Porsche 928 niet in staat 911 te vervangen

Porsche 928 niet in staat 911 te vervangen
Binnenkort vindt de Autosalon van Genève weer plaats. Precies 38 jaar geleden, in maart 1977, werd daar de Porsche 928 geïntroduceerd, een nieuwe Gran Turismo van de Duitse sportautobouwer die de 911 moest doen vergeten. Het publiek besliste anders, want de laatste 928 rolde 20 jaar geleden van de band, terwijl de 911 nog steeds bestaat.

De 928 was langer, breder en lager dan de 911. Karakteristiek zijn de klapkoplampen en de afgeronde achterzijde. Ten tijde van de introductie werd het design als modern gekenschetst en ook vandaag de dag blijkt de 4,45 meter lange 928 nog altijd een tijdloos model. Tijdens zijn gehele productieperiode van 1977 tot en met 1995 heeft Porsche het design dan ook nauwelijks veranderd.

Het feit dat de auto eerder een luxueuze Gran Turismo in plaats van een hardcore sportauto was, droeg bij aan het feit dat veel klanten liever 911 bleven rijden. Aan de andere kant bood Porsche wel een auto aan voor mensen die de voorkeur hadden voor een snelle, comfortabele reiswagen. In 1978 werd de 928 niet voor niets gekroond tot Europese Auto van het Jaar. Technisch was de auto zijn tijd ver vooruit. In plaats van de achterin geplaatste en luchtgekoelde boxermotor bij de 911 koos Porsche voor een voorin gemonteerde V8. De versnellingsbak werd voor een gunstige gewichtsverdeling bij de achteras gepositioneerd (Transaxle-bouwwijze). Later werd deze configuratie ook toegepast bij de 924, 944 en 968.

Voorin de 1.450 kilo zware 928 lag een nieuw ontwikkelde 4,5-liter V8 met 240 pk. Goed voor een topsnelheid van 240 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 6,8 seconden. Het was de op een na sterkste Porsche, alleen de 911 Turbo produceerde nog eens 20 pk meer. Standaard was een handgeschakelde vijfbak, tegen meerprijs kon je kiezen voor een drietraps automaat die Porsche bij Mercedes uit het magazijn haalde. In 1980 verscheen de 928 S met een 4,7-liter V8 die goed was voor 300 pk. Zijn topsnelheid lag 20 kilometer per uur hoger dan die van de 928 zonder S. Door een nieuw inspuitmechanisme wist Porsche in 1984 het vermogen met 10 pk op te schroeven en kreeg de automaat er een verzet bij. Voor het eerst in de geschiedenis van het Duitse sportautomerk werd ABS leverbaar. 1986 was het jaar dat de 928 S een vijfliter V8 met katalysator en 288 pk kreeg.

De meest grondige vernieuwing onderging de 928 in 1987. Voor een betere luchtweerstand werd de carrosserie gefacelift en stond er achterop de auto de type-aanduiding 928 S4. Zijn verbeterde 5,0-liter V8 stond garant voor 320 pk en op de Autobahn stoomde de Porsche door tot 270 kilometer per uur. Vanaf 1989 stond de S4 alleen nog met automaat in de prijslijst en een jaar later kwam er een elektronisch geregeld sperdifferentieel voor de achteras beschikbaar. Ondanks dat de 928 meer op comfort gericht was dan de 911 voegde Porsche in 1989 toch de sportievere 928 GT toe aan het programma. De 5,0-liter V8 had 330 pk en was er alleen met een handgeschakelde vijfbak en een steviger afgesteld onderstel. De 928 S4 en GT werden in 1992 vervangen door de GTS, met 350 pk en een topsnelheid van 275 kilometer per uur de sterkste en snelste uitvoering in de geschiedenis van de 928. Niet alleen zijn 5,4-liter V8 was nieuw, ook het onderstel, de remmen en de aerodynamica van de auto stonden op een hoger plan.

In 1995 viel na ruim 60.000 exemplaren het doek in het Duitse Zuffenhausen voor de 928, waarna we tot 2009 moesten wachten op de komst van een geheel andere Gran Turismo van Porsche: de vierdeurs Panamera.

Bekijk meer foto's van de Porsche 928 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 31 augustus 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn