Felicia Fun geeft Skoda-rijden extra plezier

Felicia Fun geeft Skoda-rijden extra plezier
Het in 1895 opgerichte automerk Skoda associëren we met praktische en no-nonsens auto’s, veel waar voor je geld. Plezier is vaak ver te zoeken, diverse RS-modellen uitgezonderd. In 1997 verbaasden de Tsjechen ons dan ook met de Felicia Fun, een felgele variant op basis van de Felicia Pick-up. Met surfplanken en al werd duidelijk gemaakt dat dit dé auto was voor jonge mensen met een actieve levensstijl. Bovendien speelde het sprookje van de Kikkerkoning een rol in bij de ontwikkeling van de Felicia Fun.

Op 17 oktober 1994 om 10.20 uur ging in Skoda’s thuishaven Mladá Boleslav de productie van de Felicia (in Volkswagen-taal Typ 791) van start. Het eerste nieuwe model nadat het merk was ingelijfd door Volkswagen AG en voor de fabrieksarbeiders ongetwijfeld een grote omslag. Onderhuids bouwde de Felicia voort op de Favorit, waardoor het de laatste Skoda op een eigen platform was. Ook de 1.3-motoren stamden uit het verleden. Volkswagen zorgde er echter voor dat de Tsjechen eindelijk een dieselaggregaat op de werkvloer mochten aanschouwen. Met nog meer verbazing zal er destijds onderling opgemerkt zijn dat er onderdelen voor airbags, ABS en airco waren gesignaleerd.

Fris en fruitig
In augustus 1995 ging in het 140 kilometer oostelijker gelegen Kvasiny de Felicia Pick-up (Typ 796) in productie. Door de laadbak met ruimte voor twee kuub zand en een fors laadvermogen dankzij een versterkte achteras zeer geliefd bij stratenmakers. Op de Autosalon van Genève toonde Skoda in maart 1996 een studiemodel van de Felicia Fun. Het publiek was enthousiast en Skoda besloot de stoere pick-up per mei 1997 te gaan bouwen. De polyester bumpers (met geïntegreerde bull-bar), skirts en roll-bar kon je op bestelling in okergeel, oranje of groen krijgen. Bovenop de cabine had Skoda stoere dakrails gemonteerd en het bij wielenboer Ronal uit het schap getrokken 13-inch lichtmetaal wist de gele kwast niet te ontduiken. Een fris en fruitig pakket dus, al ogen de 165/80 R13-banden vandaag de dag nogal ieniemienie.

Trek een van de twee portieren open en je ziet dat ook vanbinnen de kleur geel overheerst. De stoelbekleding, wijzerplaten, versnellingspook en handremgreep hebben hun saaie zwarte jas aan de kapstok gehangen. Opvallend zijn de kikkers in de bekleding, een verwijzing naar het sprookje De Kikkerkoning van de gebroeders Grimm. En daarmee komen we bij hét unieke onderdeel van de Felicia Fun. Door de uitklapbare achterwand van de cabine is de auto om te toveren tot vierzitter. De passagiers moeten genoegen nemen met een plekje in de open lucht, al leverde Skoda als optie wel een cabriodak. Ook diverse andere toeleveranciers bedachten oplossingen voor het beschermen van de met sparrenhout beklede laadruimte. Wees voorzichtig, originele houten onderdelen en de montagelijm staan niet in de onderdelendatabase van de Skoda-dealer. Als je een Felicia Fun met leren bekleding kocht werden ook de zonnekleppen en deurpanelen met gele koeienhuid overtrokken.

Bijna 12.000 euro
Elke Felicia is degelijk gebouwd, precies zoals moederbedrijf Volkswagen dat in de jaren ’90 als geen ander voor elkaar bokste. Onder de motorkap van de 4,25 meter lange en 1.010 kilo wegende Fun-uitvoering ligt altijd de oerbetrouwbare 1.6 MPi-machine met enkele bovenliggende nokkenas, in VW-kringen luisterend naar de afkorting AEE. Met 75 pk en 135 Nm goed voor een topsnelheid van 163 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 12,5 seconden. Voor al dit leuks diende je in 1999 minimaal 25.995 gulden af te tikken, omgerekend 11.795 euro. Naar verluid werd de auto in Tsjechië ook als 1.3-benzine en 1.9-diesel verkocht.

Door heel Europa is er een levendig netwerk aan clubs die de Felicia Fun een warm hart toedragen. Op meetings staan bovendien regelmatig exemplaren waarvan de eigenaar enorm druk is geweest met personaliseren. In het museum in Mladá Boleslav is de Felicia Fun al toegevoegd aan de verzameling historische Skoda’s, maar van de 4.016 gebouwde exemplaren (Skoda zelf rept over 3.992 omgebouwde pick-ups) rijden er in Nederland nog 31 rond. Het exacte aantal nieuw geleverde Fun’s is ons niet bekend en ongetwijfeld zullen er in de afgelopen 20 jaar een aantal op de sloop zijn beland. De oudste Felicia Fun van Nederland kreeg in september 1997 zijn kenteken, de meest recente dateert van november 2000. In dat jaar stopte de productie. Daarnaast zijn er twee auto’s die oorspronkelijk een andere nationaliteit dan de Nederlandse hadden.

Nauwelijks aanbod
Opmerkelijk genoeg heeft één eerste eigenaar het nog altijd niet over zijn hart verkregen om zijn gele Skoda van de hand te doen. Degene die zich aangesproken voelt mag zich melden! Een Felicia Fun op de kop tikken is niet eenvoudig. Aanbod is er nauwelijks, ook niet buiten onze landsgrenzen. Je aansluiten bij een club is de beste manier om in het bezit te komen van deze youngtimer.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Skoda Felicia Fun op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn