Volvo S90 en V90: exclusief Zweeds rijden

Volvo S90 en V90: exclusief Zweeds rijden
Met de 900-serie bediende Volvo vanaf najaar 1990 klanten die geen trek hadden in een Audi 100 of BMW 5 Serie. Traditioneel werden de uitvoeringen met viercilindermotor 940 genoemd, de zespitters kregen het predicaat 960. Aan het eind van de levenscyclus besloot men in Zweden de typeaanduiding gelijk te trekken met de nieuwe S40 en V40. Het aantal gebouwde exemplaren van de S90 en V90 is daarom beperkt gebleven.

Ondanks dat je de 940 en 960 kunt zien als opvolger van de 240, bleef dit legendarische model nog drie jaar in productie. Uiteraard was de 900-serie als sedan en stationwagon verkrijgbaar, bovendien mag dit model zich het laatste achterwielaangedreven type van Volvo noemen. Halverwege de jaren negentig introduceerden de Zweden met de in Nederland gebouwde S40 en V40 een gloednieuwe modelstrategie. De letter ‘S’ duidde vanaf dat moment de sedans aan en de ‘V’ van versatility (veelzijdigheid) sierde de stationwagons. Ook de Volvo 850 werd omgedoopt tot S en V70, dus kon de 900-serie niet achterblijven. Vanaf november 1996 tot en met februari 1998 zijn er 26.269 S90’s geproduceerd, de V90 heeft slechts 9.067 maal het levenslicht gezien. Helemaal zeldzaam zijn de verlengde S90 Executive 1, 2 en 3 voor hoogwaardigheidsbekleders. Nummer één was alleen langer dan de gewone S90, de tweede kreeg daarnaast een specifieke achterbank en een speciale middenconsole was voorbehouden aan de Executive 3.

Kleine veranderingen
De 4,87 meter lange S/V90 was er alleen met een 170 pk sterke 2.473 cc zespitter of het evenzoveel cilinders tellende 2.922 cc-blok met naar keuze 180 of 204 pk. De 2.5-versie is officieel nooit in Nederland geleverd en de sterkste S/V90 3.0 24V had standaard een viertraps automaat. Diesels bood Volvo niet meer aan en ten opzichte van de 960 veranderde men alleen kleine zaken als nieuwe carrosserie- en interieurkleuren. Ook de vormgeving en plaatsing van diverse bedieningselementen werden gemoderniseerd. Zowel de 900-serie als de S/V90 zijn nog altijd geliefd om hun wendbaarheid, interieurruimte en onovertroffen betrouwbaarheid. Dankzij de achterwielaandrijving en de in lengterichting gemonteerde motoren is het zelfs in krappe steden eenvoudig manoeuvreren. Volvo-typische kilometerstanden van meer dan 400.000 zijn geen uitzondering en onderdelen tegen schappelijke prijzen zijn er genoeg.

Twintig jaar na het einde van de productie hebben we onderzocht hoeveel S en V90’s onze wegen nog trotseren. Volgens de statistieken van de RDW is de S90 nog 197 maal onderweg, waarvan één taxi. De meeste exemplaren rijden op benzine, maar LPG is al bij een relatief laag jaarkilometrage een aantrekkelijk alternatief. Daarom hebben 44 S90-eigenaren gekozen voor deze brandstof. Op 14 januari 1997 is de oudste S90 van ons land op kenteken gezet, op 23 december 1998 rolde de nieuwste S90 voor het eerst over ons asfalt.

Zoektocht
Met 255 stuks is de V90 in de meerderheid, ondanks dat de stationwagon bijna drie keer zo weinig is gebouwd. Traditiegetrouw hebben stationwagons van Volvo een streepje voor op de sedans, waardoor ook het aantal geïmporteerde V90’s met 143 stuks veel hoger ligt dan dat van de S90. Op de kop af 90 stuks rijden op autogas en ook hier is de oudste auto van 14 januari 1997. Pas op 11 maart 1999 reed de op dit moment nieuwste V90 van Nederland de showroom uit. Veel S en V90’s staan er niet te koop. Naast de korte productieperiode is het de duurzaamheid van deze auto’s die eigenaren vaak geen reden geeft om afstand te doen van hun trouwe lobbes. Natuurlijk kun je uitwijken naar een 940 of 960, maar een S of V90 is net dat beetje exclusiever en vaak voorzien van een rijke uitrusting. Succes met de zoektocht!

Tekst: Arno Lommes

Bekijk meer foto's van de Volvo S90 en V90 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 12 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn