Nissan Cube nú al een klassieker

Nissan Cube nú al een klassieker
Er zijn auto’s die bij hun introductie al een klassieker zijn. Neem de curieuze Nissan Cube waarmee de Japanners een paar jaar geleden de Europese compacte ruimtewagens het leven zuur wilde maken. Zo populair de vierkante doos op wielen bij het Japanse publiek was, zo dramatisch verliep de verkoop in ons werelddeel én Amerika. Nissan had het voorzien op de Citroën C3 Picasso, Kia Venga, Opel Meriva en Renault Modus, auto’s die in colonnes tegelijk de showroom verlieten. Zelfs de eigenwijze Skoda Roomster hoefde niet op zijn tellen te passen.

De vooral jonge en hippe Cube-kopers in Japan kennen de auto al sinds 1998. Vier jaar later verscheen de tweede generatie met een ruimer interieur. Deze was er zelfs als verlengde zevenpersoonsversie. Via Engeland zijn er een paar naar Europa gehaald, maar Nissan durfde het pas in 2010 met de derde lichting Cube aan om de export zelf te gaan regelen. Ook Amerikanen konden toen bij hun Nissan-dealer de kubistische auto bestellen.

In november 2008 stond het productiemodel van de derde generatie Cube op de Los Angeles International Auto Show. De 3,98 meter lange auto was nog ronder vormgegeven dan zijn voorgangers. Met een Cube zal je op straat altijd aangesproken worden. Veel mensen verbazen zich over de achterdeur waarvan de ruit naadloos doorloopt in de zijruit. Nissan wilde het interieur een ‘zen-atmosfeer’ geven. Passagiers moesten het gevoel van een warme huiskamer krijgen. Daarom zijn er ook lekker zachte stoelen gemonteerd. In Japan is dit type auto een groot succes omdat de jonge garde hun vierwieler als ontmoetingsplek gebruikt. Vaak wonen ze in een klein appartement waar je met geen mogelijkheid een feestje kunt bouwen. Opvallend is de afscherming van het glazen dak dat is gemaakt van een soort rijstpapier.

Om de Cube op smaak te brengen heeft Nissan een hele lijn met speciale accessoires ontwikkeld. Van interieurverlichting tot opbergbakjes en van dashboardlijsten tot lichtmetalen wielen. Vooral in Japan zijn er ook via internet talloze onderdelen te bestellen. In Nederland is de Cube geleverd in de uitvoeringen Pure en Zen. Voor 19.400 euro kreeg je in ieder geval ESP, cruise control, airco, zes airbags, een glazen dak en een cd-speler. De Cube Zen kostte 1.250 euro meer en voegde daar 16-inch lichtmetalen velgen, automatische airco, privacy glass en een start/-stopknop aan toe. Een navigatiesysteem kostte altijd extra geld.

Vanwege onze belastingwetgeving heeft Nissan Nederland besloten om alleen de 1.6-benzinemotor met 110 pk in de prijslijst te zetten. In andere landen was er ook een 1.5 dCi van Renault te koop. Standaard heeft de Cube een handgeschakelde vijfbak, tegen meerprijs is deze te vervangen door een CVT-automaat. Onze importeur had vooraf verwacht dat de Cube redelijk wat kopers zou gaan vinden. Helaas zijn er tussen januari 2010 en april 2011 slechts 192 exemplaren verkocht. Ook in Amerika liep het publiek niet warm voor de gekke kubus op wielen. De Japanners gaven de economische crisis en de ongunstige koers van de Yen de schuld. Hierdoor was het niet rendabel om de auto te blijven verkopen.

We leven nu ruim vier jaar na de verkoopstop en volgens de statistieken rijden er in Nederland 201 Cubes rond. Meer dan dat er nieuw verkocht zijn dus. Dit wijst erop dat er enkele exemplaren geïmporteerd zijn. De handgeschakelde uitvoering is met 54% in de meerderheid, het verschil in Pure- en Zen-uitvoering is niet te achterhalen. Vanwege het kleine prijsverschil en het feit dat veel Cubes hun leven startten als demonstratieauto, doet vermoeden dat de Cube Zen domineert.

Het oudste exemplaar in Nederland is van november 2009. Dit is overigens wel een importauto. De nieuwste Cube heeft in augustus 2011 zijn kentekenplaten opgeschroefd gekregen. Omdat veel lang als demo bij de Nissan-dealer gestaan hebben, zijn er veel auto’s met hoge kortingen verkocht aan de eerste particuliere eigenaar. Veel variatie in kleur is er niet. Met 55 stuks zijn de meeste kubussen in ons land grijs, gevolgd door 53 bruine, 43 witte en 39 zwarte auto’s. Rood komt maar zes keer voor en blauw en groen zijn met respectievelijk vier en een auto erg zeldzaam.

Bekijk meer foto's van de Nissan Cube op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 23 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn