Sneeuwwitte Volveau in excellente conditie

Sneeuwwitte Volveau in excellente conditie
Volvo en vierkant, twee onafscheidelijke woorden. Het huidige gamma van de Zweden mag dan vloeiend en dynamisch vormgegeven zijn, als je iemand vraagt naar een typische Volvo is de kans groot dat de 740 naar voren wordt geschoven. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de door Jan Wilsgaard ontworpen 740 de 240 zou vervangen. Dat model bleef echter zo populair dat de nieuweling een twijfelende start maakte.

De 740 stond vanaf april 1984 in de showroom. De auto zou meer stijl, vermogen en luxe bieden dan de 240. Op de tweedehandsmarkt is de 740 minder geliefd dan de 240, waardoor de vraagprijzen gunstig zijn. In 1992 werd de 740 vervangen door de 940, die echter al twee jaar op de markt was.

Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het automagazine Carros en De Auto van de Koninklijke Nederlansche Automobiel Club (KNAC), is de zeer trotse eigenaar van de TF-66-FD. Voor slechts 300 euro mocht de 740 GL 2.3 automaat met 237.000 kilometer op de klok mee. Dat is nog eens een lekkere afschrijving voor de koper van een tweedehandsje. In 1988 betaalde de eerste eigenaar 53.925 gulden (ruim 24.000 euro) voor de auto. Momenteel staat het tellerwerk op 354.000 en is er heel wat verspijkerd aan de auto om hem tip-top te krijgen.

“Ik bracht de auto onlangs naar mijn vaste Volvo-dealer voor een grote beurt en gaf opdracht om alles wat ook maar enigszins aan vervanging toe was te vernieuwen. De receptionist belde me op en vertelde dat de monteurs de auto van onder tot boven hadden onderzocht, maar buiten nieuwe olie en filters geen enkel onderdeel versleten was,” vertelt Brantsen vol enthousiasme. In Nederland noemde Volvo de lakkleur van deze 740 simpelweg ‘wit’ (kleurcode 189). Carlo heeft zijn in oktober 2007 verworven schoenendoos echter een metamorfose gegeven, want origineel was de auto Antraciet (kleurcode 214). Zodoende is de Zweed omgedoopt tot ‘Sneeuwwitte Volveau’. Dit verklaart ook de grijze bekleding, want een witte 740 kreeg donkerblauwe stof.

Ik voel me vereerd als Carlo me de KNAC-sleutelhanger met daaraan de contactsleutel overhandigt. Na het instappen trek ik de kluisdeur dicht en voel me direct thuis in dit rustgevende interieur. De stoelen zijn zacht bekleed, het stuur staat loodrecht voor me en de middenconsole met daarop de belangrijkste bedieningsknoppen is ergonomisch naar de bestuurder toegedraaid. Een draai aan de sleutel en het kenmerkende turbinegeluid vult de cabine. Nu de automaat (3 versnellingen + overdrive) in de D-stand en heel gemoedelijk komt de B230F-motor met 116 pk op toeren. Heerlijk, wat een relaxte auto. Geen hectisch schakel, geen nerveuze besturing en al helemaal geen stugge vering. Het maximum koppel van 185 Nm wordt al bij 2.600 toeren bereikt, dus dat zegt een hoop. Langzaam is de 740 daarentegen niet. Een topsnelheid van 166 km/h is niet om stijl van achterover te slaan, maar in 12,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h is geen schande. Zuinig is de 1.307 kilo zware Zweedse blokkendoos niet, beter dan 1 op 10 hoef je niet te verwachten.

Omdat de achterwielaangedreven 740 een in lengterichting geplaatste motor heeft is de draaicirkel erg kort. Volvo heeft het in de folder over 9,9 meter. Dat doet geen andere auto met een lengte van 4,79 meter hem na. De 15-inch wielen op Carlo’s auto zijn optioneel, standaard wordt de 740 afgeleverd op een duim kleiner. In combinatie met de stralend witte lak maken de vijfspaaks lichtmetalen velgen en de verstralers voorop de auto net wat stoerder. Op rotondes denk je bijna dat de auto slagzij maakt, maar de kunst is om het rustig aan te doen. Drempels vormen onder die omstandigheden geen probleem, net als de gevoelloze besturing. De automaat gaat met lichte schokjes van verzet naar verzet. Geen punt, dan wéét je tenminste dat er geschakeld wordt.

Carlo is ontzettend blij met zijn 740, hij kan er mee lezen en schrijven. Tot in lengte van dagen zal de Sneeuwwitte Volveau bij huize Brantsen op de oprit staan en regelmatig worden bereden.

Bekijk meer foto’s van de Volvo 740 op onze Facebook-pagina.

Bekijk hier een video van CineCars.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 10 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn