20 vragen aan... Lorenzo Papolo

20 vragen aan... Lorenzo Papolo
Tussen 1981 en 1985 bouwde Seat nabij Barcelona de Fura, een kleine hatchback gebaseerd op de Fiat 127. In 1982 kreeg Volkswagen een vinger in de pap bij Seat en om de historische verbintenis met Fiat zo klein mogelijk te houden werd de Seat 127 omgedoopt tot Fura. Tevens oogde de stadsauto anders door een afwijkende voor- en achterkant.

In 1983 verliep de door Fiat verleende licentieperiode en moest Seat de 3,71 meter lange Fura opnieuw ontwerpen. De Seat Fura Dos kreeg kleinere koplampen en een gewijzigde motorkap en achterklep. Hij verloor de driehoeksruitjes in de voorportieren, dat schiep ruimte voor nieuwe buitenspiegels. Nog voordat Volkswagen in 1986 de volledige zeggenschap over Seat kreeg is de productie van de Fura na 84.973 stuks gestopt.

Hoofdzakelijk is de Fura alleen met een 903 cc viercilinder geleverd, waarbij de L-versie zijn vermogen via een vierbak op de voorwielen overbracht. De luxueuzere GL had een versnelling extra. Lorenzo Papolo heeft een van drie Fura’s met geldige APK in Nederland en misschien wel de mooiste!

Wat voor youngtimer heb je precies?
Een Seat Fura GL van maart 1985, ik ben de tweede eigenaar.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Bij toeval, ik was op zoek naar een oldtimer en kwam deze unieke Seat Fura van de eerste eigenaresse tegen.

Waar heb je de auto gekocht?
Van de eerste eigenaresse uit Leiden via Autobedrijf Huisman die deze auto in 1985 ook nieuw geleverd heeft.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Dat deze auto echt geheel in nieuwstaat is en altijd binnen heeft gestaan. Bovendien kom je een Fura nergens meer tegen.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Sinds 19 februari jongstleden.

Heb je al veel gereden in die tijd?
Ongeveer 300 kilometer, ik blijf er heel zuinig op. De teller staat op slechts 21.616 kilometer.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Maximaal 5.000 kilometer per jaar, als ik dat al ga halen.

Ben je lid van een club?
Nee, er is helaas geen specifieke club voor de Seat Fura. Wel heb ik contact met de Seat-club, die ziet me graag komen op een meeting.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Simpel onderhoud doe ik zelf, de rest met hulp van kennissen of van een garagebedrijf.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
De auto is altijd in onderhoud geweest bij Autobedrijf Huisman en heeft al haar beurten daar ook gehad, zelf heb ik er alleen nog maar aan gepoetst.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Nee, ik ben er in die korte tijd nog niet mee op vakantie geweest.

Heb je ook nog een andere auto?
Dagelijks rijd ik in een Fiat Scudo bestelbus, omgebouwd tot camper.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Alleen met de hand met poetsproducten van Meguiars, nooit in een wasstraat!

In hoeverre houd je de auto graag origineel.
Ik wil de Fura zo origineel mogelijk houden, zelfs de Philips-radio uit 1985 zit er nog in.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Het motorblokje met 900 cc uit de Fiat 127 is prachtig en natuurlijk het unieke model!

Heeft de auto ook minpunten?
Ik kan er geen bedenken.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Tot nu toe niet, maar ik heb de Seat dan ook nog niet lang.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
In topconditie houden en met mooi weer fijne toerritten maken. Verder staat de Fura droog in mijn garage en zal ze goed onderhouden worden.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via Facebook.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Jullie zijn prima bezig!

Bekijk meer foto's van de Seat Fura op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 4 maart 2018

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn