Austin Montego moest British Leyland redden van de ondergang

Austin Montego moest British Leyland redden van de ondergang
Door de gevolgen van de oliecrisis en een slecht merkimago stond de Britse autofabrikant British Leyland in 1973 op de rand van een faillissement. Twee jaar later werd het bedrijf door de Engelse staat gered en kon er begonnen worden aan de ontwikkeling van een nieuw modellengamma.

De Austin Montego moest de concurrentie in de middenklasse laten schrikken, maar daar is niet veel van terecht gekomen. Om kosten te besparen is de in 1984 geïntroduceerde Montego gebouwd op hetzelfde platform als de twee jaar eerder verschenen Maestro, zijn kleinere broertje. Maar liefst zestig procent van de onderdelen delen de twee Britten met elkaar. Er was keuze uit een conservatieve vierdeurs sedan en een praktische stationwagon met de Engelse naam Estate.

Voor de aandrijving stonden vier benzinemotoren beschikbaar. Het gamma startte met een 1.3 met 68 pk, gevolgd door een 1.6 met 83 pk. Voor de vlotte automobilist was er de 102 pk sterke 2.0. Deze motor leverde met brandstofinjectie een vermogen van 115 pk. Kopers die behoefte hadden aan veel luxe kozen voor de Montego Vanden Plas met leren bekleding, veel elektrische accessoires, een schuifdak en een automaat.

De echte sportievelingen kwamen aan hun trekken met de MG Montego Turbo die 150 pk te bieden had en een topsnelheid van 200 kilometer per uur bereikte. Uiterlijk was deze uitvoering herkenbaar aan een voor- en achterspoiler en in het interieur moesten rode gordels en sportstoelen een sportieve sfeer oproepen. Het digitale instrumentenpaneel kon niet op goedkeuring van het publiek rekenen waardoor dit al gauw werd vervangen door een analoge klokkenwinkel.

Na ruim vier jaar kreeg de Montego een grote facelift met een andere grille en nieuwe achterlichten. Ook het dashboard werd opnieuw vormgegeven en de Estate verscheen als zevenzitter. Voor klanten die veel kilometers reden was de 2.0 turbodiesel met 82 pk de juiste keuze. Om van het slechte imago van Austin af te komen werd de Montego eind jaren ’80 voorzien van de merknaam Rover, maar dat mocht niet baten. In 1994 stopte de productie na 571.460 auto’s, waarvan er 436.000 in Engeland verkocht zijn. De pers was niet echt gecharmeerd van de Montego.

In tegenstelling tot de in 1982 geïntroduceerde Ford Sierra vond men het design erg conservatief en ook de bouwkwaliteit kon niet op goedkeuring rekenen. Het jaarboek ‘Autotest 1986’ nam een Montego 1.6 sedan onder de loep en schreef: “Tot redelijk hoge snelheid reageert de motor vlot op bewegingen van het gaspedaal, hij is ook behoorlijk soepel hoewel de trekkracht bij lage toerentallen niet bijster groot is.” Ook het brandstofverbruik wordt als goed beoordeeld: “Houden we de snelheid constant, dan beloont de auto dat met een verbruik van 1 op 16,6.” Minder te spreken was de testrijder over het weggedrag. “De Montego heeft een sterk onderstuurkarakter, een vage besturing en de auto heeft last van spoorvorming in het wegdek. De stoelen bieden een redelijke zitpositie waarbij vooral de zittingen langer hadden mogen zijn.”

Tegenwoordig is de Montego in geen velden of wegen meer te bekennen, zelfs niet in Engeland. Heel af en toe duikt er nog wel eens een schuurvondst op, maar ook die worden steeds zeldzamer. Verwonderlijk is dit niet, want wat betreft betrouwbaarheid en roestbestendigheid stond de auto nooit goed aangeschreven.

Bekijk meer foto's van de Austin Montego op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 3 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn