Welke Mitsubishi Eclipse kies jij?

Welke Mitsubishi Eclipse kies jij?
Betaalbare sportcoupé’s waren er in de jaren tachtig genoeg. In die tijd liepen veel mensen warm voor een Ford Capri of Opel Manta. De Japanners waren in die tijd nog niet sterk vertegenwoordigd in dit segment en schoven pas een decennium later hun creaties naar voren. Helaas waren deze modellen een flink stuk duurder waardoor het publiek niet massaal naar de dealers toog. Mitsubishi heeft meegespeeld met de Eclipse, waarvan er nu weinig meer over zijn.

De naam Eclipse komt van een renpaard uit de 18e eeuw dat 26 races won. In samenwerking met Chrysler is de Eclipse ook als Eagle Talon en Plymouth Laser gebouwd. Samen startte de twee automerken hiervoor in 1985 een bedrijf onder de naam Diamond Star Motors, afgekort DSM. Er zijn tussen 1990 en 2012 vijf generaties van de Eclipse gebouwd. Officieel zijn in Nederland alleen de eerste en tweede versie geleverd, waardoor er veel nieuwere exemplaren via het grijze kanaal zijn geïmporteerd.

Begin 1990 startte Mitsubishi in Amerika met de bouw van de eerste, 4,34 meter lange Eclipse. Pas twee jaar later kwam de auto met zijn opmerkelijke klapkoplampen en wat vreemd ogende hoge achterkant in Nederland op de markt. In tegenstelling tot de Amerikaanse klanten konden wij kiezen uit slechts één uitvoering. Voor 63.950 euro kreeg je de Eclipse GS met ABS, elektrische ramen, cruise control, airco, lichtmetalen wielen en mistlampen. Tussen de voorwielen lag de 4G63-motor, een 2,0-liter zestienklepper met 150 pk en 175 Nm. Goed voor een topsnelheid van 220 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 9,2 seconden.

Eind 1995 verscheen de tweede generatie van de Eclipse die in Amerika ook als Spyder leverbaar was. Hiervan rijden er flink wat rond in ons land. Mitsubishi gaf de 4,39 meter lange coupé een vloeiender ogende koets, maar nog altijd oogde de achterkant erg hoog ten opzichte van de lage neus. Voorzien van een opgewaardeerde versie van de tweeliter benzinemotor uit de vorige Eclipse stond er op het prijskaartje een bedrag van 59.995 euro vermeld. Met zijn 146 pk en 177 Nm haalde de auto een topsnelheid van 220 km/h en sprintte hij in 9,4 seconden van 0-100 km/h. Net als zijn voorganger was ook deze Eclipse in Europa met alle opties uitgerust. Nieuw waren daarnaast twee airbags. Tot en met januari 1999 is de Eclipse in ons land te koop geweest. In 2000 kwam de derde generatie, maar die is officieel niet meer in Europa verkocht. Daarna volgde in 2005 kwam de vierde generatie waarvan de productie eind 2012 stopt. Een opvolger is er tot op de dag van vandaag niet komen.

Volgens Mitsubishi Motor Sales Nederland zijn er van de eerste Eclipse in ons land 139 auto’s verkocht. Met een aantal van 147 stuks zit de tweede serie daar net boven. We hebben onderzocht hoeveel officieel in Nederland geleverde exemplaren van de Eclipse er nog rondrijden. Van de eerste generatie zijn dit er 36 en van zijn opvolger staan er nog 79 geregistreerd. Opvallend is dat slechts 68 auto’s een geldige APK hebben. Er zijn vijf eigenaren die hun Eclipse nieuw hebben gekocht en nog altijd in bezit hebben. In april 1992 is de op dit moment oudste Eclipse afgeleverd, op het kentekenbewijs van het nieuwste exemplaar in Nederland staat augustus 1999.

Bekijk meer foto's van de Mitsubishi Eclipse op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 4 september 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn