Gooien en smijten met de Suzuki Ignis Sport

Gooien en smijten met de Suzuki Ignis Sport
Bij het horen van de naam Ignis niet meteen aan witgoed denken. Ignis is Latijn voor brand of vuur. Logischerwijs zou deze naam dan een sportieve, laag over het asfalt scherende roadster kunnen sieren. Niets van dat al, Suzuki noemde zijn verhoogde driedeurs hatchback Ignis. Weinig sportiefs aan, behalve als het een Ignis Sport is!

Eind 2001 zette Suzuki de driedeurs Ignis in de markt, een compacte hatchback met SUV-pretenties. Daarnaast is er een langere vijfdeurs geleverd, vooral in trek bij een ouder publiek. De 3,62 meter korte driedeurs kreeg een 1,3-liter zestienklepper in z’n neus gelepeld. Met 83 pk niet direct een feestje voor sportief ingestelde jeugdigen. Met behulp van de kennis uit Suzuki’s JWRC-raceteam, waarin de Japanners in de Super 1600-klasse meestreden met de 213 pk sterke Ignis S1600, is het leveringsprogramma in september 2003 uitgebreid met de Ignis 1.5-16V Sport (intern model HT81S genoemd).

Flinke prestaties
Onder de motorkap van de Ignis Sport ligt het M15A-blok met een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) en variabele kleptiming (VVT). Voor deze auto zijn het inlaattraject en de nokkenas aangepast en de compressieverhouding verhoogd. Een vermogen van 109 pk bij 6.500 toeren in combinatie met een gewicht van 910 kilo levert leuke prestaties op. Van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden is gewoon rap en met maximaal 185 km/h op de teller doe je ook in Duitsland mee op de linkerbaan. De maximale trekkracht van 140 Nm wordt bereikt als de krukas 4.000 omwentelingen per minuut maakt, dus het is zaak door te trekken in de versnellingen om op te schieten. Speciaal voor de Ignis Sport heeft Suzuki dan ook de vijfbak voorzien van kortere verzetten en is Yokohama gevraagd specifieke Advan A043A-banden te leveren.

Om alle power goed over te brengen op het asfalt hebben de Japanse technici het onderstel 2 centimeter verlaagd, een sportuitlaat gemonteerd en een blik geworpen op de vering en demping. De voorwielophanging is van het type MacPherson en de achterwielen worden in bedwang gehouden door een starre as. De Ignis Sport beschikt bovendien over ABS, stabilisatorstangen voor en achter en schijfremmen rondom. Optisch is geïnvesteerd in een bodykit en witte 15-inch lichtmetalen wielen van Enkei waardoor de Ignis stoerder oogt. Vanbinnen zien we sportstoelen van Recaro, een leren stuur en pook, sierlijsten met koolstofvezelprint en witte wijzerplaten met blauwe achtergrondverlichting. Suzuki bood slechts een beperkt kleurengamma aan. De Ignis Sport was alleen in Silky Silver Metallic, Bright Red, Cyprus Blue Metallic en Bluish Black Pearl.

Eén Ignis Sport op gas
Hoeveel exemplaren er in Nederland zijn verkocht is ons niet bekend, wel dat er nu nog 436 stuks rondrijden. Hiervan is zijn er 34 in handen van de eerste eigenaar en 16 Ignis Sport zijn geïmporteerd. Opvallend is het ene exemplaar dat op gas rijdt. Als we kijken naar de leeftijd van het wagenpark, zien we dat de oudste Ignis Sport van september 2003 zijn. Begin 2006 is de productie gestopt, maar het nieuwste exemplaar is pas in juli 2006 op kenteken gezet. Sorteren op kleur geeft het volgende beeld: 176x zwart, 125x geel, 73x blauw, 48x rood, 13x grijs en 1x wit. Vreemd, de Ignis Sport is nooit in het wit geleverd!

Ook 15 jaar na dato loopt er nog een terugroepactie, sommige exemplaren zijn daar nog niet voor terug bij de dealer geweest. Momenteel staat er een handjevol Ignis Sport te koop vanaf zo’n 2.400 euro met twee ton op de teller. Voor een exemplaar met minder dan 100.000 kilometer moet je rekenen op het dubbele aantal euro’s. Ook in Duitsland is het aanbod niet overweldigend. Overigens is een hoge kilometerstand geen bezwaar, Suzuki’s zijn tenslotte betrouwbaar. Let wel op versleten remmen en dergelijke, de Ignis Sport is een leuk gumautootje…

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Suzuki Ignis Sport op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn