XJ40 is eerste Jaguar met J-gate

XJ40 is eerste Jaguar met J-gate
Twee jaar na de scheiding van Jaguar en British Leyland Motor Corporation (BLMC) verscheen in oktober 1986 op de British International Motor Show de XJ40 als opvolger van de klassieke XJ Series III. Al in 1973 werd begonnen met de ontwikkeling en het oorspronkelijke doel was om in 1978 de XJ Series II met pensioen te sturen. Omdat men het er binnen BLMC niet over eens kon worden welke koers te varen met de nieuweling, werd deze deadline niet gehaald. Pas in 1981 is besloten de op een centimeter na vijf meter lange XJ40 toch maar de klassieke Jaguar-stijl mee te geven.

Het nieuwe model was vooral op het gebied van voertuigelektronica een voorloper. Bovendien was de productie ten opzichte van de Series III flink gemoderniseerd. Onder de lange motorkap monteerden de Engelsen de AJ6-motor (Advanced Jaguar 6) met een inhoud van 2,9- en 3,6-liter. Via een viertraps automaat van versnellingsbakspecialist ZF of een handgeschakelde vijfbak van Getrag werden de achterwielen aangedreven. De XJ40 was leverbaar in twee Jaguar-versies (XJ6 en Sovereign) en een luxere Daimler. Een neus met ronde koplampen sierden de minst dure uitvoeringen, terwijl de hoger gepositioneerde types rechthoekige schijnwerpers hadden. Met de invoering van de XJ40 werd ook de kenmerkende J-gate selectiehendel van de automaat geïntroduceerd. In 1990 ondergingen de motoren een update waarbij de cilinderhoud met 400 cc groeide tot respectievelijk 3,2- en 4,0-liter. De XJ40 was met bijna 200.000 verkochte exemplaren voor Jaguar een groot succes.

De donkerblauwe XJ6 Sovereign 4.0 op de foto’s is in maart 1992 nieuw afgeleverd in Italië en in januari 2011 voorzien van een Nederlands kenteken. Sinds april dit jaar is de auto in handen van Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het automagazine Carros en De Auto van de Koninklijke Nederlansche Automobiel Club (KNAC). Gepassioneerd steekt Brantsen van wal: “Ik heb de XJ40 gekocht van Geert-Jan Tax, directeur van Kroymans Hilversum. Hij wist dat ik eigenlijk zocht naar een X308 (XJ vanaf 1997, red.) maar raadde mij deze auto aan. Ook mijn vriendin was helemaal weg van de stoere neus met rechthoekige koplampen.” De XJ40 met een kilometerstand van 137.000 is Carlo’s ‘daily driver’ en daarom moet de auto altijd in topconditie zijn.

Op het moment van schrijven staat de auto in de werkplaats van Kroymans voor een onderhoudsbeurt. Bij het brengen van de auto drukte Brantsen de serviceadviseur nog eens extra op het hart om geen enkel rammeltje over het hoofd te zien en alles te vervangen wat ook maar enigszins aan slijtage onderhevig zou zijn. Daarnaast werd de lijst met opmerkingen van A tot Z doorgenomen. “Het resultaat: de schokdempers achter, luidsprekers voorin en accu zijn vervangen,” aldus Brantsen. Het onderhoud aan een 1.750 kilo zware XJ6 met zo’n grote 4,0-liter zes-in-lijn onder de kap is niet goedkoop. Aan de andere kant is de bijtelling van 35% over de waarde in het economisch verkeer (zo’n 5.000 euro) een schijntje. In 1992 betaalde je in Nederland bijna 170.000 gulden, gelijk aan ruim 75.000 euro, voor een XJ6 Sovereign 4.0. Gemiddeld gaat er elke acht kilometer een liter brandstof doorheen.

Op de laag geplaatste en met zacht leer beklede bestuurdersstoel van de XJ40 zittend kijk ik tegen een typisch Engels dashboard aan. De raamlijn is door de zitpositie vrij hoog waardoor het geheel overkomt als een gezellige huiskamer zoals je die alleen bij de Britten tegenkomt. Het stuur heeft een forse diameter en geeft flink wat tegendruk. Veel gevoel met de voorwielen heb je niet en de draaicirkel is gigantisch groot, maar dit karakter past precies bij deze saloon. Comfort is alles in de XJ6, dat is duidelijk. Voorin murmelt de zes-in-lijn zachtjes voort en de automaat doorloopt zonder inspanningen het schakelschema.

Maar een Jaguar zou geen Jaguar zijn als hij zijn eigenaar ook kan plezieren met wat snelheid. Een vermogen van 226 pk op 1.750 kilo is geen grandioze prestatie, maar de manier waarop de motor zich laat horen en heel lineair door de toeren loopt is prachtig. In negen seconden staat er 100 km/h op de teller en als je wilt kun je doorstomen tot 219 km/h. Trappen op de Autobahn is echter niet het domein van deze statige Jaguar. Het maximum koppel van 377 Nm bij 3.650 toeren staat garant voor een moeiteloze voortbeweging zonder dat de passagiers merken wat de staat van het wegdek is. Op de ruime achterbank kun je tenslotte heerlijk een krantje lezen onder het schijnsel van de draaibare leeslampjes.

Bekijk meer foto's van de Jaguar XJ6 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 14 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn