Speciale BMW 3 Serie E46 ter ere van 33 jaar Touring

Speciale BMW 3 Serie E46 ter ere van 33 jaar Touring
In 1971 introduceerde BMW de Touring 1600, 1800, 2000 en 2000 tii. De typenaam Touring verwees naar de grote achterklep, die de auto praktischer maakte dan de tweedeurs sedan. Ter ere van 33 jaar Touring bracht het Beierse automerk in 2004 een speciale versie van de 3 Serie E46 Touring op de Duitse automarkt. Met slechts 333 stuks is deze limited edition een zeldzaamheid op de occasionmarkt, zeker nette exemplaren staan bij onze oosterburen niet op elke straathoek.

De tussen 1971 en 1974 gebouwde Touring-modellen van BMW waren geen succes. Compacte auto’s met een grote achterklep konden destijds nog niet op veel interesse van het publiek rekenen. Na een facelift in 1973 is de typebenaming in navolging van de sedan veranderd, de Touring 1600 kreeg bijvoorbeeld het opschrift 1602 touring. Pas 20 jaar later verscheen met de 3 Serie E36 Compact de eerstvolgende BMW-hatchback.

Sportief, maar weinig ruimte
Vanaf 1987 gebruikte BMW de naam Touring weer, ditmaal voor zijn eerste stationwagon. Met de 3 Serie E30 Touring trok men een nieuwe groep klanten aan. Het sportieve rijgedrag van een BMW zagen zij graag gecombineerd met de praktische bruikbaarheid van een stationwagon. Dat dit model geen echte pakezel was, maar meer een ‘lifestyle combi’ deed weinig ter zake. Ook de aanschafprijs was schrikken, voor hetzelfde geld kreeg je bij Ford of Opel een model met veel meer laadruimte. In 1995 verscheen de tweede 3 Serie Touring, de E36. Ook deze stationwagon op basis van BMW’s meest succesvolle model had in vergelijking met de concurrentie geen overmatig ruim interieur. Dit concept is tot op de dag van vandaag doorgezet en de verkoopcijfers tonen aan dat BMW hiermee de goede weg bewandelt.

Eind 2004 was het 33 jaar geleden dat de typenaam Touring voor het eerst werd gebruikt. Van de in 1999 geïntroduceerde en in 2001 gefacelifte 3 Serie Touring E46 bracht BMW speciaal voor de thuismarkt de Edition 33 uit. In een oplage van slechts 333 stuks en leverbaar in de kleuren Silverstone, Le Mans Blau en Esotril Blau metallic. Voor de aandrijving was er keuze uit alle motoren uit het programma, van de instap-316i tot de dikke 330d.

Speciale dorpellijsten
Het belangrijkste onderdeel van de Edition 33 was het M Sport-pakket met onder andere 17-inch lichtmetalen wielen, sportievere bumpers, een sportonderstel en sportstoelen. Daarnaast hoefde je niet bij te betalen voor stoelverwarming en dakrails. De dorpels kregen een beschermingslijst met daarop een verwijzing naar deze speciale uitvoering. Buiten de beperkte oplage en de drie exclusieve carrosseriekleuren was er verder weinig speciaals aan deze 3 Serie Touring. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste exemplaren niet als collectorsitem zijn behandeld. Er staan in Duitsland maar enkele Edition 33’s te koop, waarvan de meeste auto’s flink wat kilometers hebben verslonden en in een niet al te nette staat verkeren.

Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals de 320i Touring Edition 33 van Dune Classics uit Asperen. Dit exemplaar in Estoril Blau is van mei 2005, waarschijnlijk een van de laatst op kenteken gezette Edition 33’s. Slechts 97.000 kilometer staat er op de digitale kilometerteller en de vraagprijs van € 14.500 is gezien de prachtige staat van de auto dan ook zeer billijk. Moderne snuisterijen als parkeersensoren in de achterbumper, automatische airco en een multifunctioneel stuurwiel heeft deze BMW ook aan boord. Vergeleken met het overige aanbod is dit exemplaar wél het bewaren waard!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW 3 Serie Touring Edition 33 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 februari 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn