Saab-rijders zwaaien!

Saab-rijders zwaaien!
Aan het einde van de jaren zeventig kregen de ouders van mijn oude schoolvriend Henk Potman zomaar een Saab 95 van een oma cadeau. Het was een wonderlijke auto in een vale kleur rood met als speciale optie een extra zitbankje voor kinderen achterin. Als ik meereed met de familie Potman viel het me op dat de vader van het gezin telkens zwaaide als er een andere Saab voorbij kwam. Vond ik de auto al bijzonder, maakte dat gebaar voor mij toen al duidelijk dat er mensen waren die een auto niet alleen maar gebruikten als vervoermiddel, maar ook als lifestyle statement, want dat was de Saab zeker.

In 1980 gingen we dan ook gezellig achter in de Saab naar de AutoRai. Onderweg alle Fiat Panda-rijders toelachen, want we zagen op de tv-reclame in die jaren dat de Panda-rijder elke voorbijganger rijkelijk uitlachte. Totdat er een motoragent langs de kant van de weg stond die ook lachte, maar dat is weer een heel ander verhaal… Ons eigenlijke doel was de nieuwe Saab 900 Turbo Sedan die gepresenteerd werd. We vonden het een indrukwekkende auto met een duizelingwekkende 145 pk. Voor een achtkleps turbomotor was destijds vrij spectaculair te noemen. Wat me nog goed bijstaat is hoe lekker de Saab rook, hoe mooi de luxe bekleding eruit zag en hoe een indrukwekkend dashboard het interieur sierde. Na deze AutoRai sierde jarenlang deze poster mijn slaapkamer.

Omdat er binnen het gezin van mijn ouders geen budget aanwezig was om Saab te rijden, was ik gewend aan Fiat’s als ‘daily driver’. Dat werd later ook mijn eerste eigen auto. Van een Ritmo, naar de Uno, Punto en Bravo, ging het wat later over op Alfa’s. Ik vond mezelf een typische Alfa-rijder. Maar toen ik tegen de veertig liep, adviseerde mijn echtgenote toch eens de overstap te maken naar Zweeds metaal. Dat was minder rank en slank (net als ik zelf) en zou me beter staan. Dus werd de Alfa 156 Sportwagon ingeruild voor een Volvo V70. Dat werd al snel een Saab 9-3, want die vonden we toch een stuk minder mainstream dan de wel erg veel voorkomende Zweedse ‘volkswagen’. Met de aankoop van die 9-3 gingen de sluisdeuren los. Lid van Saab-forum, lid van Saab Club Nederland, in contact met nog meer Saab-gekken en al heel snel ook de eerste echte oldtimer voor de deur in de vorm van een Saab 99. Die kon ik destijds geschikt overnemen, vlak nadat hij geïmporteerd was uit Zweden. Met behulp van Saab-vrienden heb ik er veel aan verspijkerd. Denk dan aan laswerk aan de behuizing van de dempers, roest wegwerken, de motor op orde brengen en hem vervolgens ter keuring aanbieden. Maar de auto werd op zoveel punten afgekeurd, dat verder gaan me afgeraden werd. Het deed een paar weken heel erg zeer, want ik was dol op deze echte Saab en had er heel wat bloed zweet en tranen in zitten.

Toen werd mijn aandacht gevestigd op mijn oude jeugdliefde, een witte Saab 900 Turbo Sedan uit 1982. Te koop van een Saab-forumlid en nog in goede conditie. Geen roest en laswerk aan de onderkant en de asdoorgangen (bekend probleem), voorzien van stuurbekrachtiging, airconditioning en elektrische ramen. Ik heb er een jaar in gereden, totdat er problemen kwamen met een oplopende motortemperatuur en een lekkend stuurhuis. Dankzij de hulp van een vriend uit de buurt van Haarlem, is de auto nu al enige tijd in reparatie. Ondertussen is het stuurhuis vervangen, de remmen voor hersteld, de koppelingscilinder aangepakt, de koppakking vervangen, het spruitstuk gelast, zijn er nieuwe banden op gekomen en zijn de remleiding vernieuwd. Al met al een hele waslijst aan reparaties aan dit 32 jaar oude uit Italië afkomstig heerschap. Zo mag je de wat statige Saab toch wel noemen. Ik verheug me erop hem weer te zien. In de Saabwereld is hij niet de meest geliefde classic Saab 900. De 900 Turbo Coupé kent een hele schare liefhebbers, maar daarmee wordt een sedan des te schaarser. De meeste exemplaren zijn al gesloopt en van de Turbo zijn er ook maar een beperkt aantal over in Nederland.

Vanaf volgende week is hij weer thuis, mijn Saab 900 Turbo Sedan uit 1982. Zwaai gerust even als je ons voorbij ziet komen!

Tekst: Pieter Hof
Twentse Saabvrienden
Dit artikel is gepubliceerd op 7 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn