30 jaar passagiersairbag bij Mercedes-Benz

30 jaar passagiersairbag bij Mercedes-Benz
Dit jaar is het 30 jaar geleden dat Mercedes-Benz voor het eerst een passagiersairbag monteerde in de S-Klasse W126. Een tweede mijlpaal is het 20-jarig bestaan van de raamairbag, voor het eerst toegepast in de E-Klasse W210.

Na de in 1981 geïntroduceerde airbag in het stuur, was de passagiersairbag een volgende stap in de richting van veiliger autorijden. Sindsdien is het aantal luchtzakken niet alleen in auto’s van Das Haus enorm uitgebreid. Anno 2018 zijn ook de kleinste vierwielers voorzien van een flink aantal airbags.

Adaptieve airbags
De ontwikkeling van airbags bij Mercedes-Benz begon in 1966. Aan het basisprincipe is in al die tijd weinig veranderd. Sensoren registreren een sterke vertraging van het voertuig (bijvoorbeeld een aanrijding) en activeren het mechaniek om de airbag op te blazen. Zo wordt de vrijkomende bewegingsenergie op het menselijk lichaam samen met de veiligheidsgordel afgeremd. In moderne auto’s zijn de airbags adaptief. Dit betekent dat de kracht waarmee de luchtzak wordt opgeblazen afhankelijk is van de zwaarte van de aanrijding.

De eerste passagiersairbag van Mercedes-Benz nam de ruimte van het hele dashboardkastje in de S-Klasse W126 in beslag. Tegenwoordig kunnen airbags heel compact worden opgevouwen, waardoor er opbergruimte blijft bestaan. In 1995 monteerde Mercedes-Benz in de E-Klasse voor het eerst zij-airbags die samen met enkele jaren later geïntroduceerde raamairbags voor meer veiligheid bij zijdelingse aanrijdingen zorgden. Verdere innovaties op het gebied van airbags bij Mercedes-Benz zijn de Head-Thorax-zij-airbag (2001), knieairbag (2009) en de Thorax-Pelvis-zij-airbag, gordelairbag en Cushionairbag (2013).

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 21 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn