Lancia Thema 8.32: mix van al het goede uit Italië

Lancia Thema 8.32: mix van al het goede uit Italië
Lancia en Ferrari, allebei zo Italiaans als pasta en pizza. Een mix van beide deegwaren is geen smakelijke maaltijd, maar een onopvallende Lancia met Ferrari-motor is wel heel erg aantrekkelijk.

Onder ingewijden is het bekend dat het Tipo Quattro-platform van de door Giorgetto Giugiaro (Italdesign) ontworpen Thema Type 834 door diverse automerken is gebruikt. Alfa Romeo bouwde op dezelfde basis de 164, Fiat kwam met de Croma en Saab ontwikkelde de 9000. De Thema kwam in de herfst van 1984 op de markt als opvolger van de Beta en is bijna tien jaar lang gebouwd. Naast de sedan verscheen eind 1986 de stationwagon. Vooral in thuisland Italië was de Thema een hit, ook als dienstauto voor ministers.
Met de Thema 8.32 introduceerde Lancia in 1986 op de autoshow in Turijn zijn nieuwe topmodel met een achtcilindermotor van Ferrari. In de laatste jaren van zijn leven reed Enzo Ferrari himself met dit vlaggenschip. Met een inhoud van 2.927 cc en 32 kleppen was dit blok goed voor 215 pk. De Ferrari Mondial Quattrovalvole had weliswaar 240 pk, maar om tot een wat vriendelijker motorkarakter te komen is de machine en de vijfbak aangepast.

Door de montage van een andere krukas is de blokhoek in de Lancia 90 in plaats van 180 graden. Daarnaast is gekozen voor een andere ontstekingsvolgorde, kleinere kleppen en een begrenzing bij 7.000 toeren. Het Bosch KE-3 Jetronic injectiesysteem en de Marelli Microplex ontsteking waren destijds het neusje van de zalm. Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van ZF en de vier schijfremmen met ABS waren voorbehouden aan de 4,59 meter lange Thema 8.32. In eerste instantie zou de snelste Thema vierwielaandrijving krijgen, maar uiteindelijk is de auto toch als voorwielaandrijver op de markt gekomen. Volgens de overlevering zouden er wel één of twee exemplaren met 4WD gemaakt zijn. Ook van de stationwagon is maar één 8.32 ter wereld gekomen, een zilverkleurige met blauw leer.

Als er vandaag de dag een Thema in je achteruitkijkspiegel opduikt moet je een kenner zijn om te zien of het een 8.32 is. De chromekleurige stalen grille is het eerste herkenningspunt. Als je ingehaald wordt zul je aan de handgeschilderde sierstreep en de lichtmetalen wielen zien dat je met de ‘otto trentadue’ van doen hebt. Met een druk op de knop kan de bestuurder bovendien de achterspoiler uit het kofferdeksel toveren voor meer neerwaartse druk op de achterwielen die net als het rubber op de vooras de maat 205/55 R15 hebben.

Genieten zal de eigenaar van een Thema 8.32 niet alleen van de aandrijflijn. Ook het wortelnotenhouten dashboard, de stoelen met Alcantara of lederen bekleding van Poltrona Frau en de vele metertjes en controlelampjes spreken tot de verbeelding. Het hele dashboard inclusief het afdekklepje van de asbak en de radio zijn omhuld met koeienhuid. Standaard is het ACS-ventilatiesysteem (Automatic Climate Systeem) en warmtewerend Solextra-glas , optioneel kon de eerste eigenaar destijds kiezen voor een instelbaar onderstel met de standen comfort en sportief.

In september 1988 heeft Lancia de Thema opgefrist. Deze tweede serie heeft andere koplampen, achterlichten en spiegels. Vanaf dit moment is de 8.32 ook leverbaar geweest met katalysator. Hierdoor daalde het vermogen naar 205 pk en volgens de kenners reageert deze uitvoering minder gretig op het gaspedaal. Tot mei 1989 is de auto nog leverbaar geweest zonder uitlaatgasreiniger. Met een topsnelheid van 240 (235 met kat.) en een acceleratie van 0-100 km in 6,8 seconden (7,2 met kat.) was de Thema 8.32 bijna net zo snel als een BMW M5 en Mercedes 500 E.

Er gaan diverse verhalen over het aantal geproduceerde Thema’s 8.32, maar de meeste bronnen hebben het over 2.370 stuks van de eerste serie en 1.601 gefacelifte exemplaren, waarvan de laatste in 1992 de fabriek uit rolde. Er is ook een limited edition in Ferrari-rood (Rosso Corsa) geweest. De ene helft van de ingewijden beweert dat daar in totaal 32 auto’s van zijn gemaakt, maar de andere helft is van mening dat er zowel van de eerste als de tweede serie 32 eenheden ter wereld zijn gekomen.

Bekijk meer foto's van de Lancia Thema 8.32 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers

Lancia Thema 8.32 in Nederland
Totaal geregistreerd: 71x, waarvan 23x nieuw in Nederland geleverd en 16x met geldige APK.
Aantal met katalysator: 22x
Oudste/nieuwste exemplaar: februari 1987/juni 1992
Kleuren
Nero: 19x
Grigio quartz: 14x
Blu blizzard: 9x
Verde reflex: 3x
Rosso winner: 26x
Rosso Corsa: niet bekend
Dit artikel is gepubliceerd op 24 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn