De oudste Hyundai Scoupé van Nederland

De oudste Hyundai Scoupé van Nederland
Hyundai introduceerde in 1990 met de Scoupé een sportief ogende auto met onderhuids techniek van Mitsubishi. Twee jaar na zijn komst is de Scoupé gefacelift waarbij de motoren en het uiterlijk aangepast zijn. In Nederland zijn er tot 1996 precies 5.379 exemplaren verkocht en op dit moment staan er nog 122 stuks geregistreerd. Stan rijdt sinds een half jaar in de oudste Scoupé van Nederland.

“Mijn voorliefde voor een Scoupé dateert uit de jaren negentig. Toen hij geïntroduceerd werd vond ik het eigenlijk al direct een erg mooie auto. Vooral het model van voor de facelift vind ik fraai. Nadat ik mijn rijbewijs haalde heb ik een Scoupé 1.5i GTX uit 1992 aangeschaft, de meest luxe versie. Hier heb ik een jaartje in gereden, maar mijn verlengen naar Citroëns was groter en heb toen de Hyundai ingeruild en ben citroen gaan rijden. Tussendoor is er ook nog een gele Scoupé 1.5 GT geweest maar ook deze moest het veld ruimen voor een Franse voiture.

Grappig genoeg heb ik altijd op diverse verkoopsites het aanbod Scoupe’s gevolgd. In december 2014 zag ik ineens deze rode Scoupé 1.5i GT te koop staan in Dordrecht. En op een of andere manier liet hij mij niet los. Toen er bij visite ineens gesproken werd over een leuke auto voor mij besloot ik maar eens te gaan kijken. Funest voor een autoliefhebber natuurlijk, want toen ik de auto in de showroom zag staan was ik direct verkocht en zag de imperfecties niet eens meer.

Ik heb de auto zonder proefrit gekocht. De lage kilometerstand van 115.000km en de goede staat van de carrosserie gaven de doorslag. De meeste Koreaanse auto’s uit die bouwjaren waren erg slecht tegen roest behandeld, gelukkig is de deze Scoupé nog erg mooi. Tijdens de reis naar huis vielen mij diverse zaken op. Koreanen hebben immers geen auto’s gebouwd met het idee dat ze 25 jaar oud zouden worden en de goedkope materialen die voor het interieur gebruikt zijn waren daar getuigen van. Diverse delen van het dashboard waren, het fineer van het dashboard bovenop bij de ventilatie roosters had geheel los gelaten en de roosters waren gebarsten. Bovendien mist het klepje op de armsteun.

Thuis aangekomen heb ik de auto in de achtertuin geparkeerd en geschorst om in alle rust alles aan te pakken. Het was erg lastig om vervangende onderdelen te vinden want alle Scoupe’s van deze bouwjaren gaan direct naar de shredder voor recycling, uiteindelijk heb ik nog diverse benodigdheden gevonden. Vervolgens heb ik alles aangepakt. Het dashboard is geheel gedemonteerd en naar een bekleder gebracht, de deurbekleding is eraf geweest om centrale deurvergrendeling in te bouwen, de audio bedrading heb ik aangepakt om de radio met isostekkers aan te kunnen sluiten en ik heb speakers ingebouwd op de originele plaatsen.

Aan de buitenkant zijn de spoiler en spiegels gespoten en ik heb een originele raamspoiler gevonden die ook in kleur is gespoten. De in 1990 optionele lichtmetalen wielen heb ik gemonteerd en daarnaast zijn er wat kleine elektronische probleempjes opgelost. Ik ben blij met hoe de Scoupé er nu bij staat. Dit is bovendien, samen met een ander exemplaar, de oudste Scoupé in Nederland met geldige APK.”

Bekijk meer foto's van deze Hyundai Scoupé op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn