Ford Cougar op de brug voor aankoopkeuring

Ford Cougar op de brug voor aankoopkeuring
Leuke auto zo’n Ford Cougar en je ziet ze maar weinig. Volgens de statistieken rijden er zo’n 500 exemplaren rond op onze vaderlandse wegen. Omdat de eigenaar benieuwd is naar de technische staat van de auto heeft hij een afspraak voor een aankoopkeuring gemaakt bij Carrec Technocenter in Soesterberg.

Ondanks dat de auto al acht maanden geleden is gekocht, kan het toch verhelderend zijn om alsnog een keuring uit te laten voeren. Bij aankoop zijn de lekkende benzinetank en de gasdempers van de achterklep vervangen en is er een kleine beurt uitgevoerd. Enkele weken geleden zijn bovendien de accu en dynamo door de Ford-dealer vernieuwd. Over deze zaken maakt de eigenaar zich dan ook niet druk. Hoe de Cougar 2.5 V6 24V uit 1999 er verder bij staat is echter een verrassing.

Diagnosespecialist Steven maakt eerst een uitgebreide proefrit met de auto. Bij terugkomst in de werkplaats vind hij de Duits-Amerikaanse coupé nog goed rijden. “Ik ben geen gekke dingen tegengekomen”, is Stevens eerste reactie. “Alleen bij plotseling gasgeven stottert de motor soms of pakt hij niet goed op. Ook voel ik een hele lichte trilling bij stevig remmen.”
Eenmaal op de brug is het duidelijk waar de Cougar te zijner tijd aan ten onder kan gaan. Het gevreesde R-woord is ook op deze Ford van toepassing. Alle Cougars krijg vroeg of laat te maken met een roestende rand van de motorkap en ook de wielkasten vertonen vaak wat plekjes. Dat zijn echter nog maar kleinigheden vergeleken met de staat van het onderstel. Hier is goed zichtbaar dat de auto nooit zware schade heeft gehad. De roest is heel gelijkmatig verdeeld over het totale onderstel. Niet alleen de ophangingsframes voor en achter en de kriksteunen zijn aangetast, ook de draagarmen en diverse remleidingen zijn niet vrij van roest. Op dit moment gaat het nog om oppervlakkige schade, echte gaten vallen er nog niet in. Desondanks moet er wel iets aan gebeuren, anders zal dit over een jaar of drie het einde betekenen.

Het feit dat de bagageruimte vochtig is, komt door een scheef opgehangen achterklep. Regenwater komt naar binnen en zo kan ook in de loop van de tijd roest ontstaan in de kuip van het reservewiel. Technisch kan Steven ook aan de onderkant van de Cougar geen schokkende zaken ontdekken. Twee langsdraagarmen achter zitten te ruim in hun rubbers, de riem van de waterpomp is ingelopen en de leidingen van de stuurbekrachtiging zijn uitgedroogd.

Al met al is deze 16 jaar oude Ford met 136.000 kilometer op de teller geen slechte aankoop gebleken. De eigenaar is blij te weten wat hij moet doen om de auto in goede conditie te houden. Op de factuur staat als conclusie: “Roest is de grootste vijand van deze Cougar.”

Bekijk meer foto's van deze aankoopkeuring op onze Facebook-pagina.

Gevonden gebreken
Bij gasgeven stottert motor soms
Remvloeistof moet vervangen worden
Remschijven voor en achter bijna versleten
Koplampglazen zijn dof
Kofferbak is vochtig door scheef opgehangen achterklep
Droogtescheuren achterbanden
Riem waterpomp ingelopen
Riem aircopomp ontbreekt
Achterste uitlaatrubber verdroogd
Langsdraagarm links en rechts achter te ruim
Stabilisatorrubbers achter
Leidingen stuurbekrachtiging uitgedroogd
Lampje derde remlicht
Roest aan motorkap, zijschermen, kriksteun, remleidingen en gehele onderstel
Dit artikel is gepubliceerd op 21 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn