Ford Focus ST170 vraagt om hoge toerentallen

Ford Focus ST170 vraagt om hoge toerentallen
Als er een Ford met ST-logo naast je komt rijden is het oppassen geblazen. Niet alleen de huidige modellen van de Sports Technology-afdeling spelen op hoog niveau mee in hun segment, ook de Focus ST170 is nog altijd een fijne hot hatch. Zijn 173 pk steekt misschien wat magertjes af bij de 250 pk van de huidige Focus ST, maar niet getreurd, presteren doet hij prima, vooral bij hoge toerentallen.

Het is september 1998 als Ford de opvolger van de aloude Escort onthult. Onder de codenaam CW170 heeft het Duits-Amerikaanse automerk een auto ontwikkeld met een radicaal ander design dan wat we tot dan toe gewend waren. Het publiek had twee jaar eerder al een voorproefje gekregen met de komst van de kleine Ka, maar toch bleef het wennen aan de scherp getekende lijnen. Desondanks veroverde de Focus de titel Auto van het Jaar 1999 en groeide uit tot een verkooptopper.

Op de Frankfurtse IAA in september 2001 gaf de gefacelifte Focus acte de présence. Zowel optisch als technisch was succesnummer aangepast. In samenwerking met het Special Vehicle Team (SVT) van Ford bestormde in januari 2002 de Focus ST170 als drie- en vijfdeurs het toneel, enkele maanden later gevolgd door de stationwagon. Uiteraard is de op dat moment snelste Focus voorzien van een sportieve uitdossing, een scherper afgesteld onderstel, sterkere remmen en fijne sportstoelen, maar het is vooral de motor die de aandacht voor zich opeist.

Samen met Cosworth heeft het Special Vehicle Team het 130 pk sterke blok uit de Focus 2.0i-16V flink aangepakt. De nieuwe Duratec ST-motor is nog steeds 1.988 cc groot, maar levert zijn kracht bij veel hogere toerentallen. Waar de standaard tweeliter zijn 130 pk bij 5.500 toeren aflevert, komen de 173 paarden van de ST170 er pas bij 7.000 toeren uit. Ook bij het maximum koppel is het verschil groot. Bij 4.500 toeren komt de gewone Focus 2.0 aan 178 Nm, de ST170 piekt pas 1.000 toeren later op 196 Nm.

Ford heeft dit voor elkaar gekregen door een nieuwe RVS uitlaat te monteren, een speciaal inlaatsysteem te ontwerpen en variabele kleptiming toe te passen. Daarnaast heeft de motor een aluminium cilinderkop met grote inlaatpoorten, andere zuigers en een nieuw inlaatspruitstuk. Als laatste is het motormanagement sportiever afgesteld en is de standaard vijfbak ingeruild voor een Getrag-transmissie met een verzet extra.

Tussen januari 2002 en februari 2005 is de Focus ST170 leverbaar geweest in de unikleuren Capri Blue, en Deep Navy. Tegen meerprijs kon je kiezen voor de metallic lakken Imperial Blue, Magnum Grey, Panther Black en Stardust Silver. In Nederland hebben de dealers destijds 100 exemplaren verkocht. De driedeurs was met 50 stuks het meest in trek, gevolgd door de vijfdeurs (35x) en de stationwagon (15x).

Op dit moment rijden er in ons land 103 Focussen ST170 rond, waarvan één exemplaar nog altijd bij de eerste eigenaar is. Ook vandaag de dag is de driedeurs met 67 stuks nog altijd in de meerderheid, van de vijfdeurs staat er 27 op Nederlands kenteken. De stationwagon is erg met 9 exemplaren erg zeldzaam. Diverse liefhebbers hebben hun auto in het buitenland gevonden want 29 ST170’s zijn geïmporteerd. Op het gebied van kleuren is blauw 53% de meest populaire kleur, grijs heeft een aandeel van 29% en zwart komt met 17,5% op de derde plaats.

Bekijk meer foto’s van de Ford Focus ST170 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 7 september 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn