Aartsvijanden Astra en Golf bij één eigenaar

Aartsvijanden Astra en Golf bij één eigenaar
Edwin de Graaf heeft twee youngtimers die je niet vaak tegenkomt en al helemaal niet in de staat waarin ze verkeren.

“Mijn autohistorie is in 2000 begonnen in de tunigscène, waar ik jaren heb rond gelopen. Golfjes, Astra’s en andere populaire auto’s werden daar zwaar getuned en misbruikt. De exemplaren die dat overleefd hadden, vonden hun Waterloo in de autocross,” zegt Edwin die tegenwoordig meer gesteld is op originaliteit. “Ik heb een 100% originele en ongetunede Opel Astra GSi uit 1993 die ik in juni 2014 heb gekocht met toen 45.000 kilometer op de klok. In Youngtimer Magazine kwam ik de advertentie tegen en was er gelijk verliefd op. Op dat moment reed ik in een BMW 730i uit 1994 die net een ton had gereden. Zo’n Astra GSi is veel unieker, BMW’s met weinig kilometers kom je nog relatief veel tegen.”

Voor Edwin heeft de Astra F een extra lading. “Wat deze Astra GSi voor mij extra speciaal maakt is dat ik als 17-jarige jongen in de Astra van mijn vader (helaas een 1.4) de eerste meters achter een autostuur heb gemaakt en dat blijft je altijd bij, net zoals je eerste auto. Daar denk ik nog vaak terug aan als ik met mijn vader naast me een stukje aan het toeren ben in mijn GSi.”

“De Astra was de eerste maanden na aanschaf mijn enige auto, maar dat veranderde vlak voor de winter. Ik vond het toch zonde om deze roestvrije auto aan de pekel bloot te stellen. En aangezien ik toch al beschikte over een opslagloods was het veilig neerzetten van de Astra geen probleem,” zegt Edwin. Er moest dus een winterauto komen en de keuze viel op een Peugeot 306. “De Peugeot beviel me niet en heb mijn oog laten vallen op een Golf IV GTi uit 2000 met vijfcilinder onder de kap en 113.000 kilometer. Enigszins verbaasd vertelt Edwin: “Ik ben nooit een Golf-liefhebber geweest, maar deze auto beviel me zo goed dat hij nog steeds in mijn bezit is.” Een goudkleurige Golf is een bijzondere verschijning en gelukkig is dit exemplaar uit handen gebleven van het tuninggilde. Al met al vormen ze een apart duo samen. Ze worden gezien als concurrenten van elkaar, dus het is best uniek dat de Astra en Golf bij één en dezelfde koper terecht zijn gekomen.

Over de technische staat is Edwin duidelijk: “De astra is technisch zeer goed. Nergens is een vorm van roest te vinden. Alleen heb ik begin dit jaar de koppakking moeten vervangen na een plotseling verlies van een grote hoeveelheid koelvloeistof. Verder heeft hij alleen de normale onderhoudsbeurten nodig. Wat voor mij ook onder het kopje onderhoud valt is de standaard wasbeurt die hij krijgt nadat ik een stukje ermee gereden heb, ongeacht de afstand.”

Op het Youngtimer-event in Boxtel in juni heeft de Astra zelfs het Concours d’élégance gewonnen. “Vlak daarvoor heb ik samen met m’n ouders de Astra een zeer grondige poetsbeurt gegeven. Niet alleen de buitenkant, ook onder de achterklep, in de deurposten en onder de motorkap. Hij stond er mooier dan ooit bij na drie dagen en 20 uur werk,” zegt Edwin trots. Niet alleen het poetswerk maar ook de algehele staat en de zeldzaamheid van de auto hebben tot de overwinning geleid. Gelukkig wil Edwin de Astra en Golf in hun huidige staat houden. Wel speelt hij met plannen om de onderkant van de Opel nog eens te laten tectyleren als extra roestpreventie.

Bekijk meer foto’s van de Astra en Golf op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 25 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn