De ondergang van een Ford Cougar

De ondergang van een Ford Cougar
De jaarlijkse Algemene Periodieke Keuring vormt voor auto’s die op leeftijd komen een steeds grotere horde. Aan de meeste vierwielers van 10 jaar of ouder mankeert wel het een en ander dat de wetgever niet door de vingers ziet. Youngtimerliefhebbers houden hun speeltje meestal in goede conditie en weten precies welke onderdelen op de nominatie staan om vervangen te worden. Zo is het ook deze Ford Cougar 2.5 V6 vergaan, maar dan komt de vraag of investeren nog rendabel is.

Bij aankoop in december 2014 bleek al dat deze Ford uit april 1999 met 134.000 kilometer op de klok niet helemaal zonder gebreken was. De aantrekkelijke aanschafprijs en het sportieve karakter van de auto leidden tot een handtekening onder het koopcontract. Onder garantie is de lekkende benzinetank vervangen en roest over het gehele onderstel zou op termijn het grootste probleem gaan vormen. Op wat schrammen op de bumpers na was er weinig dat wees op een zwaar leven bij de vijf vorige eigenaren.

Grootste vijand
In augustus 2015 hebben we de Cougar op de brug gezet bij Carrec Technocenter in Soesterberg. Op de lijst met aandachtspunten stonden doffe koplampglazen, oude remvloeistof, een versleten multiriem en een uitlaatrubber. Bovendien was de staat van de draagarmen en stabilisatorrubbers achter en de leidingen van de stuurbekrachtiging niet in orde. Onderaan het keuringsrapport verscheen de tekst: “roest is de grootste vijand van deze Cougar.”

Nadien zijn er enkele onderdelen vernieuwd voor de APK in 2015 en hebben de dynamo en accu het begeven. Geen goedkope reparaties, maar de auto direct afserveren was ook geen optie. Eind 2016 vormde onze wettelijk verplichte keuring geen probleem, maar afgelopen week had de Ford-dealer een minder fijn bericht. De koplampen zijn mettertijd zo dof geworden dat de lichtopbrengst onvoldoende is en een draagarm van de voorwielophanging is aan vervanging toe. Nieuwe koplampen kosten bij Ford 700 euro per stuk en gebruikt is het aanbod zeer schaars. Volgens de keurmeester zou de roest aan het onderstel volgend jaar een probleem voor de APK gaan vormen.

Gedemonteerd
Na ruim drie jaar 11.000 kilometer is daarom besloten om niet verder te investeren in de auto. Het register van de RDW telt binnenkort een Cougar minder, de ZF-GL-68 krijgt de status ‘gedemonteerd’. Ongetwijfeld zullen er nog onderdelen een nieuw leven krijgen als andere Cougar-rijders iets nodig hebben voor hun exemplaar. Het is altijd een fijne auto geweest, maar voor nu wordt het zoeken naar een goede vervanger!

Bijna 20 jaar na de introductie rijden er in Nederland nog 396 Cougars, waarvan 10 stuks als Mercury. De voor Europa bedoelde Fords zijn in Duitsland gebouwd, in Amerika rolde de auto lokaal als Mercury van de band. Zowel de handgeschakelde Cougar 2.0 16V en 2.5 V6, als de 2.5 V6 met automaat maken op dit moment ongeveer een derde van het wagenpark uit. Slechts twee exemplaren rijden op LPG en 50 van deze Duits-Amerikaanse coupés zijn niet als nieuwe auto in Nederland afgeleverd. Welgeteld 15 eigenaren die hun Cougar nieuw hebben aangeschaft, hebben nog geen afscheid kunnen nemen. Op de occasionmarkt wordt het steeds lastiger een pareltje te scoren, dus grijp de kans als die zich voordoet!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Cougar op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn