Eerste Volkswagen Polo GTI niet voor Nederland

Eerste Volkswagen Polo GTI niet voor Nederland
Een Volkswagen Polo van de derde generatie is niet direct een gewilde youngtimer, tenzij het de allereerste Polo GTI is. Gepland in een oplage van 3.000 stuks voor Europa, maar nooit in Nederland geleverd. Overigens ook niet op de Engelse markt met het stuur rechts.

In september 1994 trok men het doek van de volledig nieuwe Polo 6N en na wat kleine updates verscheen vijf jaar later een duidelijk gefacelift model (6N1). Dochtermerk Seat liep op de troepen vooruit. Een jaar eerder was de nieuwe Ibiza geïntroduceerd, onderhuids vrijwel gelijk aan zijn neefje van Volkswagen. Bovendien kon de compacte Wolfsburger eindelijk ook als vijfdeurs geleverd worden. Met snelle uitvoeringen op basis van zijn toen kleinste model had Volkswagen al ervaring, denk aan de Polo G40.

Type 230
De tot de verbeelding sprekende afkorting GTI pronkte tot en met oktober 1998 echter nooit op de achterklep van welke Polo dan ook. Dat gebeurde opvallend genoeg pas ver in de levenscyclus van de Polo 6N (fabriekscode Typ 230). Ook de gelimiteerde Polo GTI was er als drie- en vijfdeurs. Helemaal in de traditie van Volkswagen oogt de eerste Polo GTI niet bijster opvallend. Net als bij de Golf GTI zijn het de details die het onderscheid maken. Lichtmetalen wielen met 195/45 R15-banden, schijfremmen achter, een met één centimeter verlaagd onderstel met aangepaste dempers, witte knipperlichten en sportstoelen, dat is het wel zo’n beetje. Bovendien kun je de ‘sterkste en snelste in serie gebouwde Polo ooit’ (aldus VW bijna 20 jaar geleden) alleen tegenkomen in het rood, zilver en zwart in combinatie met zwarte of rode gordels.

Je verwacht misschien dat de Polo GTI op motorisch vlak zijn naam eer aandoet, maar naar hedendaagse maatstaven is het eerder een vlot en leuk aangekleed probeersel dan een vermakelijk snelle hot hatch. Zijn atmosferische 1.6i-16V vierpitter (motorcode AJV) produceert dankzij een dubbele bovenliggende nokkenas 120 pk bij 6.200 toeren en 148 Nm bij 3.400 toeren. Als naald van de toerenteller precies tussen het getal 60 en 70 staat maakt de begrenzer er een eind aan. Een elektronisch sperdifferentieel (EDS) verdeelt de power tussen de voorwielen. En wat is het resultaat? Een topsnelheid van 200 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 9,1 seconden.

Opel Corsa GSi bijbenen
Inderdaad niet overdreven snel, maar wel lekker vlot. Een grote concurrent als de Opel Corsa 1.6i-16V GSi met 106 pk weet de Polo GTI in ieder geval bij te benen. Deze landgenoot komt tot 192 km/h en heeft 10,5 seconden nodig voor de standaardsprint. Qua brandstofverbruik ontlopen ze elkaar ook niet veel. Volkswagen belooft 7,1 liter per 100 kilometer, terwijl de Opel 0,7 liter meer nodig heeft. Het Duitse autotijdschrift Auto Motor und Sport schreef in 1998 dat de motor van de Polo GTI goed aan het gas hangt en graag toeren maakt. Dankzij het aangepaste onderstel beoordeelde men het weggedrag als agiel, mede door de het precieze gevoel in de besturing. Toch is ook het comfort niet uit het oog verloren en verdienen de remmen met rode remklauwen een goede beoordeling.

Bij de introductie van de Polo GTI moest je minimaal 31.900 Duitse marken neertellen. De optielijst bestond uit airco, een radio, stoelverwarming en een schuif-/kanteldak. Anno 2018 zijn afgeragde exemplaren voor minder dan € 1.000 op de kop te tikken en gaan de met zorg onderhouden aanbiedingen richting € 7.000. Zelfs in 'Die Heimat' is het aanbod beperkt, dus koop de beste die je kunt vinden. Uiteindelijk zijn er 3.847 stuks van de eerste Polo GTI gebouwd, waarna eind 1999 de gefacelifte en 5 pk sterkere versie ongelimiteerd op de markt verscheen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Volkswagen Polo GTI op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 24 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn