Ontwikkelingskosten BMW 850i geraamd op 1 miljard Duitse Mark

Ontwikkelingskosten BMW 850i geraamd op 1 miljard Duitse Mark
BMW had al enkele jaren ideeën in de richting van een topklasse coupé toen 1984 het licht op groen werd gezet voor project E31. Het eerste rijdende prototype kostte twee miljoen Duitse mark (1.000.000 euro) en de 100 volgende testvoertuigen waren niet veel goedkoper. De ontwikkelingskosten van de 850i alleen al worden geraamd op één miljard Duitse mark (500.000.000 euro).

Voor het ontwerpen van de zelfdragende carrosserie maakte BMW gebruik van CAD, op dat moment nog hoogst ongebruikelijk. Dit liet BMW toe gewicht te besparen zonder in te boeten aan sterkte en stijfheid van de constructie. Ondanks de grotere afmetingen en de verbeterde veiligheidsaspecten is de carrosserie van de 8-serie lichter en stijver dan die van zijn voorganger, de E24 6 Serie. Dit gewichtsvoordeel werd weer tenietgedaan door de zware vijfliter V12-motor en de luxe uitrusting waardoor de 850i met 1.790 kilo uiteindelijk toch nog 300 kilo zwaarder werd dan de E24. De latere 850Ci woog zelfs 1.955 kilo. Samen met de CAD-ontwikkeling zorgden windtunnel-tests voor een luchtweerstand met een cW-waarde van 0,29 wat een aanzienlijke verbetering was ten opzichte van de 0,39 van de E24 6 Serie.

De 850i is de eerste serieauto waar een zesbak gekoppeld werd aan een V12-motor. Ook nieuw was het gebruik van een elektronisch drive-by-wire gaspedaal. Hierbij is de gebruikelijke koppeling met stangen of kabels tussen gasklep en gaspedaal vervangen door een elektronische verbinding. Dit maakt een simpele en betrouwbare toepassing van cruise control, tractiecontrole en toerentalbegrenzing mogelijk. Bij de voorstelling van de 850i aan het publiek in 1989 nam de verkoop een vliegende start. Tijdens de IAA in Frankfurt werden 5.000 exemplaren besteld. Maar al na enkele jaren liep de interesse van het publiek hard terug. De verkoop in 1992 was nog maar een kwart in vergelijking met die van het jaar daarvoor. Als oorzaken worden de wereldwijde recessie, de Golfoorlog en de stijgende brandstofprijzen aangeduid. Maar de autopers had ook kritiek op het hoge gewicht van de 850i. Ondanks de krachtigere motor moest de wagen inboeten aan sportiviteit ten opzichte van de 6 Serie.

Om het tij te keren introduceerde BMW in 1992 en 1993 twee nieuwe modellen. De 850CSi is ontwikkeld door BMW M (BMW Motorsport), de 840Ci is een goedkoper instapmodel uitgerust met een vierliter V8-motor. Rond diezelfde periode werd de naamgeving van de 850i gewijzigd naar 850Ci. Maar ook deze nieuwe modellen konden de verkoopcijfers nauwelijks verbeteren. Na tien jaar werd de productie in mei 1999 gestaakt. Er werden in totaal 30.621 exemplaren gebouwd , ver onder de verwachte honderdduizenden exemplaren die BMW zich tot doel gesteld had.

Naast de 850i, 850Ci, 850CSi en 840Ci werden ook modellen ontwikkeld die nooit het productiestadium hebben bereikt. De 830i moest in 1992 een goedkoop alternatief bieden voor de 850i, maar werd te licht bevonden. Hoewel de 8 Serie uitgedraaid is op een commerciële mislukking voor BMW, heeft de wagen wel een grote impact nagelaten op het autolandschap. Het elektronische gaspedaal en het gebruik van een netwerk om de hoeveelheid bedrading te verminderen vind je terug in nagenoeg alle hedendaagse auto’s. Ook het gebruik van CAD-programma’s bij de ontwikkeling is niet meer weg te denken.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW 8 Serie op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn