Gevarieerde verzameling BMW's 3 Serie

Gevarieerde verzameling BMW's 3 Serie
In oktober 1990 werd de derde generatie BMW 3 Serie voorgesteld, intern bekend als E36. Zijn voorganger, die bij liefhebbers bekend staat als de E30, wordt nog nog steeds op handen gedragen als zijnde de beste 3 Serie ooit. Richard van de Pol en uw redacteur zelve zijn echter verzot op de 3 Serie uit de jaren negentig. Van de Pol heeft er zelfs vier in zijn verzameling, waarvan er een te koop is.

In eerste instantie introduceerde BMW alleen de vierdeurs sedan. De Touring en Cabriolet van de voorgaande 3 Serie werden nog een aantal jaar doorgebouwd. Begin 1992 werd de Coupé toegevoegd, gevolgd door de Cabrio in 1993 en de Compact in 1994. De korte driedeurs Compact is altijd het buitenbeentje van de E36-serie geweest. Velen bespotten de auto als een 3 Serie met afgehakte achterkant. Met de in 1995 voorgestelde Touring was het gamma compleet. Begin 1998 werd de E36 afgelost door de E46, maar de Compact bleef tot september 2000 in productie. BMW heeft de E36 nooit een grote facelift gegeven. Kleine retouches als andere bumpers en knipperlichten, nieuwe kleuren en lichtmetalen wielen hebben de auto door zijn levenscyclus geholpen. Ook technisch is er in de loop van de jaren het een en ander gemoderniseerd. In het interieur zijn de bekledingsstoffen diverse keren vernieuwd.

Richard van de Pol, mededirecteur van Peugeot-dealer Van der Werf in Ede en de daaraan gekoppelde Van der Werf Car-Outlet, heeft een 316i Compact, 316iA Sedan, 320iA Coupé en een 320i Cabriolet. Alle auto’s komen van de eerste eigenaar en staan er tot in de puntjes verzorgd bij. Mijn bezoek aan snoepwinkel in Ede start bij het bezichtigen van de 316i Compact uit 1997 in de ‘Sonderlackierung’ Atlantisblau, kleurcode 207. Deze auto komt uit het Duitse Esslingen en heeft 79.000 kilometer gereden. Op wat nieuwe stootlijstjes en de via spotrepair herstelde parkeerdeukjes na is alles nog origineel, zelfs de uitlaat. Dat de eerste eigenaar kleur durfde te bekennen is wel duidelijk, zelfs de bekleding heeft dezelfde blauwe tint als het exterieur. “Ik heb de Compact vorig jaar gekocht en er verder nog weinig aan gedaan. Binnenkort laat ik hem poetsen zodat de lak nog meer glimt. Ter bescherming had de vorige eigenaar hoezen om de stoelen en ook de rest van de auto ziet er uit om door een ringetje te halen,” vertelt Van de Pol enthousiast. Als opties heeft de Compact onder andere een driespaaks sportstuur, 15-inch Streamline-wielen, mistlampen, airco en een sportonderstel.

Toeval of niet, ook de 316i Sedan uit 1997 is op verzoek van de eerste eigenaresse in Atlantisblau gespoten. Omdat deze kleur niet in het gebruikelijke kleurenschema was opgenomen rekende BMW een meerprijs van ruim 2.300 Duitse Mark (bijna 1.200 euro). Fraai passend bij het frisse blauw is de lederen bekleding in de kleur Hellgrau, ook geen goedkope optie. Daarnaast heeft de auto een automatische versnellingsbak, sportstuur, lichtmetalen wielen, automatische airco en stoelverwarming. “Ik heb de originele aankoopbon en de 316i kostte onderaan de streep bijna 48.000 Mark, destijds een flink bedrag,” weet de E36-verzamelaar te melden. Dit exemplaar staat er zo mogelijk nog beter bij dan de 316i Compact. Met pas 45.000 kilometer ervaring en Richards kundige oog voor dit soort buitenkansjes had ik ook niet anders verwacht.

Totaal iets anders is de 320i Coupé, geproduceerd in introductiejaar 1992. Op 2 oktober 1992 leverde BMW-dealer Ceelen uit het Brabantse Oss de auto af aan de eerste eigenaar. Zelfs de offerte uit mei 1992 is onderdeel van de paperassen. Daaruit blijkt dat de 320i Coupé de kleur Granitsilber (kleurcode 237) moest krijgen, net als grijs lederen bekleding, een automaat, schuif-/kanteldak, alarm en airco. “Kijk,” zegt Richard vol trots, “er is een BMW 628 CSI uit 1986 op ingeruild en onder aan de offerte staat dat de dealer ook bereid was de tweede auto, een ’81-er BMW 320, van de klant te kopen.” Met zijn oranje knipperlichten en de originele 15-inch kroonkurk wielen is de E36 Coupé een lust voor het oog. Van het lichtgrijze interieur moet je houden, maar het past goed bij het Gran Turismo-karakter van de 320i. Ook onder de motorkap is alles nog helemaal nieuw.

De enige E36 die een nieuw baasje mag vinden is de 320i Cabriolet uit 1997 met 83.000 kilometer. “Mijn vrouw kan zich niet vinden in de kleur 299 Techno-violett, dus dan zit er weinig anders op,” zegt Van de Pol weemoedig. Dat zoiets snel kan gaan blijkt wel uit het feit dan op het moment van schrijven de nieuwe eigenaar zijn handtekening onder het koopcontract heeft gezet. Een paar maanden geleden heeft een youngtimerspecialist uit Brabant deze cabrio ingevoerd vanuit Duitsland. De auto is alleen voor zomerse ritjes gebruikt, oogt én rijdt fantastisch. Alleen in combinatie met het M Sport-pakket kon je kiezen voor de kleur Techo-violett en dit exemplaar heeft ook nog eens zwart lederen bekleding, een elektrisch bedienbaar dak, uitgebreide boordcomputer, CD-speler en automatisch geregelde airco. Voor de liefhebbers van cijfertjes: de nieuwprijs bedroeg volgens de destijds geldende prijslijst op ruim 78.000 Mark, gelijk aan 40.000 euro. Smaakgevoelig zijn wel de 17-inch M3-wielen, standaard is de 320i afgeleverd op 16-inch Styling 32, de liefhebbers weten dan om welk velgdesign het gaat.

Ter uitbreiding van zijn collectie zoekt Richard nog een smetteloze 3 Serie E36 Cabriolet. Ongetwijfeld zal er zich ooit weer een kans voordoen. Alleen een stationwagon ontbreekt dan nog.

Bekijk meer foto's van de BMW 3 Serie E36 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 12 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn