Hoe Mercedes-Benz zich in 25 jaar cool heeft gemaakt

Hoe Mercedes-Benz zich in 25 jaar cool heeft gemaakt
Mercedes-Benz staat voor traditie, bouwer van auto’s uit de hogere middenklasse met een gepeperd prijskaartje. Althans, tot 25 jaar geleden. Ook anno 2018 zijn de E- en S-klasse niet weg te denken uit het gamma van de Duitsers, maar om jonger publiek aan te trekken is er de afgelopen kwart eeuw ingezet op compacte modellen.

Op 22 januari 1993 introduceerde ’s werelds oudste autofabrikant met de C-Klasse W202 een geheel nieuwe koers. Zowel qua ontwerp als op het gebied van typeaanduidingen. Rijden met een ster op de motorkap moest ‘cool’ worden, zo werd het journaille ingeprent. Op dat moment was Mercedes-Benz in vijf segmenten actief. Naast grote sedans als de E- en S-Klasse bestond het programma uit de compactere 190 W201, de G-Klasse terreinwagen en de sportieve SL. Overigens werd de aanduiding E-Klasse pas later ingevoerd, de W124 stond traditiegetrouw als 200-serie in de prijslijst.

AMG en Maybach
Tien jaar later, de kalender geeft inmiddels 2003 aan, is de keuze aan modellen enorm gegroeid. Elf ‘Baureihen’ en diverse afgeleiden maken het voor de klant niet eenvoudiger. Met de A-Klasse was in 1997 het bezit van een echte Benz binnen bereik gekomen van een groter publiek. Ook de SLK, een kleine roadster, sprak tot de verbeelding en mocht voor veel minder geld mee dan de SL. De M-Klasse was een alternatief voor mensen die de G te grofstoffelijk vonden en echte sportievelingen werden bediend met diverse AMG-versies. Nieuw was de komst van het luxemerk Maybach (dat echter weinig animo vond), maar ook de V-Klasse, een personenvervoerder op basis van de Vito-bestelwagen, mag niet vergeten worden.

In de jaren die volgen leren we onder meer de B-Klasse en CLS kennen. Zelfs een pick-up schuwt Mercedes-Benz tegenwoordig niet en de A-Klasse is getransformeerd van mpv-achtige naar een echte hatchback. Maar ondanks dat de leeftijd van de gemiddelde koper flink is verlaagd, zullen velen het Duitse ‘premium’ merk nog altijd het meest associëren met sedans voor topmannen en –vrouwen uit het bedrijfsleven.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 6 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn