20 vragen aan... Rico Donkersloot

20 vragen aan... Rico Donkersloot
Misschien is de Coupé Fiat ruim 20 jaar na zijn introductie nog wel mooier en specialer dan destijds. Niet voor niets is er een levendige fanbase rondom de sportieve Italiaan ontstaan. Rico Donkerslot maakt daar deel van uit, samen met zijn Coupé Fiat 2.0 20V Turbo Limited Edition uit 1998. Waarom de typenaam Coupé vóór de merknaam Fiat staat? Daar gaan we later op in. Nu laten we Rico aan het woord.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Een Coupé Fiat 2.0 20V Turbo Limited Edition uit 1998. Een design-wonderkindje tussen Centro Stile van Fiat en Pininfarina.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Oudere auto’s hebben iets wat moderne auto’s vaak niet hebben: karakter. Deze specifieke auto door zijn geweldige looks, goede prestaties en een fantastische sound van de vijfcilinder turbomotor.

Waar heb je de auto gekocht?
Bij een meneer die de auto al 15 jaar in zijn bezit had. Hij gunde mij de auto nadat ik binnen drie minuten op Facebook op zijn advertentie reageerde. Iemand anders was me bijna voor geweest!

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Het is voor mij de ultieme versie van de auto die mijn eerste liefde was, een knalrode Coupé Fiat 1.8 16V uit 1998. Daarna heb ik nog een bordeauxrode Coupé 2.0 20V Turbo gehad.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Sinds 5 december 2015, een beter Sinterklaascadeau kon ik mezelf niet geven!

Heb je al veel gereden in die tijd?
Ik denk een kilometertje of 15.000. Vooral normaal woon-werkverkeer, maar ook plezierritten.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Op dit moment is ze al een half jaartje bij FCSS, Coupé-specialist in Groot-Brittannië, voor diverse werkzaamheden. Volgende maand komt ze gelukkig weer terug en ik kan niet wachten om weer te gaan rijden.

Ben je lid van een club?
Ik ben lid van het Coupé Fiat-forum, ontstaan nadat de officiële club uit elkaar was gevallen. Het is een leuke groep mensen met wie we ook evenementen afgaan. Viva Italia is daarbij het belangrijkste. Daar komen ook Coupé’s uit Duitsland, België en Engeland.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Ik laat het onderhoud altijd uitvoeren door de specialist in Nederland en FCSS in Engeland. Maar ook door een vriend die ik het toevertrouw. Zo weet ik zeker dat alles wat eraan gedaan wordt goed is.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Na aankoop meteen groot onderhoud met de distributieriem, dat is een groot karwei bij de 20V Turbo. Daarnaast wat roest weggewerkt en nog wat noodzakelijke dingen. Het blijft per slot van rekening een oud, Italiaans dametje. Geeft niet, dat hoort bij het karakter.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Niet op vakantie, wel naar Engeland met meerdere leden om het tienjarig jubileum van FCSS te vieren. Toen is mijn auto meteen daar gebleven voor haar onderhoud.

Heb je ook nog een andere auto?
Ja, een Toyota Mark II 3.0 (JZX101) uit 1999, Japanse import. Ook heb ik een ’87-er Suzuki Swift 1.3, een 28 jaar oude Fiat 126p FL en een Volkswagen Passat Variant uit 1986 die is aangepast voor Carbagerun. Die tocht ik ga rijden met een aantal vrienden. Een soortgelijke Passat 1.6 diesel uit ‘82 gaat zijn eind vinden tijdens Autovoetbal te Almkerk deze zomer. Een heerlijk divers wagenpark en geen van allen saai!

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Vaak in de wasbox met de hogedrukspuit en een eigen spons.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Modificaties die geen geweld doen aan het originele uiterlijk vind ik geen probleem. Lelijke bumpers, spoilers en al die troep is een no-go voor mij. Verlagen of mooie velgen vind ik geen probleem.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
De af-fabriek startknop en de zesbak zijn leuke items die in 1998 nog geen gemeengoed waren.

Heeft de auto ook minpunten?
Specifieke onderdelen kunnen prijzig zijn. Het is een Fiat, maar geen goedkope om te onderhouden. Wel iets om op te letten als je in de markt bent voor een Coupé.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Eén keer door de relais van de startknop, die knalde ertussen uit. Gelukkig stond ik op 400 meter van mijn huis en was hulp snel aanwezig.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Zo lang mogelijk koesteren. Een exemplaar zoals deze vind je niet gauw, zeker niet met af-fabriek schuifdak.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via Facebook.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Lekker zo doorgaan en proberen zoveel mogelijk unieke auto’s te vinden voor leuke reportages en dergelijke.

Bekijk meer foto's van de Coupé Fiat op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 27 januari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn