Honda Shuttle: betrouwbare gezinsauto

Honda Shuttle: betrouwbare gezinsauto
Het begon allemaal in 2013. Twee van mijn drie tienerkinderen schoten qua lichaamslengte de lucht in. Het lijkt geen punt maar drie kinderen op de achterbank kan zelfs bij premium auto’s uit het D-segment eigenlijk niet. Sinds 2006 rijd ik in een Volvo XC70 en deze auto heeft als zwakke plek de beenruimte voor achterpassagiers. Heel veel auto's hebben als middelste zitplaats op de tweede rij een lastige bult in de bank en de vloer. Ik heb gekeken naar een BMW 5 Serie, diverse Volvo’s en de Citroën C4 Picasso. Werkbusjes zoals de Peugeot Partner vind ik ook leuk, net als de Chrysler Voyager die ik wel eens gehuurd heb. Maar als Amerikaanse auto's wat ouder worden, worden ze snel onbetrouwbaar.

Het leek mij leuk om een keer een youngtimer te rijden. Nu moet ik bekennen dat ik twee merkvoorkeuren heb: Volvo en Honda. In Volvo's ben ik opgegroeid en rijd zelf ook al heel lang in deze Zweedse auto’s. Honda ken ik uit mijn brommertijd. Ik heb er verschillende gehad, zoals een SS50, C90, CF70 Chaly en ST50 Dax. Sinds 2004 rijd ik op een Honda XRV750 Africa Twin. Een geweldig prettige en betrouwbare machine.

Vandaar dus dat ik eens heb gekeken wat Honda voor mijn gezin te bieden had. Et voila: de Shuttle die in Europa tussen 1995 en 2001 is geleverd. In Amerika scoort deze populaire gezinsauto goede recensies op het gebied van betrouwbaarheid, botsveiligheid en brandstofverbruik. De Shuttle weegt 250 kilo minder dan een even ruime Voyager en heeft een serieus goede wegligging door de multilink achterwielophanging. De Voyager heeft nog een oude starre achteras met bladveren.

De meeste Shuttles die in Nederland geleverd zijn hebben een grijs velours interieur. Echt zo'n Japanse uitstraling. Mijn exemplaar uit 1999 kwam ik op Marktplaats tegen. Hij is beige van binnen en van buiten, een hele retro uitstraling. Hij stond ook nog eens dichtbij dus het was gemakkelijk om even te gaan kijken. De eerste eigenaar was een man die vroeger zelf Honda-dealer was geweest en de auto na 11 jaar overdeed aan zijn zoon.

Het grappige is dat specificaties mij niet veel zeggen. Ik gebruik altijd de uitspraak 'vriendjes worden'. Ik moet het gevoel hebben dat ik vriendjes kan worden met een apparaat. Of dit nu een smartphone, motor of auto is. Bij de proefrit met de Shuttle was het meteen raak. We waren direct vriendjes. Een pittige 2.3 VTEC-motor, prettige automaat, airco, cruise control, het kon niet op. De bediening deed me denken aan de Nissan Micra die we ooit hadden. Dunne stengeltjes naast het stuur, schuifknoppen voor de verwarming. Heel erg Japans. Waar het uiteindelijk om ging was natuurlijk de tweede en derde zitrij waar je een basketbalteam kwijt kunt.

Sinds november 2013 heb ik aan de auto wel wat opgeknapt. Ik kocht hem met een kleine schade en wat roest aan de wielkasten. Dit heeft een autospuiterij prima opgelost voor een keurige prijs. Daarnaast had de auto wat 'APK-puntjes'. De draagarmen achter en (originele) uitlaat moesten vervangen worden. Verder is de auto prima in orde. Wat nog steeds opvalt is de strakke bediening en de heerlijke, directe automaat. We zijn nu bijna twee jaar verder en de onderhoudskosten zijn nihil. De auto is in onderhoud bij Garage Nico Splint in Huizen. Een goed adres voor BMW en Honda. Daarnaast laat ik mijn auto's om het jaar poetsen. De Shuttle wordt dagelijks gebruikt en mankeert nooit wat. Ook verschillende buitenlandtripjes zonder repatriëringsverzekering naar Zuid-Frankrijk en Duitsland waren geen probleem.

Op het moment dat ik dit stukje schrijf rijd ik rond in een gehuurde Chrysler Town&Country (soort Voyager) in Florida. Prima wagen hoor, maar loodzwaar en heel indirect in bediening. Hij schakelt terug bij elke millimeter dat je het gas intrapt. Heel vervelend als je anders gewend bent!

Bekijk meer foto’s van de Honda Shuttle op onze Facebook-pagina.

Tekst: Joost van Opijnen
Dit artikel is gepubliceerd op 11 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn