35 jaar vierwielaandrijving bij Volkswagen

35 jaar vierwielaandrijving bij Volkswagen
Precies 35 jaar geleden introduceerde Volkswagen zijn eerste personenauto met vierwielaandrijving, de Passat syncro. In 1983 presenteerde Volkswagen de vierwielaangedreven Passat Variant Tetra concept car. Een jaar later ging hij in productie als Passat Variant syncro.

Zijn permanente vierwielaandrijving verdeelde de aandrijfkracht 50:50 over de voor- en achterwielen. Het differentieel achter had een handmatig slot voor extra grip onder zware omstandigheden. In eerste instantie was deze Passat er met een tweeliter vijfcilinder benzinemotor in GT-uitvoering. Later volgden ook andere motorvarianten.

Viscokoppeling
Voor de Passat (B3) stapte Volkswagen over op dwarsgeplaatste motoren. Daardoor werd het mogelijk om een efficiënter werkende viscokoppeling toe te passen. Door deze koppeling werden de achterwielen alleen aangedreven als de omstandigheden daarom vroegen. Bovendien was dit systeem te combineren met ABS.

Bij de vijfde generatie Passat deed de aanduiding 4Motion zijn intrede. Het Torsen-differentieel maakte het mogelijk om de aandrijfkracht afhankelijk van de omstandigheden 50:50 of 75:25 over de voor- en achteras te verdelen. Het differentieelslot achter was bovendien te bedienen met een schakelaar. Diverse benzine- en dieselmodellen waren er als 4Motion, de Passat W8 had standaard de beschikking over vierwielaandrijving.

XDS+
Sommige van de nieuwste Volkswagens met 4Motion beschikken over XDS+ voor de voor- en achteras, waardoor het binnenste wiel in een snelle bocht wordt afgeremd. Dit zorgt voor een preciezer stuurgedrag, extra grip en meer dynamiek.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn