Waar zijn de oude Benzen in Duitsland?

Waar zijn de oude Benzen in Duitsland?
Als warme broodjes gingen ze over de toonbank. Wat wil je ook. Onverwoestbare motoren, een tijdloos design en rijeigenschappen die decennia later nog steeds een glimlach op je gezicht toveren. Als liefhebber van Benzen uit de jaren tachtig vermaakte ik me altijd goed bij de oosterburen. Op elke hoek van de straat stond wel een W201, W124 of zelfs W126 te pronken. Ze hadden allemaal wat leuks. Een hoefijzertje op de grille, een leuk bontje om de stoelbekleding of een grappige sticker, zoals dat 'Atomstrom, nein, Danke!'-ding.

De afgelopen anderhalve week waren we in het Zwarte Woud. Het was er heerlijk. Weizenbiertjes, Schnitzels, Riesenrutschbahnen. Al die dingen die het Duitse zo leuk maken. Eén ingrediënt ontbrak hardnekkig: de Sacco-Benzen. Ik heb ze nauwelijks gezien. Een handvol W124's. Drie 190'jes, één 500 SEL AMG (een hele foute). Dat was het. We hebben meer dan tweeduizend kilometer Deutsche Strasse gezien. Overal nieuwe auto's: A-Klasses, 1 Series, Corsa's, Polo's und cetera. Net Nederland. Hoe komt het? Dunnen de (vaak flink oude) berijders van de youngtimers te snel uit? Zijn het de nawassen van de Abwrackprämie? Of is het een andere perverse koopkrachtprikkel? Ik zou het niet weten. Jammer vind ik het wel.

Zoals ik al eerder riep: mij krijgen ze er niet uit. Die vieze stinkbenz van me maakt zo nu en dan lekker de Duitse straten 'onveilig'. Hij staat er zo goed. Volgende week doe ik nog een paar daagjes. Auf Wiedersehen!

Tekst: Vincent van Bruchem
Dit artikel is gepubliceerd op 17 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn