Matra-Simca Rancho voorloper crossover-gekte

Matra-Simca Rancho voorloper crossover-gekte
De avontuurlijke Matra-Simca Rancho is de voorloper van de huidige crossover-gekte. Antonis Volanis ontwierp halverwege de jaren zeventig een veelzijdig en origineel concept dat een hoge zitpositie, veel ruimte, comfort en een stoer uiterlijk combineerde. Ondanks dat er tussen 1977 en 1984 precies 56.457 exemplaren gebouwd zijn, is het aantal overgebleven Rancho’s op twee handen te tellen.

In samenwerking met het Franse Matra werkte Simca aan een vrijetijdsvoertuig op basis van de 1100 Fourgonnette pick-up. Voor Matra was dit zijn eerste niet-sportwagen. Oorspronkelijk zou de 4,31 meter lange Rancho vierwielaandrijving krijgen, maar vanwege de te hoge productiekosten werd dit plan naar de prullenbak verwezen. De 80 pk sterke 1.442 cc viercilinder uit de Simca 1308 dreef de voorwielen aan. Wel kreeg de Rancho een uiterlijk dat argeloze voorbijgangers de indruk moest geven de hele wereld aan te kunnen.

Op de Autosalon van Genève in maart 1977 maakte het publiek kennis met de Rancho, waarna de auto een paar maanden later in de showroom stond. Nadat het PSA-concern in 1978 Chrysler Europa opgekocht had, werd de Rancho vanaf het jaar daarop als Talbot-Matra verkocht. De productie had nogal wat voeten in de aarde. In Poissy bouwde Simca de 1100 Fourgonnette pick-up en stuurde deze door naar de 230 kilometer zuidelijker gelegen Matra-fabriek in Romorantin-Lanthenay. Daar monteerde men een stalen frame met kunststof aanbouwdelen. Rijklaar woog de Rancho 1.129 kilo.
Vanaf 1979 kon er een motor met lagere compressie worden geleverd die op benzine met een lager octaangetal kon lopen. Deze leverde 78 in plaats van 80 pk. In 1981 verscheen de Rancho Découvrable met achter de portieren een constructie met linnen doek in plaats van een dak en ramen. Naast de basisversie was de auto leverbaar als Rancho X met lichtmetalen wielen, maar ook als Grand Raid met een sperdifferentieel, terreinbanden en een elektrische lier voorop. Vooral in thuisland Frankrijk verschenen diverse actiemodellen als de Loisir, Jeanneau, Midnight, Davos en Brousse.

Als opvolger van de Rancho had Matra het ontwerp voor een revolutionaire nieuw concept klaarliggen. Mede-eigenaar PSA (die aan de rand van een faillissement stond) zag hier echter geen brood in. Renault kon zich wel vinden in het ontwerp en startte in december 1982 een samenwerking met Matra. Het uiteindelijke productiemodel werd de Espace. Omdat Matra slechts over een productielijn beschikte, werd de productie van de Rancho in 1984 gestopt. Net als de Rancho was ook de Espace als mpv een van de voorlopers van een pas later succesvolle carrosserievorm. In 2001 probeerden Matra en Renault met de Avantime dit spelletje nog een keer, maar helaas was deze auto geen lang leven beschoren.

Op dit moment staan er nog 56 Rancho’s geregistreerd in Nederland. Ongetwijfeld zullen hier enkele exemplaren bij zitten die niet meer in staat zijn om zich te verplaatsen. Het geeft in ieder geval goed weer hoe zeldzaam de auto inmiddels is. De 10-PT-TT in Beige Ispahan op de foto is van een liefhebber die zijn Talbot in uitstekende staat heeft weten te brengen. Overigens, ook Bassie en Adriaan hebben voor hun tv-series diverse Rancho’s gebruikt, allemaal in de kleur Rouge Commanche. Tien Rancho’s met Nederlands kenteken beschikken over een geldige APK.

Met een aantal van 14 stuks is de merknaam Simca in de minderheid, de overige 42 stuks staan als Talbot in de boeken. Van de Rancho Découvrable zijn er in ons land nog vier, net als van de Grand Raid. Vijf stuks zijn omgebouwd om op LPG voortbewogen te worden. Op het gebied van carrosseriekleuren is met 17 exemplaren groen het best vertegenwoordigd, gevolgd door elf bruine en acht grijze Rancho’s. Op het kentekenbewijs van de oudste Nederlandse Rancho staat dat hij in november 1977 zijn nummerborden heeft ontvangen, de jongste spruit is van september 1984.

Bekijk meer foto's van de Matra-Simca Rancho op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 19 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn