorting ML met daarachter de motoraanduiding (bijvoorbeeld ML 320).

Tegenstanders
Dat de M-Klasse in Amerika is gebouwd berust niet op toeval. Vooral daar was de vraag naar SUV's eind jaren '90 groot en in 1998 was Europa aan de beurt. In zijn eerste jaren was de M-Klasse een groot succes, maar naar mate er meer concurrenten verschenen zakten de verkoopcijfers in. BMW bracht bijvoorbeeld een geduchte tegenstander in de vorm van de X5 en Volvo zette de XC90 in de markt. Beiden met weliswaar minder goede terreineigenschappen dan de Benz, maar het merendeel van de kopers maalde daar niet om.

De Amerikaanse productie weerspiegelde echter niet het hoge niveau dat we van Mercedes-Benz gewend zijn, met kinderziektes als gevolg. Eind 2001 voerde men een ingrijpende facelift, waarvan het exemplaar op de foto een voorbeeld is. Deze zwarte ML 270 CDI is in augustus 2002 aan zijn eerste Nederlandse eigenaar overhandigd en heeft sindsdien 195.000 kilometer afgelegd. Onder de kap van deze 4,64 meter lange mastodont ligt de vijfcilinder OM612-dieselmotor (common-rail) met een inhoud van 2.685 cc en een variabele turbo. Ondanks zijn 2.100 kilo kun je je opmaken voor een topsnelheid van 183 km/h en na 11,6 seconden zou de tellernaald het getal 100 moeten aantikken. Door een vermogen van 163 pk en een trekkracht 400 Nm in combinatie met een (destijds optionele) vijftraps automaat niets om je voor te schamen.

Niet zuinig
Waar de ML 270 CDI in uitblinkt zijn de capaciteiten om een aanhanger te trekken. Maar liefst 3.365 kilo mag er volgens het kentekenbewijs aan de trekhaak. Gebruik je die accessoire niet en gooi je de forse bagageruimte vol, weet dan dat het laadvermogen een al even vorstelijke 770 kilo bedraagt. Het opgegeven gemiddelde dieselverbruik van 1 op 10,5 zal dan een utopie zijn, maar een dit soort auto’s worden niet gekocht om hun zuinige inborst.

De 38-JT-TF die voor € 8.950 te koop staat bij Youngtimerkopen.nl is voorzien van aantrekkelijke opties als leren bekleding op de elektrisch verstelbare voorstoelen, twee extra zitplaatsen in de bagageruimte en een af-fabriek navigatiesysteem. Als klap op de vuurpijl is de automaat al gereviseerd, dus daar heb je voorlopig geen omkijken naar.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Mercedes-Benz ML 270 CDI op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn