Spartaanse roadster uit Frankrijk

Spartaanse roadster uit Frankrijk
Omdat Renault in de jaren negentig met het Williams-team de Formule 1 domineerde, ontstond er ruimte voor een nieuw sportwagen van het Franse automerk. In plaats van met Alpine door te gaan, zag Renault kans om onder de naar Renault Sport een nieuwe dochteronderneming op te zetten. De Laguna conceptcar die in 1990 in Parijs acte de présence gaf werd door het publiek enthousiast ontvangen. Er was dus interesse in een roadster. Het eerste prototype werd in mei 1994 getoond.

De spartaanse Renault Sport Spider, ontworpen door Claude Fior in opdracht van Renault Sport, stond in 1995 voor het eerst op de Autosalon van Genève, de eerste exemplaren rolden in december dat jaar uit de voormalige Alpine-fabriek in Dieppe. Voor medewerkers van Renault Sport een grote mijlpaal, de Spider was tenslotte hun eerste in serie geproduceerde auto. Tot en met de herfst van 1999 zijn er 1.726 Spiders grotendeels met de hand gebouwd.

De futuristische carrosserievorm met vleugeldeuren had in de oorspronkelijke uitvoering geen voorruit maar een luchtdiffusor die de rijwind over de passagiers leidde. Als bescherming tegen insecten en steenslag raadde Renault Sport aan een helm te dragen. Voor het exterieur kozen de ingenieurs voor een koets van met glasvezel versterkte kunststof die aan een aluminium frame is geschroefd. Aan dit frame kwamen zowel voor als achter een hulpframe. Omdat de 3,80 meter lange auto slechts 1,25 meter hoog was, werden de instelbare veerpoten aan de voorkant liggend ingebouwd. Renault Sport gebruikte voor de aandrijving de bekende atmosferische 2.0i-16V F7R-motor en de vijfbak uit de Clio Williams en Mégane Coupé. Dit 147 pk en 186 Nm sterke blok was als middenmotor dwars gemonteerd in het achterste hulpframe.

Voor de achterwielaangedreven Spider zonder voorruit stond een gewicht van 930 kilo in de folder. Als je een exemplaar met ruit bestelde kwam hier 35 kilo bij. De prestaties van de Spider mogen ook vandaag de dag nog steeds gezien worden. Een topsnelheid van zo’n 210 km/h is niet denderend, maar vanuit stilstand is de grens van 100 km/h in 6,5 seconden bereikt. Michelin leverde Pilot Sport-banden in de maat 205/50 R16 op de vooras en 225/50 R16 op de achteras.

Zoals het een lichte, snelle roadster betaamd is het interieur zeer minimalistisch opgebouwd. Om gewicht te besparen is gekozen om de kuipstoelen alleen in lengterichting verstelbaar te maken. Daarnaast kregen de pedalen een verstelmechanisme. Verwarming, radio, stuurbekrachtiging en ABS zijn achterwege gelaten. Ter bescherming voor de regen kregen de kopers van de Spider er enkel een zeiltje bij dat als dak diende. De enige toevoeging was een airbag in de versies met voorruit.

Erg zeldzaam is de 180 pk sterke Spider Trophy, waarvan er 90 stuks zijn gebouwd. Deze uitvoering is puur voor het circuit bedoeld. Er is alleen plaats voor de bestuurder, de auto heeft geen deuren en Michelin voorzag de Trophy van slicks. Daarnaast heeft deze Spider speciale OZ-wielen, een sportuitlaat en zijn het luchtfilter, injectiesysteem en de motorelektronica aangepast. Dat dit geen ideale reisauto is blijkt wel uit het feit dat de handgeschakelde zesbak het zonder synchronisatie moet doen en je vast gesnoerd zit in zespunts gordels. Speciaal voor de veiligheid op het circuit zijn de vanuit de cockpit instelbare remmen en de rolkooi.

In Nederland staan op dit moment 29 Spiders op kenteken, waarvan een Trophy. De helft is geïmporteerd en zes exemplaren hebben geen geldige APK. Net als de Spider op de persfoto’s uit 1995 zijn de meeste auto’s in ons land geel van kleur. Blauw is een goede tweede, gevolgd door zilvergrijs, rood en zwart. Toevallig is de enige Spider Trophy met een toelating in maart 1996 de oudste Spider van Nederland. Op het kentekenbewijs van de nieuwste Spider in ons land staat dat hij in december 2000 de weg op is gegaan. Slechts een Spider, een gele uit april 1997, is nog bij de eerste eigenaar. Volgens Renault Nederland zijn er in Nederland ongeveer 25 exemplaren nieuw verkocht.

Bekijk meer foto's van de Renault Sport Spider op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 30 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn