Veel voor weinig: Volvo V70 2.5D

Veel voor weinig: Volvo V70 2.5D
Via WhatsApp krijg ik een foto binnen waarop een kilometerstand van 610.000 kilometer te zien is. Aangezien mijn broer Laurens de afzender is, vermoed ik de kilometerstand van zijn koeriersbus. Maar niets blijkt minder waar. In de drie foto’s die volgen doemt een vierkante stationwagon op: een Volvo V70. Wie herkent die niet uit duizenden? De afsluitende foto valt voor mij in de categorie lekkerst voor het laatst: 2.5D. Aha! Een dikke turbodiesel!

Plakkend stuur
Laurens doet het gewoon. Een auto kopen die 15x keer de wereld over is gereden. Waarvan de crèmekleurige zetels gepokt en gemazeld zijn en het servicelampje continu brandt. Slechts 500 euro heeft hij betaald voor dit slagschip uit 1999. Ik heb groot vertrouwen in het merk Volvo, maar toch ben ik huiverig. Gedurende een week krijg ik sneak previews in de vorm van foto’s, video’s en ervaringen – allemaal over ‘de app’. Ik word met de dag nieuwsgieriger! Laurens pikt me uiteindelijk op en ik ben zo brutaal om direct de sleutels te claimen. Ik neem plaats in de nog altijd uitmuntende stoel en leg mijn handen op het stuur. Bah, het plakt! ‘Klopt’, zegt Laurens. 'Dat is het enige waar ik me eigenlijk aan stoor'. Het dashboard ziet er verrassend goed uit en op welk knopje ik ook druk, er volgt actie. Zelfs het klapschermpje van de navigatie komt op commando van een afstandsbediening omhoog! Ik ben onder de indruk, en het échte feest moet nog beginnen.

Turbine Diesel
Ik start de vijfcilinder dieselmotor en een glimlach verschijnt op m’n gezicht: wat een traktor! De handgeschakelde versnellingsbak zet ik in z’n één en met voldoende gevoel rij ik weg. Van de ene verbazing val ik in de andere. De bak schakelt lekker soepel en direct, de zitpositie is fijn en de van Audi afkomstige turbodiesel klinkt echt heel gaaf. Ik doop ‘m voor de grap om tot TurbineDiesel, want zo klinkt het blok naarmate het toerental stijgt. Met 140 pk en 290 Nm aan koppel is er weinig te wensen over, zeker omdat de stationwagon niet direct uitnodigt tot een dynamisch ritje. Het is een comfortabele en logge bak om mee onderweg te zijn, die vertrouwen en veiligheid inboezemt. Zelfs met ruim 6 ton op de teller.

Rookgordijn
Er is nog een reden om niet te gaan 'blazen' met de V70: in de binnenspiegel doemt bij volgas namelijk een zwart rookgordijn op. Leuk wanneer je een Hybrid aan je bumper hebt kleven, maar niet meer van deze tijd. Het kan iets te maken hebben met een lekke turboslang en voor vier tientjes vervangt Laurens die zelf. Tadaa! Geen brandend servicelampje meer, een stuk minder roet én meer trekkracht op de koop toe. De Zweed kan er voorlopig weer even tegenaan. Ook van de winter, want Laurens trakteert de V70 op een nieuw setje winterbanden met stalen velgen. Mooi? Dat niet. No nonsense? Zeker!

Zweeds koopje
Ik weet dat dit een tijdelijke auto is, een auto om de zomer te overbruggen. Maar ik merk ook dat zowel Laurens als ik een groot zwak hebben voor dit koopje uit Göteborg. Hij verdient beter dan 'tijdelijk'. Het liefste zou ik 1.000 euro investeren om richting de 750.000 km door te dieselen. Maar dat is niet te doen. Ik rij te weinig om 130 euro per maand aan de fiscus over te maken. Parkeren in Amsterdam? No way! En laten we eerlijk zijn: de laadruimte is gigantisch maar 95% van de tijd overbodig. De Volvo V70 2.5D een ideale vakantieauto: jammer dat ik met het vliegtuig op reis ga!

Tekst: Wouter Honselaar (Love At First Drive)

Kijk voor meer foto's van deze Volvo V70 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn