Hyundai Stellar: de onbekende en onbeminde Koreaan

Hyundai Stellar: de onbekende en onbeminde Koreaan
Het roept vaak onbegrepen blikken op als ik zeg dat ik een Hyundai Stellar bezit. Men kent de auto niet en vervolgens begrijpen ze niet wat ik er dan zo leuk aan vind. Niet zo gek ook dat vrijwel niemand de Stellar kent, ze zijn hier weinig verkocht en vandaag de dag rijden er nog maar een paar van in Nederland.

Even een korte introductie. De Stellar was het tweede exportmodel dat Hyundai uitbracht na de compacte Pony. Het is een achterwielaangedreven sedan in de middenklasse met onderstelcomponenten van de Ford Taunus, een motor van Mitsubishi en een door Giugiaro ontworpen koets. De auto was vanaf 1983 leverbaar en in 1987 volgde een forse facelift. Die werd in 1989 afgelost door de veel modernere Sonata. Mijn Stellar komt uit dat laatste jaar en heeft inmiddels een zo’n 135 duizend kilometer achter de kiezen. Maar hoe raak je dan opgescheept met zo’n vrijwel uitgestorven Koreaan?

Ik wist erg weinig van de auto af, maar wel van zijn bestaan en ook dat het een rariteit was in Nederland. Begin 2012 kwam op een autoforum het bericht langs van iemand die zijn Stellar met wat mankementen weg deed. Laatste kans, komt er nu niemand voor dan gaat die morgen naar de sloop. Dat was ongeveer de strekking van het bericht en zowel een dusdanige kans als dreigement, dat ik actie ondernam. Ik schakelde een telefonische hulplijn in voor een inschatting van de vermelde mankementen en dat leek overkomelijk. Lang verhaal kort, ik redde de auto voor een bescheiden bedrag en met veel inspanning van diezelfde hulplijn. In de vorm van keiharde arbeid werd de Stellar weer rijdend gemaakt.

De afgelopen jaren is de auto steeds verder verbeterd en technisch in orde gemaakt. Momenteel staat de auto bij een kundige lasser om ook de carrosserie weer netjes te maken. Gaandeweg ben ik de auto steeds meer gaan waarderen en rijd ik er met veel plezier in, vooral hobbymatig. De zeer zachte vering, sterke stuurbekrachtiging en de ‘oldskool’ automaatbak geven de auto een nogal Amerikaans karakter en stiekem rijdt dat best leuk. Je waggelt lekker mee tussen het verkeer – al duurt het even om op snelwegtempo te komen.

Mijn Stellar is een luxe 2.0 GSL-uitvoering met automaat. Alle vier de ramen zijn elektrisch bedienbaar, evenals de buitenspiegels. Er zit een af-fabriek stereo in met cassettespeler inclusief equalizer en bediening vanaf de achterbank (ja, werkelijk), voor en achter zitten armsteunen en airco was als optie leverbaar evenals cruisecontrole. Dat airco ontbreekt is tot daar aan toe, maar helaas is mijn exemplaar ook niet voorzien van het eveneens optionele getinte glas… Deze Stellar is vrijwel zeker de enig rijdende facelift-versie in Nederland dus heb ik er een schone taak aan deze Koreaanse rariteit te behouden. Dat doe ik met genoegen want ondanks zijn onbekendheid, weet ik hoe bijzonder de auto is en hoe fijn zijn kwaliteiten ook zijn.

Bekijk meer foto's van de Hyundai Stellar op onze Facebook-pagina.

Tekst: Wouter Jorritsma
Dit artikel is gepubliceerd op 30 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn