Volkswagen Scirocco vernoemd naar zuidelijke wind

Volkswagen Scirocco vernoemd naar zuidelijke wind
De Volkswagen Scirocco werd gebouwd bij Karmann in Osnabrück. De auto is vernoemd naar de sciroccowind, een zuidelijke wind die hete en droge lucht uit de Sahara naar het noorden voert. De eerste generatie Scirocco kwam in 1974 op de markt en werd in 1982 opgevolgd door de tweede generatie die tot 1992 leverbaar was. In 2008 werd wederom onder de naam Scirocco een nieuwe hatchback/coupé van Volkswagen geïntroduceerd.

De eerste generatie verscheen begin jaren zeventig en was ontworpen door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro. De Scirocco I ging in Europa in 1974 in de verkoop en in Noord-Amerika in 1975. De Scirocco maakte gebruik van dezelfde bodemplaat als die van Golf I en Jetta, het A1-platform. De auto was voorwielaangedreven door een viercilinder motor met een cilinderinhoud variërend van 1,1-liter tot 1,6-liter.

In 1982 maakte men kennis met de Scirocco II, door Volkswagen in eigen huis ontworpen op basis van de Scirocco I. Ook dit model maakte gebruik van de Golf I-bodemplaat. Met het nieuwe model kwamen tevens meer motorvarianten beschikbaar. Aan het einde van de jaren tachtig werd naast de Scirocco nog een sportieve coupé gevoerd door Volkswagen, de Corrado. De Corrado was door zijn prijs hoger gepositioneerd en was geen directe opvolger van de Scirocco. In Duitsland bleef de Scirocco tot 1992 leverbaar.

De Scirocco II is over het algemeen vrij onderhoudsvriendelijk. Er is weinig kans op erge roestvorming behalve rond de wielkasten. Een bekende plek is de wielkast rechtsachter bij de bevestiging van de vulhals van de tank. Doordat veel van de techniek gelijk is aan die in de Golf zijn de onderdelen makkelijk en vaak nog via de Volkswagen-dealer verkrijgbaar. Plaatwerk is lastiger te verkrijgen.

In juni 2006 werd de nieuwe Scirocco als concept aangekondigd onder de naam Iroc, de middelste letters uit de originele naam Scirocco. De auto wordt sinds 2008 geproduceerd in Palmela in Portugal waar ook de Eos en Sharan gemaakt worden. De verwachting was dat per jaar ongeveer 100.000 exemplaren van de band zouden rollen. In Nederland zijn er in het introductiejaar 2008 52 Scirocco’s voorzien van een kenteken. In het eerste volledige jaar waarin de auto te verkrijgen was, namelijk in 2009, zijn dit 811 exemplaren.

De derde Scirocco maakt gebruik van het Volkswagen A5-platform en is beschikbaar met twee 1,4-liter TSI-motoren van 122 en 160 pk en een 2,0-liter TSI turbomotor van 210 pk. De 1.4 TSI met 122 pk maakt gebruik van een turbo terwijl de 160 pk uitvoering de beschikking heeft over een turbo en een compressor. Het topmodel, de Scirocco R, heeft een 2.0 TSI met 265 pk. Dit is dezelfde motor als in de Golf R, maar dan met 5 pk minder. De Scirocco is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of de DSG-versnellingsbak.

In april 2014 verschijnt de gefacelifte Scirocco. Deze komt echter niet naar Nederland. Importeur Pon heeft eind 2013 besloten de Scirocco uit de prijslijst te schrappen vanwege de zeer geringe verkoopprestaties.

Bekijk meer foto's van de Volkswagen Scirocco op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 23 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn