Rijtesten

Rijtesten

Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark | Zo simpel kan autoliefde soms zijn

Het roer gaat om in 1992 bij Alfa Romeo. Als opvolger voor de succesvolle 75 lanceert het merk de nieuwe Alfa 155. Onder regie van Fiat krijgt de auto voor- in plaats van achterwielaandrijving en gebruikt men de bodemplaat van de in 1988 geïntroduceerde Fiat Tipo. Ook de duurzaamheid ging er kennelijk met sprongen op vooruit want het voor deze rijtest gebruikte exemplaar is inmiddels zeventien... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.alfa155club.nl

Rijtesten

Alfa Romeo 33 1.3 VL | Het beste van twee werelden

Waarschijnlijk heeft geen enkele vijfdeurs hatchback of stationwagon uit het C-segment zoveel fans als de Alfa Romeo 33. Complete volksstammen hunkeren nu (20 jaar nadat de laatste 33 in Pomigliano d’Arco de fabriek verliet) zelfs naar de basisuitvoering. Een Volkswagen Golf met 60 pk krijgt dat niet snel voor elkaar. Ik heb gereden met het beste van twee werelden: de verbeterde kwaliteit van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.montagna.nl

Rijtesten

Alfa Romeo 164 2.0 T.Spark | Ook een Alfa Romeo biedt comfort

Zeg Alfa Romeo en je denkt eerder aan sportieve, pittige en raspende modellen als de 33, 75 en 90 met boxermotor, dan aan een grote limousine die je in alle comfort over de snelweg naar Italië vervoert. Toch is het mogelijk om een youngtimer van het illustere merk op de kop te tikken waarmee dat kan. Het is inmiddels goed zoeken, maar als er dan eindelijk een Alfa Romeo 164 voor de deur staat,... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.alfaromeo.nl

Rijtesten

Alfa Romeo Spider 2.0 | Begeerlijke schone weet te betoveren

Als een van de meest bekende Alfa Romeo’s is de Spider vanaf zijn komst in 1966 tot het afscheid in 1993 de langst gebouwde en in de basis nauwelijks veranderde cabrio ooit geweest. Of je nu liefhebber van het Italiaanse automerk bent of niet, de Spider doet je wat. Zijn sensuele design wekt begeerte op, straalt passie uit en weet te betoveren. Welke van de vier generaties de mooiste is moet... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.rac.nl

Rijtesten

Alfa Romeo Giulia 1300 ti | Publiek keek ogen uit naar gestroomlijnde Giulia

Eind jaren 50 werden bij Alfa Romeo plannen gesmeed om de Giulietta te vervangen. Het was 27 juni 1962 toen op het circuit van Monza het doek van de Giulia 1600 TI getrokken werd. Het publiek keek zijn ogen uit naar de hoekige, door Orazio Satta Puliga getekende Giulia die nauwelijks leek op zijn voorganger. Wij hebben gereden met een Giulia 1300 ti uit 1967. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.kien.nl

Rijtesten

Audi Coupé 2.3 E | De weg naar een premium imago

Sinds begin jaren negentig beweert Audi een ‘premium’ merk te zijn. Die status is ingezet in de vroege jaren negentig, toen Audi vernieuwende, tijdloze modellen op de weg zette. Modellen waarmee het merk zich duidelijk in een ander segment trachtte te nestelen. De Audi Coupé 2.3 E is daar een goed voorbeeld van. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Audi S3 1.8 5V Turbo quattro | Brave hatchback omgetoverd tot topsporter

Een brave hatchback als de A3 omtoveren tot onopvallend sportkanon kun je Audi wel toevertrouwen. Sinds jaar en dag zijn de S-modellen van de Duitse autobouwer de ideale brug tussen de reguliere uitvoeringen en de heftige RS’sen. Bij de ontwikkeling stond snelheid voorop, maar de dagelijkse bruikbaarheid werd niet uit het oog verloren. In februari 1999 introduceerde Audi de S3 op basis van de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Audi S4 Avant quattro | Dubbele turbopower in familieverpakking

Nederlanders staan wereldwijd bekend om hun bescheidenheid, maar zelf weten we wel beter. Genieten van het leven zolang het kan komt bij steeds meer landgenoten op de eerste plek. Het liefst delen we dit genot met ons gezin of onze vrienden. Het rijden in een youngtimer onderstreept deze levensstijl perfect. Voor velen komt na vijftien jaar hun droomauto binnen bereik als alternatief voor... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Audi A4 2.0 | Tweede Audi A4 klaar voor de youngtimerscène

Toen Audi in 1995 met de eerste A4 op de markt kwam betekende dat het einde van het 80-tijdperk. Was die auto ook op de particuliere markt nog redelijk populair, de A4 stond duidelijk een trede hoger op de ladder waardoor vooral zakelijke rijders het model op hun lijstje hadden staan. Naast de A6 paste de A4 prima in het gamma van Audi, al kon je de modellen in die tijd makkelijker van elkaar... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Audi A8 4.2 quattro | Eindelijk serieus genomen

Ondanks diverse pogingen is het Audi tot de komst van de A8 niet gelukt om voet aan de grond te krijgen in het segment van de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. In 1979 werd de Audi 100 omgedoopt tot 200 met meer luxe en grotere motoren, dit kunstje herhaalde zich in 1983 met het nieuwe model. Met de Audi V8 uit 1988 was de eerste op zichzelf staande limousine van het Duitse automerk een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 520i E28 | Sober, onverwoestbaar en oerdegelijk

De Derrick-fan hééft iets met de BMW E28. Bij de aanblik van een 520i schalt de sonore stem van Hoofdinspecteur Stephan Derrick onmiddellijk door je lange-termijn geheugen: ‘Harry, hol schon mal den Wagen. Wir mussen sofort zum Praesidium’ en met de blauwe kleeflamp aan een krulsnoer op het dak spoedden zij zich naar daar waar de misdaad bestreden diende te worden. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

BMW M3 Cabriolet E36 | Topless Beier met power

Begin jaren negentig zette BMW de E36-serie op de weg. De opvolger van de legendarische E30-serie was een enorme sprong voorwaarts voor het merk met de nieren. Ook voor het topmodel M3 betekende de overgang van E30 naar E36 een ‘giant leap for carkind’. Al was het alleen maar door die twee extra cilinders onder de kap. Anno 2010 is een E36 M3 een collectors item in spé en je moet ze... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autohan.nl

Rijtesten

BMW 325iX E30 | Rasechte achterwielaandrijver met extra tractie

In 1985 zag de eerste vierwielaangedreven BMW het levenslicht. Om dit artikel op te sieren met foto’s is het aardig als je ergens een vroeg exemplaar van iemand mag lenen. Graven in de knipselmappen kunnen we natuurlijk allemaal, maar daar is geen aardigheid aan. Die foto’s kent immers iedereen al. Nee, dan een exemplaar zien te vinden dat de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. Dat is... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

BMW 520i E39 | Tweemaal Beiers raffinement

De BMW 5 Serie E39 is een erg populaire youngtimer. Doordat er veel verschillende uitvoeringen geleverd zijn, komt vrijwel iedereen aan zijn trekken. Van een eenvoudige 520i tot een beresterke M5, alles is mogelijk. In september 1995 onthulde BMW de nieuwe 5 Serie als sedan en in januari 1997 volgde de Touring. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 323i E36 | Genieten zonder opvallen

Gewoon een 3 Serie uit de E36-reeks zou je kunnen denken bij het zien van deze auto. Onder de kap ligt echter een 2,5-liter zes-in-lijn met 170 trappelende paarden. Een wolf in schaapskleren is wat te ver gezocht, maar ondertussen geniet je toch lekker zonder dat de buitenwereld daar veel van mee krijgt. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsjansenauto.com/

Rijtesten

BMW 323ti Compact E36 | Vlijmscherpe blauwwitte bochtenridder

In april 1994 stapte BMW met de 3 Serie Compact in een nieuw segment, dat van de compacte premium hatchback. Door velen werd de Compact wat meewarig bekeken, alsof de kont van de sedan er simpelweg afgehakt was. Toch stond dit een verkoopsucces niet in de weg, want als je eenmaal met de auto gereden had was je meestal wel om. Net als de andere carrosserievarianten van de 3 Serie E36 had de 4,21... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.bmwtouringkopen.nl

Rijtesten

BMW 320i Cabrio E36 | Muzikaal genoegen in de open lucht

Wellicht verkeer je in de gelukkige omstandigheid dat je een bedrag van 50 duizend euro kan besteden aan een nieuwe zomerauto. Of je leidinggevende heeft zulke goede arbeidsvoorwaarden gesteld dat je vrijgelaten wordt in de keuze van een leaseauto. In dat geval sla je deze test het beste maar over. Met deze 320i Cabrio uit de E36-reeks heb je nauwelijks minder plezier dan met een cabrio die het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 320i Coupé E36 | Sportieve sneaker met chique randje

Op de middelbare school reed mijn lerares Frans in een BMW 318ti Compact. Na een duikvlucht, waarbij de auto op zijn dak op het ijs belandde, kwam er een 318is Coupé op de parkeerplaats van de school te staan. Vaak stond de auto op dezelfde plaats en kon ik er op weg naar de fietsenstalling even in gluren. Geweldig vond ik het lijnenspel van de RD-NP-59. Het driespaaks sportstuur, de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsjansenauto.com

Rijtesten

BMW 518i Touring E34 | Basis-BMW op sportschoenen

In de jaren ’90 was rood een populaire kleur voor kleine en compacte auto’s. Bij de veelal zakelijk verkochte voertuigen uit het hogere segment was de kleur van de liefde minder gewild. Hooguit een enkeling koos nog veilig voor donkerrood metallic. De BMW 518i Touring uit 1993 (in liefhebberskringen bekend als de E34) die ik heb gereden is hierop een uitzondering. Bovendien is het geen... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsjansenauto.com

Rijtesten

BMW 525d Touring E39 | Elegante stationwagon voor de kilometervreter

Er zijn auto’s waarin je je direct thuis voelt. Je stelt de ideale zitpositie in, legt je ene hand op het stuur en de andere op de versnellingspook en voelt dat het goed is. Dit overkomt mij telkens als ik in een BMW 5 Serie E39 stap. Het leidend voorwerp van deze test is een handgeschakelde 525d Touring uit 2001. Bijzonder, want de meeste 5 Series zijn verkocht als automaat. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 316ti Compact E46 | Kleurrijke compacte hatchback

Elk merk heeft wel een model in het gamma dat minder tot de verbeelding spreekt. Zelfs BMW ontkomt hier niet aan. Tegenwoordig krijgt het Beierse merk de wind van voren omdat het een MPV met voorwielaandrijving in de markt zet. Halverwege de jaren negentig was het de 3 Serie Compact die de gemoederen flink bezig hield. Verder dan een 3 Serie sedan met afgehakte kont kwamen de criticasters niet,... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 740i E38 | Liever zelf sturen dan rechts achterin

Nu de nieuwste en inmiddels zesde lichting 7 Serie is geïntroduceerd, is er geen beter moment denkbaar om achter het stuur van de derde generatie van BMW’s vlaggenschip te kruipen. Voor velen is de E38 de ultieme 7 Serie. Tijdloos, representatief en een motorenaanbod om van te watertanden. Met twee exemplaren van de in totaal 327.560 gebouwde E38’s gaan we twintig jaar terug in de tijd. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

BMW M3 Coupé E46 | Beresterk alternatief voor een hot hatch

Toch fijn dat er steeds meer hot hatches op de markt komen die voor een redelijk te behappen prijs flinke prestaties bieden. Als we aan het begin van het alfabet beginnen is daar de Alfa Giulietta QV, iets verderop komen we bij Ford de Focus ST tegen en ook de Seat Leon Cupra is niet te versmaden. Voor hetzelfde geld kun je ook genieten van een BMW M3 Coupé uit 2001. Geen bespoilerde... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 320i Touring E46 | Derde 3er Touring eindelijk ruim genoeg

Sinds de eerste 3 Serie Touring uit september 1987 is de stationwagon niet meer weg te denken uit het gamma van BMW. De tot en met het voorjaar van 1994 gebouwde E30 wordt vandaag de dag alsmaar begeerlijker. Frisse exemplaren worden steeds meer waard, waarbij het niet uitmaakt of het een simpele 316i of een vierwielaangedreven 325ix is. Vanaf januari 1995 tot mei 1999 stond de tweede Touring... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 318i Cabrio E30 | Niets aantrekkelijker dan een rode cabrio

Iedereen die ook maar iets met BMW heeft weet dat de code E30 staat voor de tweede generatie 3 Serie. Velen bestempelen dit model als de meest pure rijdersauto die het Beierse automerk ooit gebouwd heeft. Het is dan ook niet vreemd dat goede exemplaren voor grof geld verhandeld worden, ondanks het relatief grote aanbod. Als cabrio is de 3 Serie een heerlijke zomerauto en deze rode 318i staat... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

BMW 735i E38 | Handgeschakeld is ook geen straf

Handgeschakeld of automaat, onder autofanaten bevinden zich twee verschillende kampen. De een zweert erbij om zelf de regie te houden, de ander bemoeit zich liever niet met de versnellingsbak. Tegenwoordig hebben de meeste handgeschakelde auto’s zes verzetten, Porsche biedt zelfs een zévende versnelling aan. Bij de automatische transmissies gaat het binnenkort al richting de tien... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autohan.nl

Rijtesten

BMW 320i Edition E30 | Heerlijke speelkameraad

Goed onderhoud is het behoud van je auto. Zeker naarmate de leeftijd van je trots op wielen vordert is het belangrijk om daarin niet te makkelijk te worden. Ook een auto die goed bijgehouden wordt heeft niet het eeuwige leven, maar komt een stuk verder dan een verwaarloosd exemplaar. De opvallend fris aanvoelende BMW 320i E30 uit deze rijtest bewijst dat een hoge kilometerstand geen probleem... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

BMW M5 E39 | De meest begeerlijke M5 ever

Volgens velen is de BMW 5 Serie E39 de beste 5 Serie ooit gebouwd. De combinatie van Freude am Fahren aan de ene kant en veel comfort aan de andere kant maken dat de auto 20 jaar na zijn komst nog steeds begeerd wordt. Ook de technische betrouwbaarheid staat op een hoog peil. Het summum uit de E39-reeks vierde begin 1998 op de Autosalon van Genève zijn première, de 400 pk sterke M5. Wij... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

BMW 325i E46 | Voormalige demonstratieauto om van te watertanden

Demonstratieauto’s zijn er niet voor niets. Als autofabrikant wil je tenslotte laten zien wat de mogelijkheden zijn. Wanneer zo’n auto met alles erop en eraan zijn leven in de toonzaal heeft volbracht is er flink op afgeschreven en daardoor een mooi alternatief voor een zelf samengesteld exemplaar dat nog gebouwd moet worden. Herr Günter F. was zo’n slimme klant. Hij deed zichzelf op... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

BMW 325i Touring E30 | Van pakezel tot cultauto

We kunnen er niet om heen. Telkens blijkt de E30-generatie van de BMW 3 Serie onder liefhebbers de meest tot de verbeelding sprekende. Velen bestempelen dit model als de meest pure rijdersauto die het Beierse automerk ooit gebouwd heeft. Het is dan ook niet vreemd dat goede exemplaren voor grof geld verhandeld worden, ondanks het relatief grote aanbod van vooral de twee- en vierdeurs sedan. De... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl

Rijtesten

BMW 320 Automatic E21 | In vele opzichten enig in zijn soort

Als opvolger van de BMW 02-modellen, die van 1966 tot 1977 gebouwd zijn, rolde de eerste generatie 3 Serie (E21) in mei 1975 in München van de band. Inderdaad, de 02-serie bleef tot juli 1977 naast de nieuweling te koop. Op zijn beurt heeft de E21 in 1983 nog bijna een jaar lang naast zijn nakomeling (E30), bestaan. Een mijlpaal is het feit dat de E21 de eerste BMW was waarvan er meer dan een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

BMW 316i Compact E36 | Minst dure BMW is óók een waardige BMW

In april 1994 stapte BMW met de 3 Serie Compact in een nieuw segment, dat van de compacte premium hatchback. Door velen werd de Compact wat meewarig bekeken, alsof de kont van de sedan er simpelweg afgehakt was. Toch stond dit een verkoopsucces niet in de weg, want eenmaal met de auto gereden was je meestal wel om. Zelfs aan de 316i Compact, de minst kostbare BMW uit het gamma, kun je lol beleven. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.bmwtouringkopen.nl

Rijtesten

BMW 330xi Touring Edition E46 | BMW 3er inclusief smeuïge Reihensechser en extra stabiliteit

BMW staat synoniem voor achterwielaangedreven rijplezier, het liefst in combinatie met een heerlijk smeuïge Reihensechser in het vooronder. Tegenwoordig denken de Beierse ingenieurs het beter te weten, maar dat is een ander verhaal. Sinds ruim dertig jaar doet BMW echter ook aan vierwielaandrijving. Een extra portie stabiliteit en veiligheid is vooral lekker tijdens de wintermaanden in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl

Rijtesten

BMW 745i E65 | Van lompe limousine naar geaccepteerde youngtimer

BMW beloofde in 2001 dat de nieuwe 7 Serie E65 de beste auto ter wereld zou zijn. Waar hebben we dat eerder gehoord en hoe was dit doel bereikt? De uitgerijpte 7 Serie E38 was volgens velen tenslotte moeilijk te overtreffen. Er werd ingezet op een totaal nieuw design, nog niet eerder vertoonde gadgets en kwalitatief hoogstaande techniek. Dit jaar treedt de vierde generatie 7er toe tot het rijk... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.bmwtouringkopen.nl

Rijtesten

Chrysler-Simca 2 Litres | Mengelmoes van drie culturen

Net als in een mensenleven gaat het in de autowereld niet altijd over rozen. Er zijn modellen waarbij het gehoopte succes uitblijft omdat klanten zich niet tot de auto voelen aangetrokken. Zo is het ook de Chrysler-Simca 2 Litres vergaan, die tot overmaat van ramp ook nog eens onder diverse merknamen is verkocht. Desondanks is het anno 2016 een stukje erfgoed dat een ingewikkelde fusie tussen... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Citroën Xantia 1.8i 16V X Sensation | Fransman die opnieuw ingereden moet worden

De Xantia markeerde in 1993 een nieuwe episode in de historie van Citroën. Niet alleen omdat een begin was gemaakt met namen in plaats van lettercombinaties. De naam Xantia is afkomstig van het Griekse Xanthos, dat licht betekent. Hoewel de Xantia in veel opzichten vernieuwend was, bleef het een echte Citroën. De Italiaanse designstudio Bertone tekende samen met het Centre de Style van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Citroën DS 23 i.e. Pallas | Van ‘La Bombe Citroën’ tot legendarisch icoon

Op 6 oktober 1955 werd de Citroën DS gepresenteerd in Parijs. Op die ene dag zetten direct al 12.000 mensen hun handtekening onder een koopcontract, niet voor niets werd de auto ‘La Bombe Citroën’ genoemd. Het eigenzinnige design en de nieuwste technologie maakten het tot een legendarisch icoon in de autowereld. Meer dan 60 jaar later is DS in moderne vorm herrezen, maar het luxe merk van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Citroën BX 14 TE Toulouse | Eerste Citroën nieuwe stijl

De opmerkelijk vormgegeven Citroën BX werd in 1982 geïntroduceerd als model tussen de GS en CX. Citroëns middenklasser is tot eind 1994 in het Franse Rennes 2,3 miljoen keer gebouwd als vijfdeurs hatchback en stationwagon. Omdat Citroën in 1976 samen was gegaan met Peugeot konden de ingenieurs onderdelen zoals motoren en versnellingsbakken gebruiken van het zustermerk. Wel had de BX wel de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Citroën CX 25 Prestige Turbo | Nieuw vlaggenschip na iconische DS

Door velen wordt de CX de laatste echte Citroën genoemd, voordat het Franse automerk samen met Peugeot in 1976 het PSA Peugeot Citroën-concern vormde. De typenaam CX komt van de Franse aanduiding voor luchtweerstand die wij beter kennen als Cw-waarde. Desondanks sneed het nieuwe vlaggenschip met meer weerstand door de wind als zijn illustere voorganger, de DS. Door de oliecrisis werd de CX in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Citroën GS Pallas | Auto van het Jaar 1971 nog steeds vooruitstrevend

Bijna 2,5 miljoen stuks zijn er van de Citroën GS en GSA gebouwd. Dit model vulde het gat tussen de Ami en DS op. In oktober 1970 is de GS geïntroduceerd, waarna de auto in 1971 voor de neus van de Volkswagen K70 en zijn sportieve broer Citroën SM de titel Auto van het Jaar wegkaapte. Het waren in Frankrijk vooral concurrenten als de Peugeot 204, Renault 12 en Simca 1100 die moesten opboksen... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Citroën CX 20 RE | Vlaggenschip in basisuitvoering

Door velen wordt de CX de laatste echte Citroën genoemd, voordat het Franse automerk samen met Peugeot in 1976 het PSA Peugeot Citroën-concern vormde. De typenaam CX komt van de Franse aanduiding voor luchtweerstand die wij beter kennen als Cw-waarde. Desondanks sneed het nieuwe vlaggenschip met meer weerstand door de wind als zijn illustere voorganger, de DS. Door de oliecrisis werd de CX in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Daihatsu Cuore Casual | Goedkope stadsvlo zonder tirelantijnen

Daihatsu en youngtimers worden niet direct met elkaar in verband gebracht. Okee, een Charmant uit 1984 met veel chroom verdient de titel wel en in de toekomst zal het gekke roadstertje Copen ook een begeerlijk hebbeding worden. Een Cuore valt meer in de hoek gebruiksauto’s voor in de stad. Daardoor rijden er legio exemplaren rond met een lage kilometerstand, maar waarvan de staat van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Daimler Six 4.0 | Britse limousine voor een prikkie

Na de omstreden Jaguar XJ met codenaam XJ40, werden de liefhebbers van het nobele Britse merk in oktober 1994 op de Autosalon van Parijs verwend met de opvolger, de X300. Er vond geen revolutie plaats, maar de grootste Jag oogde met zijn rondere vormen weer zoals hij ooit bedoeld was. Vier priemende koplampen met uitlopers in de motorkap, mooi in het design geïntegreerde bumpers en geen... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Dodge Viper RT/10 Roadster | Puur op Amerikaanse leest geschoeide sportwagen

Als een bom sloeg hij begin jaren negentig in, de Dodge Viper RT/10 Roadster. Een enorm heftige, puur op Amerikaanse leest geschoeide sportwagen. Iedereen, vooral wij Europeanen, verbaasde zich over de enorm grote motor. Ook de afgeronde vormen van de carrosserie spraken tot de verbeelding. Na de Ferrari Testarossa was de Viper dan ook de tweede 1:18 modelauto van ondergetekende. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.seldenrijk.nl

Rijtesten

Ferrari F355 GTS | The roar of the beasts

In 1994 lanceert Ferrari de opvolger van de succesvolle 348-serie. De in drie verschillende carrosserievarianten verkrijgbare F355 (Spider, GTS en GTB) is, net als zijn voorganger, voorzien van een 3,5 liter V8, maar nu met vijf kleppen per cilinder in plaats van vier. Het specifiek vermogen steeg daardoor naar 109 PK per liter. Zijn prestaties logen er niet om: van 0 naar 100 in 4,7 seconden... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.fcn.nl

Rijtesten

Fiat Panda 900 i.e. CLX | Goedkoop, maar karaktervol

Die gekke Panda leeft maar voort. Na 23 productiejaren en meer dan vier miljoen gebouwde exemplaren heeft het Italiaanse stadsautootje nog altijd veel tevreden berijders. De laatste jaren slinkt het aantal Panda’s van het eerste model op Neerlandswegen snel, maar als je gelukt hebt zie je er nog regelmatig een rijden. Niet zo gek ook, want tegen lage kosten kun je een hoop vervoeren in de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Rijtesten

Fiat 127 900 L | Gloednieuwe Auto van het Jaar 1972

Soms kom je iets bijzonders tegen waarvan je niet wist dat het zou kunnen bestaan. Wat dacht je van een gloednieuwe Fiat 127, in 1972 verkozen Auto van het Jaar. Een Deens exemplaar met nog geen 100 kilometer op de teller. Daar moet wel een apart verhaal achter schuilen. De meeste van de vijf miljoen 127’jes die tussen 1971 en 1987 zijn gebouwd hebben het tijdelijke al lang en breed voor het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Fiat Tipo 1.4 i.e. | Auto van het Jaar 1989 nu een zeldzaamheid

Fiat heeft diverse malen de eerste plaats bij de verkiezing Auto van het Jaar gehaald en in 1989 was het de beurt aan de Tipo, de opvolger van de Ritmo. De Tipo werd tot de zomer 1995 in het Italiaanse Pomigliano d'Arco gebouwd en intern Type 160 genoemd. De hatchback is ontworpen door Ercole Spada van I.DE.A. (Institute of Development in Automotive Engineering) in Turijn. Vandaag de dag zijn... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Fiat 125 Special | Vlotte middenklasser voor sportieve huisvader

Een jaar na de introductie van de Fiat 124 werd op 22 april 1967 het doek van de 125 getrokken. De sedan moest als sportieve achterwielaangedreven middenklasser, met net wat compactere afmetingen dan de toen acht jaar oude Fiat 1800, furore maken. Goede prestaties en een uitstekend weggedrag stonden boven aan de lijst van speerpunten. Met in vijf jaar 603.877 in het Italiaanse Turijn gebouwde... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Fiat 850 | Wendbaar, praktisch en succesvol

Fiat kennen we allemaal van zijn compacte stadsautootjes die vooral in thuisland Italië enorm populair waren. Vandaag de dag struikel je in de natie waar vrijdag de 17e een ongeluksdag is over de moderne 500’s, Seicento’s en Panda’s. In de jaren zestig en zeventig stonden de 500, 600 en 850 bovenaan de verkoopranglijst en deed Fiat ook in ons land goede zaken met deze drie wendbare en... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Ford Cougar 2.5 V6 24V | Strakke coupé met Amerikaanse roots

Op de autoshow in Detroit van 1998 werd de Cougar voor het eerst getoond met het Mercury-logo op de neus. Een paar maanden later, op de autosalon van Genève, was de auto te zien als Ford. Ford betitelde de Mondeo destijds als zijn eerste wereldauto, maar zijn Amerikaanse broers kregen een andere naam. Bovendien waren er nog wel degelijk verschillen op technisch gebied. Met de komst van de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.redcougar.de/

Rijtesten

Ford Scorpio 2.0i Saphir | Keulse sloep met eerlijk karakter

Niet alleen de Franse merken hebben limousines in hun aanbod gehad die het publiek meewarig bekeek. In 1985 kwam ook Ford met een grote comfortabele auto die in eerste instantie niet bij iedereen tot de verbeelding sprak. De Scorpio moest de Granada doen vergeten, maar veel klanten zagen weinig in het ontwerp van de nieuweling. In plaats van een traditionele sedan koos Ford voor een hatchback... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Ford Sierra 2.0i Special | Zeldzaam ongeschonden Sierra

Als het woord ‘youngtimer’ valt gaan de gedachten vaak uit naar de gebruikelijke BMW’s, Mercedessen en Volvo’s. Dat het ook anders kan bewijst deze witte Ford Sierra 2.0i Special uit 1989. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Ford Mondeo 1.8 CLX aut. | Uitzonderlijk oermodel

Als opvolger van de achterwielaangedreven Sierra ontwikkelde Ford een nieuwe middenklasser met de naam Mondeo. Deze naam is gekozen met het voornemen om de auto wereldwijd op de markt te brengen. Technisch vrijwel gelijk, maar met een ander design is de Mondeo in Amerika gebouwd als Mercury Mystique en Ford Contour. Dan was die nieuwe naam ook niet echt nodig. Ik heb gereden met een nauwelijks... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl/

Rijtesten

Ford Scorpio 2.9i V6 24V Ghia | Koninklijke Ford rijdt nu voor burgerij

De Afdeling Garage is een afdeling van het Koninklijk Staldepartement dat op zijn beurt weer behoort tot het Civiele Huis van de Dienst van het Koninklijk Huis. Het Staldepartement is in 1815 door Koning Willem I opgericht. Sinds 1878 is het departement gevestigd aan de Hogewal in Den Haag. Het Staldepartement beschikt over zo’n dertig hofauto's voor de leden van het Koninklijk Huis, gasten,... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Ford Mustang Convertible 4.7 V8 | Heerlijk cruisen met galopperend paard

Ford verzet de bakens, de huidige Mustang wordt nu ook via onze landelijke importeur verkocht. Grijze import is daarom niet meer nodig. Vorige week is het eerste exemplaar van het nieuwste model in ons land afgeleverd. De gelukkige eigenaar bestelde echter de viercilinder turbomotor, terwijl de Mustang bijna een synoniem is voor een bulderende V8. Onverwachts heb ik mogen ervaren welk gevoel... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Ford Streetka | Pittige roadster voor de mooie dagen

Bij ons krijgen ook toekomstige youngtimers alle aandacht. Deze keer is het de beurt aan de Ford Streetka. Als voorproefje op de Ka introduceerde Ford in 1996 het door Ghia ontworpen studiemodel Saetta. Wat we toen nog niet wisten was dat deze roadster vanaf eind 2002 bij Pininfarina in productie zou gaan. Ford liet direct al doorschemeren dat de tweezitter niet lang in het gamma zou blijven.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Ford Escort Cabrio 1.6i-16V Pacific | Vier het leven, koop een cabrio!

Cabrio’s zijn uit de mode, maar waarom? Vandaag de dag zoekt bijna iedereen heel pragmatisch naar een auto. Bijtelling, gezin, ruimte, restwaarde, je kent het wel. Lieden die echt geld te spenderen hebben schaffen liever een coupé aan of sparen door voor een premium product. Stop met denken, sla nu toe! De zomer komt eraan, de temperatuur stijgt, gun jezelf het plezier van een open auto.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.vanderaa-autos.nl

Rijtesten

Honda Prelude 1.8 EX | Televisieheld blijkt lot uit de loterij

Het mooiste van redacteur zijn bij Youngtimerpagina.nl is dat ik de kans krijg om te rijden met de automobiele helden uit mijn jeugd. De tweede generatie Honda Prelude is er zo een. Van alle vijf generaties Prelude is in Nederland nummer twee ongetwijfeld het bekendst. Laat iemand een rood exemplaar zien en herinneringen aan het duo Bassie en Adriaan vallen je ten deel. In tegenstelling tot... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.seldenrijk.nl

Rijtesten

Honda Civic Aero Deck 1.8 VTi | Gezinsauto met twee gezichten

Vaak wordt een Honda Civic VTi afgeserveerd als auto voor jonge gastjes die net hun rijbewijs hebben. Met allerlei zogenaamd fraaie opsmuk passen zij hun eerste auto naar eigen smaak aan. Wielen, verlagingssets, spoilers, je kunt het zo gek niet bedenken. Vaak schuilt er onder de motorkap slechts een 1.4-blokje, niet in de laatste plaats omdat exemplaren met de gewilde VTEC-machine schaars... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.hondamobility.com

Rijtesten

Honda Civic Shuttle 1.5 4WD | Vooruitstrevende Japanner met 4WD

Met de Civic Shuttle op basis van de derde generatie Civic was Honda het tijdperk van de compacte MPV’s, SUV’s en crossovers ver vooruit. Tegenwoordig vliegen auto’s als de Nissan Qashqai, Opel Meriva en Renault Captur je om de oren. Bij zijn introductie in november 1983 was de ruimtelijke Japanner echter een vreemde eend in de bijt. Dat stempel is hij in zijn vier jarige carrière nooit... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.hondamobility.com

Rijtesten

Honda Accord Coupé 2.0i ES | Japanse Amerikaan zeldzaam in Europa

Na de succesvolle jaren tachtig is het in Europa met de verkoopcijfers van Honda steeds verder bergafwaarts gegaan. In Amerika is het Japanse automerk tot op de dag van vandaag echter enorm populair. Aan de overkant van de grote plas zijn dan ook totaal andere modellen leverbaar dan in ons werelddeel. De zesde generatie Accord die Honda in 1998 introduceerde werd voor Europa in Engeland... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autovenekamproden.nl/

Rijtesten

Honda Civic 5-deurs 1.3 Luxe | Tweede Honda Civic zorgde voor de doorbraak

Honda was een van de voorlopers als het gaat om autoverkoop in Europa. In de jaren vijftig en zestig waren het vooral Duitse, Franse en Italiaanse merken die op ons continent de dienst uitmaakten. In juli 1972 onthulden de Japanners de Civic die de gevestigde orde van repliek moest dienen. Na een aarzelend begin slaagde men daarin en werd na zeven jaar de tweede generatie geïntroduceerd. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.seldenrijk.nl

Rijtesten

Honda Civic 5-deurs 1.4i | Japanse hoeksteen van de samenleving

Honda staat voor raffinement en verfijnde techniek. In 1948 begon Soichiro Honda in het Japanse Hamamatsu met de productie van losse motoren voor inbouw in fietsen, waarna het bedrijf uitgroeide tot ’s werelds grootste motorfietsenbouwer. Sinds het betreden van de automarkt eind jaren zestig is het vooral de in 1972 geïntroduceerde Civic die als eerste genoemd wordt wanneer je iemand vraagt... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Hyundai Coupé 2.0i FX | Succesvolle Koreaanse imagomaker

Pony, Excel, Lantra en Sonata. Je kent deze burgerlijke modellen vast nog wel en begin jaren negentig deed Hyundai best goede zaken in ons land. Toch misten de Koreanen een imagomaker, een sportief model. Natuurlijk was daar nog de Scoupé, maar die auto was moeilijk imponerend te noemen. Met vooral de Amerikaanse markt in het achterhoofd is daarom de Coupé ontwikkeld. Aan de andere kant van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.koopmanimmink.nl

Rijtesten

Jaguar XK8 Convertible | Engelse roofkat met V8-power

William Lyons wilde oorspronkelijk zijspancombinaties voor motorfietsen bouwen en richtte daar in 1922 de Swallow Sidecar Company voor op. In 1927 was hij al overgestapt op auto’s en vier jaar werd de SS1 geïntroduceerd. Naarmate de auto's steeds beter werden, ging hij op zoek naar een naam die de snelheid, ranke uitstraling en het grote vermogen zijn creaties weerspiegelde. Zo ontstond in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.briljantcarcenter.nl

Rijtesten

Jaguar XJ-C 5.3 V12 | Aristocratische coupé

Het laatste ontwerp van Sir William Lyons, de oprichter van Jaguar, was de XJ die in 1968 voorgesteld werd. Nog altijd kennen we het model als de grootste limousine van het Britse merk. Halverwege 1973 kwam de XJ Series II op de markt, waarvan ook direct een coupé met een tien centimeter kortere wielbasis werd getekend. Grote coupés behoorden destijds al tot de zeldzaamheden in het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.rac.nl

Rijtesten

Land Rover Discovery 3.9i V8 ES | Combinatie van terreinauto en SUV met charme

Volgens de overlevering zijn er precies 353.843 stuks van de Land Rover Discovery Series 1 gebouwd. Mike Donovan en zijn team brachten Project Jay in drie jaar tijd tot leven. Technisch gebaseerd op de luxe Range Rover, maar eenvoudiger qua uitvoering introduceerde het Britse terreinautomerk in oktober 1989 de eerste generatie Discovery. Dit model moest de concurrentie aan kunnen met Japanse... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl

Rijtesten

Lexus GS 300 | Onzichtbare topklasse

Toyota bracht in 1989 zijn beste product, de LS 400, onder een aparte merknaam op de markt. Lexus moest een klasse apart worden, een merk dat boven alles en iedereen uitstak. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van service. Vier jaar na de LS 400, een concurrent van de BMW 7 Serie, lanceerden de Japanners met de GS 300 een tegenstrever voor de 5 Serie. Helaas heeft het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Lexus RX 300 Executive | Voorloper met verfijnde eigenschappen

Zoals zoveel trends is ook de SUV overgewaaid vanuit Noord-Amerika. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig reden er daar al crossovers-avant-la-lettre rond van inheemse makelij. Veelal waren die auto’s voorzien van terreinwagentechniek omdat ze niet alleen de luxe sedan/stationwagon vervingen, maar ook in de blubber hun mannetje moesten staan. Comfortabel waren veel van deze modellen niet.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Matra-Simca Rancho | “Hallo vriendjes en vriendinnetjes…”

“De auto van Bassie & Adriaan!”, zelfs vandaag de dag herkennen kleine kinderen de auto van de clown en acrobaat uit duizenden. Inderdaad, het Vlaardingse duo reed in de jaren tachtig met de Matra-Simca Rancho in de kleur Rouge Commanche. Onder andere de 53-TA-98, 33-XP-86 en HJ-85-LJ moesten geloven aan de stuurmanskunsten van Adriaan. Het exemplaar van Henk Visscher van de gelijknamige... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Mazda Xedos 6 2.0i V6 24V Excellent | Geheim uit het Verre Oosten

Op de Tokyo Motor Show in 1991 liet Mazda de Xedos 6 zien, een premium middenklasse sedan op het platform van de 626. In juni 1992 begon het Japanse automerk met de verkoop van de Xedos 6 in Europa, een half jaar na de introductie in thuisland Japan. Na 72.101 exemplaren werd de productie in de herfst van 1999 gestopt omdat de verkoopcijfers niet bepaald tot de verbeelding spraken. Mazda’s... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Mazda RX-8 Renesis | Concurrentieloze Japanse sportcoupé

Eigenlijk heeft de in het Japanse Hiroshima gebouwde Mazda RX-8 geen concurrenten. Geen enkel merk heeft een vierdeurs sportcoupé met rotatiemotor in zijn modellenlijn. Mazda heeft in het verleden al ervaring opgebouwd met de rotatiemotor en heeft deze techniek voor de achterwielaangedreven RX-8 weer uit de ijskast gehaald. Een wens van de Japanners was ook een praktische coupé te ontwerpen.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.briljantcarcenter.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 500 SEC C126 | Oogstrelende oversized coupé

Mercedes-Benz verbaasde in 1979 vriend en vijand met de nieuwe S-Klasse, intern aangeduid als Baureihe W126. Heerlijk Mercedes-jargon voor een nieuwe auto voorzien van de destijds modernste snufjes. Deze was niet alleen oogstrelend mooi, maar uiteraard vermeldden de persberichten van Mercedes-Benz ook dat het “de beste auto ter wereld” was. Naast de sedan bracht Mercedes-Benz ook een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 260 E W124 | Fiscaalvriendelijk rijden met een ongenaakbare reputatie

Een Mercedes-Benz 260 E roept bij veel autoliefhebbers het clichébeeld van een taxi op. Duits, degelijk en ruim. Comfortabel bovenal, maar het stadium ‘Austin Healey’ of ‘Ponton A’ is nog lang niet behaald. Liefhebbers van youngtimers weten echter wel beter. De Mercedes-Benz Baureihe W124 geldt al jaren als benchmark in de youngtimerwereld en door dié status is het slechts een kwestie... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz G 300 Turbodiesel W463 | Spartaanse terreinwagen in maatkostuum

In een tijd waarin downsizing de standaard is en je voor een kleine Opel diesel amper wegenbelasting meer hoeft te betalen lijkt een fullsize terreinwagen wel het laatste waar je gedachten naar uit gaan. Desondanks voert Mercedes-Benz nog immer de G-Klasse in haar programma. Een terreinbeul die , in zijn dertigjarige bestaan, alleen maar luxer en sterker is geworden, maar optisch nauwelijks... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.mbtcn.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz S 350 Turbodiesel W140 | Toplimousine van nooit geëvenaarde bouwkwaliteit

Een Mercedes-Benz is doorgaans groot en comfortabel. Sommige modellen van Mercedes-Benz zijn érg groot en comfortabel, zoals bijvoorbeeld de W126 S-Klasse. En dan heb je nog de massieve W140 S-Klasse, de Uberlimousine van Das Haus uit de jaren negentig die de kwalificatie ‘groot’ tot understatement en ‘comfortabel’ tot tautologie degradeert. En je kon ’m destijds, als eerste... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.nijkamp-klassiekers.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 200 Diesel W124 | Instapdiesel met extra dimensie

Hele volksstammen schaffen zich een Mercedes-Benz W124 aan. Het liefst één van voor 1987 want dat scheelt vier acceptgiro’s aan wegenbelasting per jaar. Is het de moeite wel waard? Op zoek naar het antwoord op die vraag. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.w124club.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 300 SL-24 R129 | Gullwing in maatpak

In 1954 bracht Mercedes-Benz de letters SL (wat staat voor Sport Leicht) voor het eerst samen op de achtersteven van de legendarische 300 SL ‘Gullwing’. Het bleek een revolutionair concept met zescilinder lijnmotor en brandstof-injectie. Opvolger W113 (de Pagode) moest het zonder Dreihunderter stellen en pas in 1985, met de facelift van de R107, kon het publiek weer een 300 SL bestellen.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.nsc.mercedes-benz-clubs.com

Rijtesten

Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202 | Vrolijk groene turbobenz

Duitsers en Mercedes-Benz, uit deze combinatie komen regelmatig wonderlijk samengestelde auto’s voort. Zo kom je exemplaren met een dikke motor en leren bekleding tegen waarvan de eerste eigenaar onder geen beding airco wilde. Ook interieurtinten die buitengewoon goed passen bij de carrosseriekleur zie je vaker dan in Nederland. Hier is grijs/grijs goed genoeg. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.klaasdepoel.com

Rijtesten

Mercedes-Benz E 280 Avantgarde W210 | 19 jaar oude E-Klasse in nieuwstaat

Als opvolger van de legendarische Baureihe 124 kwam Das Haus medio 1995 op de proppen met de nieuwe E-Klasse, de W210. Logisch ook, die doornummering. Mercedes-Benz gaf de E-Klasse een 'dynamischer' voorkomen met een gunstige luchtweerstand van 0,27 cW. Het design werd zelfs bekroond met een 'red dot design award.' In eerste instantie was het publiek niet unaniem enthousiast over de neus met... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.mercedes-youngtimer.nl/

Rijtesten

Mercedes-Benz 200 W123 | Tijdmachine van hoge kwaliteit

Stap in de tijdmachine, zet de klok ruim 39 jaar terug en we belanden in de elfde maand van het jaar 1975. Mercedes-Benz startte op dat moment met de productie van Baureihe 123. Op dat moment wisten de mensen in Stuttgart nog niet dat dit tot in lengte van dagen hun meest verkochte model zou gaan worden. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http//www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201 | Compromisloze straatracer

DTM, de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft is de populairste tourwagencompetitie ter wereld. Sinds de officiële instap in de DTM in 1988 heeft Mercedes-Benz er de meeste zeges behaald van alle fabrikanten. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 230E W124 | Betrouwbare metgezel

Na eerder al eens gereden te hebben met een Mercedes 200 van het type W123 ontkomt ook zijn opvolger niet aan een uitgebreide kennismaking. Met ruim 2 miljoen gebouwde exemplaren van onovertroffen duurzaamheid is de sedan van Baureihe 124 nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Ik heb gereden met een 230E met een136 pk sterke viercilinder uit 1992 met nog geen 70.000 kilometer op de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 300CE-24 W124 | Oogstrelende sneeuwitte schoonheid

Geen andere uitvoering van de W124-serie van Mercedes-Benz is zo stijlvol als de C124 Coupé. Zevenentwintig jaar na haar introductie kun je nog altijd in stijl voor komen rijden met deze ‘grande dame’. Ik ben een blokje om geweest met het topmodel, de 300 CE-24 uit 1991. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 190E 2.3-16 W201 | De eerste sportlimousine van Mercedes-Benz

De eerste echte sportlimousine van Mercedes-Benz, zo mag de 190E 2.3-16 wel genoemd worden. Optisch en technisch flink opgewaardeerd ten opzichte van de burgerlijke W201-uitvoeringen en keiharde concurrentie voor BMW. Sterker dan een 325i, maar niet zo heftig als een M3. Het publiek was nog maar net bekomen van de komst van de gewone Baby-Benz toen de Ster uit Stuttgart op de IAA in 1983 de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz C 43 AMG W202 | Roffelend powerpack

Een zeldzaamheid, zo mag je de Mercedes-Benz C 43 AMG wel noemen. Slechts 3.857 stuks heeft Mercedes-Benz van dit ‘Spitzenmodell’ in samenwerking met huistuner AMG geproduceerd. 3.085 Sedans en 772 Combi’s. Zonder typeaanduiding op de kont is een C43 AMG de perfecte sleeper. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 300 SE W126 | Tot de verbeelding sprekende Sonderklasse

In september is het 36 jaar geleden dat Mercedes-Benz de S-Klasse W126 op de IAA voorstelde. De maar liefst twaalf jaar in productie gebleven ‘Sonderklasse’ was zijn tijd ver vooruit en diende als uithangbord voor technieken die we vandaag de dag als vanzelfsprekend bestempelen. Met een 300 SE uit het voorlaatste productiejaar kwam ik tot de ontdekking waarom de limousine nog altijd tot de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz S 320 W140 | Gigantisch en vooruitstrevend

Zeg ‘De Kathedraal’ en iedere autofanaat weet direct over welk type Mercedes-Benz het gaat. Niet alleen Helmut Kohl, oud- bondskanselier van Duitsland, liet zich rondrijden in een W140. Speciaal voor Paus Johannes Paulus II is er zelfs een landaulet-uitvoering gebouwd. Mercedes-Benz introduceerde in de S-Klasse traditiegetrouw allerlei nieuwe vondsten die we later terug zouden gaan zien in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz E 240 Avantgarde W210 | Smetteloze E-Klasse met nieuwe V6

De geschiedenis en het imago van de E-Klasse W210 zijn bekend. Vanwege de slechte lakkwaliteit deed dit model Mercedes-Benz geen goed. Negen van de tien exemplaren die in ons land rond rijden hebben last van corrosie op plaatsen waar je het niet verwacht. Bij onze oosterburen circuleren echter W210’s die nog niet aan de bruine pest ten prooi zijn gevallen. De testauto is er zo een en deze E... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 250TD W124 | Touristik und Transport als toverwoorden

Hoe oud het merk Mercedes-Benz ook is, pas in 1977 stond de eerste stationwagon van de Duitsers op de IAA in Frankfurt. De W123 werd intern S123 en voor het volk T-Modell genoemd. De letter S staat voor Stationswagen, T-Modell betekent Touristik en Transport. Het woord Touristik laat al doorschemeren dat de auto niet enkel voor de bakker en timmerman ontworpen is. Op avontuur met het hele gezin... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170 | Voorloper van de wintervaste cabriolet

Een roadster met een stalen dak, dat was een hele verandering midden jaren negentig. Mercedes-Benz maakte het met de SLK mogelijk om ook in de winter met je cabrio door te rijden zonder de nadelen van een stoffen overkapping. Vele merken volgden, al staan de verkopen van dit soort auto’s de laatste tijd op een laag pitje. Ook slaat de trend onder het mom van gewichtsbesparing weer om naar de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.stargallery.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz E 280 Sportline W124 | Sportline maakt W124 strakker dan ooit

Mercedes-Benz en sportiviteit? “Das geht nicht”, zullen verstokte merkfans zeggen. Natuurlijk, her en der een machtige AMG-uitvoering als uitspatting, dat zijn de snoepjes. Goede exemplaren zijn echter zeer zeldzaam en bijna onbetaalbaar. Gelukkig omvatte de prijslijst een sportpakket, waarmee de minder sterk gemotoriseerde Benzen opgewaardeerd konden worden van een comfortabele taxi tot... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz A 140 Elegance W168 | Erg leuk concept met hier en daar wat eigenaardigheden

Bij de Baby-Benz denken liefhebbers van youngtimers natuurlijk aan de Mercedes 190, de W201 uit 1983. In die tijd was dat inderdaad de kleinste auto die het merk met de ster ooit geproduceerd had. De droom om een ander slag klanten aan zich te binden zagen de marketingmensen in Duitsland in vervulling gaan. In de jaren negentig wilde Mercedes zich nog meer in de kijker spelen bij de jongere... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Mercedes-Benz 190E 2.0 W201 | De laatste der Mohikanen

Op 8 december 1982 presenteerde Mercedes-Benz de 190, intern de W201 Baureihe genoemd. Voor het Duitse merk was dit model de eerste kennismaking met de middenklasse. Mercedes-Benz wilde met de ‘Baby-Benz’ de degens kruisen met de BMW 3 Serie. De 190 markeert voor Mercedes-Benz de overgang naar een nieuwe generatie auto’s. Een innovatieve achteras, nieuwe dieselmotoren en een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.vanderaa-autos.nl

Rijtesten

MG ZR 105 Le Mans SE | Is omgedoopte Rover nog MG-waardig?

Nee, de illustere MG-modellen uit het verleden zullen niet meer terugkeren. Liefhebbers van de MG Midget en de types A, B en C koesteren hun auto’s daarom als waren het hun kinderen. In 1995 was er die geinige roadster, de MG F en tussen 2001 en 2005 zijn onder leiding van Phoenix Venture Holdings de Rover 25, 45 en 75 omgedoopt tot MG ZR, ZS en ZT. Twee deelnames (2001 en 2002) aan de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo | Japanner met fenomenale snelheidsbeleving

Cliff Jacobs is er duidelijk over in zijn mail naar de redactie. De auto van zijn vader moet in een magazine komen te staan. Als hij mij vertelt dat zijn vader een originele Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft ben ik het uiteraard onmiddellijk met ‘m eens. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.lancerturbo2000.eu

Rijtesten

Opel Omega 2.5i-V6 | Wars van status

In 1994 lanceert Opel de tweede generatie Omega, een royale gezinssedan in het hogere middensegment. Wij vonden een kakelvers, zestien jaar oud exemplaar met nog maar 34.000 km op de teller. Rijdt dat nou nog een beetje, zo’n grote Opel youngtimer? Wij zochten naar het antwoord op die vraag. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.opel.nl

Rijtesten

Opel Omega 3.0i-V6 MV6 | Overtuigende Rüsselsheimse limousine

De Omega B borduurt voort op zijn voorganger, maar is technisch gezien een grote stap voorwaarts. Met moderne motoren, een uitgebreide uitrusting en meer ruimte wilde Opel de klandizie weer van de kwaliteiten van de Rüsselsheimse limousine overtuigen. Tegenwoordig zie je de auto nauwelijks meer in het straatbeeld, maar af en toe duikt er nog wel eens een net exemplaar op. Ik heb gereden met... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Opel Vectra 1.6i-16V Edition 100 | Eenmaal voor de deur nauwelijks gebruikt

Het kan verkeren en bij ons in Nederland is het een nauwelijks voorkomend fenomeen. Je koopt een auto en als hij eenmaal voor de deur staat wordt hij niet gebruikt. Onze oosterburen denken daar anders over en willen het gevoel hebben altijd over een auto te kunnen beschikken. Zo dacht ook de eerste eigenaar van deze Opel Vectra 1.6i-16V Edition 100 toen hij zichzelf op bijna 70-jarige leeftijd... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.klaasdepoel.com

Rijtesten

Opel Astra Cabriolet 1.4 Si | Betaalbaar zomers plezier

Heerlijk! Het is weer voorjaar, dus tijd om alle ramen en deuren open te gooien. Wat zou het toch mooi zijn om in de auto ook met de wind door je haren te genieten van al het moois dat de natuur te bieden heeft. Daar hangt een prijskaartje aan, zeg je? Dat valt nog te bezien. Als je naar een willekeurige dealer gaat en daar een nieuwe cabriolet koopt kan dat inderdaad een flinke aanslag op je... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.otomotor.nl

Rijtesten

Opel Astra OPC | Allround sportieveling voor alledag

Precies vijftien jaar geleden kwam de eerste Opel met de typeaanduiding OPC op de markt: de extra sportieve Astra OPC met 160 pk. Het eerste productiemodel van het Opel Performance Center was voorzien van techniek uit de autosport en sindsdien past Opel zijn kennis en ervaring uit de sport toe bij de ontwikkeling van sportieve productiemodellen. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.briljantcarcenter.nl/

Rijtesten

Opel Kadett E 1.6i CS | Van volksheld tot zeldzame verschijning

Opel Kadett E, Volkswagen Golf II, Ford Escort MK4. In de jaren tachtig domineerden deze drie auto’s het straatbeeld. Elk model had zijn vaste groep klanten, overstappen naar de concurrent deed je niet. In het keukenkastje stond tenslotte ook altijd hetzelfde pak koffie. Voor Opel was de Kadett het succesnummer bij uitstek en het leveringsgamma bood voor ieder wat wils. In 1985 veroverde de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Opel Astra 1.6i CDX | De eeuwige rivaal in de Golf-klasse

Escort, Astra, Golf. In de jaren negentig had je drie kampen onder kopers van Duitse compacte middenklassers. Een Ford-rijder piekerde er niet over om over te stappen naar Opel en Volkswagen-fans zweerden bij hun lieveling waaraan dit segment de naam Golf-klasse ontleende. Het publiek dat niet anders dan auto’s met de Blitz in het logo uit Rüsselsheim voor de deur parkeerde had op hun beurt... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Opel Ascona 2.0S Berlina | Opels degelijke middenklasser

Tegelijkertijd met de tweede generatie Manta introduceerde Opel in september 1975 de Ascona B. Technisch komen beide modellen op veel gebieden overeen. De achterwielaangedreven Ascona B werd gebouwd in Bochum (Duitsland) en Antwerpen (België) en was er als twee- en vierdeurs uitvoering. Bij hoge uitzondering mochten we het stuur van een Ascona 2.0S Berlina in handen nemen. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.youngtimerpagina.nl

Rijtesten

Opel Vectra 1.6i GL Plus | Betrouwbaar massaproduct

Gepassioneerd over een massaproduct als de Opel Vectra schrijven, ga er maar aanstaan. Toch doe ik een poging, ook omdat het de redactie-auto is waarmee wij vele kilometers door het land rijden om onze lezers te voorzien van verhalen over de mooiste youngtimers. Betrouwbaar en zuinig staan dan voorop. Vanuit België is deze Vectra 1.6i GL Plus naar ons land gekomen en inmiddels hebben we een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Opel Zafira OPC | Praktische sportieveling met burgerlijke afkomst

Maximaal 150 pk, dat vonden veel merken aan het begin van deze eeuw wel genoeg voor hun multifunctionele personenvervoerders. Opel dacht daar heel anders over en toverde de Zafira om tot raceauto met plek voor zeven mensen. De ingenieurs van het in 1862 door Adam Opel opgerichte merk uit het Duitse Rüsselsheim lepelden samen met hun collega’s van het Opel Performance Center (OPC) een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Peugeot 605 SR 3.0 | Toplimousine voor een klein prijsje

Franse limousines hebben het altijd lastig gehad op de Europese automarkt. Behalve in Frankrijk dan, waar het chauvinisme nog altijd hoogtij viert. Ondanks lovende woorden van de pers verging het Peugeot met de 605 precies zo als Citroën en Renault met respectievelijk de XM en Safrane: afschrijven werd tot kunst verheven. Klanten die een van deze auto’s nieuw aanschaften deden er goed aan om... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Peugeot 205 GTI 1.9 Griffe | Felgroen gifkikkertje

Medio jaren tachtig speelde je als automerk niet mee zonder compacte hot hatch. Uit alle windstreken kwamen ze op ons af. Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan, snelle bommetjes op basis van de gewone burgermansuitvoeringen werden door fabrikanten uit diverse autonaties naar voren geschoven. Vaak met succes, maar er zijn ook modellen die het onderspit delfden. De 205 GTI van Peugeot was zo’n... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 405 SRX Suisse 2.0 aut. | Luxe middenklasser van Zwitserse komaf

Een Peugeot 405, wanneer zag jij er een voor het laatst? Ondertussen zijn de meesten geëxporteerd naar Afrika. Daar zijn ze gek op goed onderhouden auto’s van Franse komaf die hun leven in ons kleine landje hebben gesleten. De 405 SRX Suisse 2.0 automaat die je hier ziet staat te koop bij Peugeot-dealer Van Der Werf in Ede en heeft het eerste half jaar na zijn geboorde in Zwitserland... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.werfede.nl/

Rijtesten

Peugeot 505 SR Automatique | In vele opzichten de laatste in zijn soort

In mei 1979 presenteerde Peugeot de 505 als opvolger van de 504, de tot dan toe succesvolste Peugeot ooit. Zijn opvolger had dus de zware taak het publiek net zo te overtuigen. Technisch was de achterwielaangedreven 505 verregaand gelijk aan de 504. In plaats van een ontwerp uit de designstudio van Peugeot zelf werd gekozen voor een idee van het Italiaanse Pininfarina. Net als de 504 is de 505... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Peugeot 607 2.2 16V aut. | Ondergewaardeerd, maar stiekem erg fijn

Het cliché dat grote Franse sedans, of beter gezegd limousines, nooit populair zijn geweest is simpelweg waar. Citroën, Peugeot en Renault hebben het diverse malen geprobeerd, maar tegen de grote Duitse drie wereldmachten was niet op te boksen. Ook de fraai gelijnde Peugeot 607 trof dit lot. Het vlaggenschip van het Franse automerk werd gebouwd van februari 2000 tot september 2010 en was de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Peugeot 205 GTI 1.9 | Blijvend succes voor Franse hot hatch

Medio jaren tachtig speelde je als automerk niet mee zonder compacte hot hatch. Uit alle windstreken kwamen ze op ons af. Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan, snelle bommetjes op basis van de gewone burgermansuitvoeringen werden door fabrikanten uit diverse autonaties naar voren geschoven. Vaak met succes, maar er zijn ook modellen die het onderspit delfden. De 205 GTI van Peugeot was zo’n... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 406 SV 3.0-24V V6 | Peugeot 406 bleek als leaseauto schot in de roos

Al drie jaar na de komst van de 405 begon Peugeot onder de noemer D8 met de ontwikkeling van zijn opvolger, de 406. De door Gérard Welter getekende middenklasser werd uiteindelijk in oktober 1996 voorgesteld als sedan en stationwagon, een half jaar later gevolgd door de wonderschone, door Pininfarina ontworpen 406 Coupé. Uiteindelijk bleek het 869 miljoen euro kostende project voor de Franse... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 505 GTD Turbo | 505 was laatste achterwielaangedreven Peugeot

In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van de 505. Als opvolger van de succesvolle 504 rustte er een zware taak op de schouders van de laatste achterwielaangedreven Peugeot. Vijf jaar later, in mei 1979, kon het publiek kennismaken met de door Pininfarina ontworpen 505 die met een Cw-waarde van 0,44 niet tot de meest aerodynamisch getekende auto’s van dat moment behoorde. Een test met een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 | Peugeot die eigenlijk Ferrari moest worden

Het kan vreemd lopen in de autowereld. Oorspronkelijk zou het ontwerp van de Peugeot 406 Coupé door Ferrari gebruikt gaan worden voor een kleiner en goedkoper model. Ontwerper Pininfarina had dan ook goed gekeken naar het design van de elegante 456 GT om de nieuwe Ferrari een familiegezicht mee te geven. Na wat strubbelingen was het Peugeot dat met de schetsen aan de haal ging, wat resulteerde... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 1007 1.4 Sporty 2Tronic | Peugeot 1007 is potentiële youngtimer

Het leek Peugeot zo’n leuk idee, een monospace met schuifdeuren. Klein genoeg om in elk parkeergaatje te passen en moeiteloos in- en uitstappen. Frédéric Saint-Geours, aan het begin van deze eeuw Algemeen Directeur Automobiles bij Peugeot, toverde echter een te rooskleurige verkoopverwachting uit zijn rekenmachine. Het lukte de dealers maar niet om genoeg mensen over te halen hun... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Peugeot 205 1.4 Génération | Le sacré Numéro

In februari 1983 introduceert Peugeot in Monaco ‘Le sacré Numéro’ (het heilige getal), de vijfdeurs 205. Een voor die tijd moderne auto, niet alleen in technisch opzicht, maar ook wat betreft zijn veelzijdigheid. Wat destijds niemand vermoedde werd werkelijkheid: pas 15 jaar later rolde de laatste 205 uit de fabriek. Of het nu een basisversie of een snelle GTi is, rijden met een 205 geeft... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Porsche 911 964 Carrera 4 | The real deal

Het is niet veel auto’s gegeven om enkele decennia achter elkaar in productie te blijven. Het illustere rijtje beperkt zich feitelijk tot de Volkswagen Kever, Mini Cooper, Citroen 2CV en de Porsche 911. Twee van deze auto’s vertonen een aantal opmerkelijke gelijkenissen: ze zijn beiden luchtgekoeld, van Duitse afkomst en ze hebben alle twee de motor achterin. Aangezien ik toch wel van... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.targaflorio.nl

Rijtesten

Porsche 911 964 Carrera 4 | Het icoon uit de sportwagenindustrie

De 911, vrijwel elke autoliefhebber heeft een zwak voor deze sportwagen. Hoewel er altijd critici zijn die de ingenieurs van Porsche weinig lef toedichten, kun je de evolutie van de 911 ook zien als een pluspunt. De zojuist geïntroduceerde facelift van het actuele model is ondanks zijn flinke groeispurt nog altijd direct herkenbaar als ‘de Porsche’. In 1988 verscheen de 911 die bekend... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.stargallery.nl

Rijtesten

Range Rover 4.2 Vogue LSE | Britse gentleman met kaplaarzen

Hoe ver kun je je tijd vooruit zijn? Land Rover geldt als de grondlegger van de luxe SUV die de Britten in juni 1970 aan het publiek voorstelde als Range Rover. Een capabele terreinwagen met een weldadig interieur. Anno 2015 bestaat de Range Rover nog steeds en zijn er talloze concurrenten bij gekomen. Wij hebben gereden met een verlengde Range Rover uit 1993. Dat de kolos ruim 20 jaar geleden... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Renault 5 Cosmopolitan Automatic | Net ingereden Fransoosje

Vraag een willekeurige voorbijganger naar zijn herinneringen aan de Renault 5 en ongetwijfeld zal hij met weemoed terugdenken aan die goede oude tijd. Voor de een was de R5 zijn eerste eigen auto, terwijl de ander de auto gebruikte voor het eerste uitje met zijn toenmalige vriendin. Sinds de komst van het ‘vijfje’ in 1972 heeft de compacte Fransoos vele harten gestolen. In 1984... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu/

Rijtesten

Renault 25 Monaco | Een exclusieve dimensie in rijplezier

Bovenstaande titel komt uit de brochure van de Renault 25 Monaco en er zit een kern van waarheid in. Een uitmuntend rijcomfort, grote Renaults staan erom bekend. Na de R20 en R30 kwam de R25. De door Robert Opron ontworpen limousine met grote vijfde deur is tussen 1984 en 1992 bijna 770.000 keer geproduceerd in het Franse Sandouville. Voor deze rijtest treedt de origineel in Nederland geleverde... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsbosman.nl

Rijtesten

Rover 827 Vitesse | Britse zeldzaamheid met Japans hart

Engelse auto’s hebben in ons land nooit potten kunnen breken, op de originele Mini uit 1959 na dan. Toch zijn de diverse merken die de Britse auto-industrie in de jaren tachtig rijk was erg bekend. Het imago van deze vierwielers was bepaald niet om over naar huis te schrijven, al zijn de meest recente exemplaren zo slecht nog niet. Dat is mede te danken aan de invloed van het Japanse Honda,... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.roverclub.nl/

Rijtesten

Saab 9-5 2.0t S | Saab 9-5: heerlijk rustgevende Zweed

Saab is niet meer, dat weten we allemaal. General Motors heeft nog vrij lang geprobeerd om het Zweedse merk boven water te houden, maar alle verhalen rondom Victor Muller en consorten omzeilen we dit keer. Rijden in een auto van een ter ziele gegaan merk is soms een risico. Niets van dat alles bij Saab: er zijn onderdelen en specialisten genoeg om dit erfgoed uit de automobielhistorie op de weg... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero | Sportcombi zonder overdreven arrogantie

Saab is niet meer, dat weten we allemaal. General Motors heeft nog vrij lang geprobeerd om het Zweedse merk boven water te houden, maar alle verhalen rondom Victor Muller en consorten omzeilen we dit keer. Rijden in een auto van een ter ziele gegaan merk is soms een risico. Niets van dat alles bij Saab: er zijn onderdelen en specialisten genoeg om dit erfgoed uit de automobielhistorie op de weg... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Saab 9-3 2.0 Turbo SE | Meer dan een gefacelifte Saab 900

Saab is niet meer, dat weten we allemaal. General Motors heeft nog vrij lang geprobeerd om het Zweedse merk boven water te houden, maar alle verhalen rondom Victor Muller en consorten omzeilen we dit keer. Rijden in een auto van een ter ziele gegaan merk is soms een risico. Niets van dat alles bij Saab: er zijn onderdelen en specialisten genoeg om dit erfgoed uit de automobielhistorie op de weg... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.desnelheid.nl

Rijtesten

Simca 1100 ES Automatique | Voorloper in de compacte middenklasse

De Simca 1100 kun je zien als de Peugeot 308 van tegenwoordig. Tussen 1967 en 1985 zijn er van dit succesnummer van de Franse autofabrikant Simca, onderdeel van Chrysler Europe, meer dan twee miljoen exemplaren geproduceerd. De auto was in allerlei carrosserievormen; je kon kiezen uit een drie- of vijfdeurs hatchback, stationwagen, pick-up en bestelwagen. Ook de avontuurlijke Matra-Simca Rancho... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Simca 1307 GLS | Auto van het Jaar 1976 overtreft verwachtingen

Samen met de Volkswagen Passat was de Simca 1307 een van de eerste moderne middenklassers met voorwielaandrijving. Bovendien had de auto een grote achterklep, net als de Simca 1100 en Renault 16. Project C6 is in 1969 opgestart en het ontwerp van wat uiteindelijk de 1307 zou worden komt uit de pen van de Engelsman Roy Axe en zijn team. In Spanje werd de auto verkocht onder de naam Chrysler 150... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Simca 1501 GL Automatique | Moderne familiewagen voor alle dag

Als opvolger van de enorm succesvolle Aronde komt Simca in 1963 met de 1300 en 1500. De auto had de niet eenvoudige taak om het publiek uit het oude model over te laten stappen in veel modernere familiewagen. Onder de motorkap van de achterwielaangedreven 1300 en 1500 lagen motoren met een cilinderinhoud conform de typeaanduiding: 1.290 en 1.475 cc. Eind 1966 werd de auto omgedoopt in 1301 en... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Suzuki Alto GL aut. | Lief stadsrakkertje uit Japan

Michio Suzuki begint in 1909 een textielbedrijf genaamd Suzuki Loom Works, de basis van wat later uit zou groeien tot een wereldwijd actief automerk. Het idee om een auto te bouwen ontstaat in 1937, maar door tussenkomst van de Tweede Wereldoorlog wordt het plan in de ijskast gezet. Na de oorlog gaat Suzuki eerst verder met de productie van weefgetouwen, totdat in 1951 de katoenmarkt instort. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Suzuki Samurai Commercial De Luxe | Werken in een klein terreinwagentje

Echte terreinauto’s zie je nauwelijks meer, zelfs niet bij Suzuki dat in de jaren tachtig en negentig succesvol was met de SJ-modellen die later de naam Samurai zouden krijgen. Een ladderframe, starre assen en een lage gearing, het echte werk dus. Het kleine Japannertje bewees dat je geen grote Land Rover nodig had om het in de jungle ver te schoppen. In een test mag een Samurai uit 1993 zich... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.briljantcarcenter.nl

Rijtesten

Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport | Zeldzame middenklasser uit het Verre Oosten

“Is de kust veilig?”, dacht Suzuki rond 2010. De Japanners zetten voet aan Europese wal met de Kizashi met het plan het leven van de gevestigde orde in het D-segment zuur te maken. Op een paar uitzonderingen na spelen de merken uit het Verre Oosten in dit deel van de markt traditiegetrouw een rol in de achterhoede, en ook Suzuki is het niet gelukt om door te breken. In vier jaar tijd zijn... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.renoauto.nl

Rijtesten

Suzuki Alto Automatic | ‘Suzuki Alto, een rááázend knap karretje.’

Michio Suzuki begint in 1909 een textielbedrijf genaamd Suzuki Loom Works, de basis van wat later uit zou groeien tot een wereldwijd actief automerk. Het idee om een auto te bouwen ontstaat in 1937, maar door tussenkomst van de Tweede Wereldoorlog wordt het plan in de ijskast gezet. Na de oorlog gaat Suzuki eerst verder met de productie van weefgetouwen, totdat in 1951 de katoenmarkt instort.... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.renoauto.nl

Rijtesten

Suzuki X-90 | Zomers terreinwagentje met flair

In de vrolijke brochure noemt Suzuki de X-90 een Xtreem Xclusief Xtravagant Xemplaar. Leuke marketingpraat natuurlijk, maar enig in zijn soort is dit tweezits terreinwagentje zeker. Gebaseerd op de in 1988 geïntroduceerde Vitara en voorzien van een uitneembaar targadak staat de X-90 garant voor leuke ritjes. Omdat de auto slechts kort is geproduceerd zijn er ook maar weinig exemplaren... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Talbot Samba Sympa | Sympathiek jeugdig actiemodel

Wie kent hem nog, de in november 1981 geïntroduceerde Talbot Samba? De Peugeot 104 ZS en Citroën LN vormden de basis van het ontwerp. In mei 1983 presenteerde Talbot speciaal voor jonge kopers met het actiemodel Sympa een opvallende uitvoering in zilver metallic met een gele, rode of blauwe accenten. De testauto is een origineel in Nederland geleverde Samba Sympa met gele spulletjes met een... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.werfede.nl

Rijtesten

Talbot Solara 1.6 SX | Verguisde youngtimer wordt cult

Met de 1307, 1308 en 1309 zette Simca vanaf 1975 een middenklasser met een grote achterklep in de markt. De auto wist het zelfs tot Auto van het Jaar 1976 te schoppen, wat bijdroeg aan het verkoopsucces. Na de overname van Simca door PSA wijzigde in 1980 de merknaam in Talbot en de typeaanduiding in 1510. Op basis van dat model verscheen een paar maanden later een sedan met de naam Solara. In... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Talbot-Matra Murena 1.6 | Murena onderstreept afscheid van Matra

Als opvolger van de Bagheera introduceerde Matra in september 1980 de Murena. Net als zijn zeven jaar oude voorganger een achterwielaangedreven driezits coupé met de motor achter de zitplaatsen. Vanwege de overname door PSA Peugeot-Citroën in 1978 is de Murena verkocht onder de merknaam Talbot-Matra. Tevens is dit de laatste auto met de merknaam Matra. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Rijtesten

Toyota Camry Liftback 2.0 GLi aut. | Toyota Camry is de ultime 'opa-auto'

Toyota bracht in 1983 met de Camry zijn eerste voorwielaangedreven grote middenklasser op de markt. Het model viel tussen de Carina en Cressida. De naam Camry werd al eerder gebruikt op een Celica met kofferdeksel en betekent ‘kroon’. Het Japanse woord hiervoor (‘kan-muri’) wordt in het Engels ongeveer uitgesproken als Camry. Wereldwijd is de Camry aan de man gebracht in veel... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Toyota Celica 2.0 Turbo 4WD GTI Carlos Sainz Edition | Geweldenaar met rally-aspiraties

Celica is afgeleid van Celestial, het Engelse woord voor ‘hemels’. De eerste drie generaties van de sportieve Toyota Celica zijn inmiddels echte klassiekers en erg gewild onder verzamelaars. Nummer vier en vijf behoren tot de categorie youngtimers en zijn tot nu toe minder populair. Met het vorderen van de tijd zal dat ongetwijfeld veranderen. Ik heb gereden met een Celica T20, zoals de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Volkswagen Golf VR6 | Compact in het kwadraat

Het is 1976 en de wereld scheen behoefte te hebben aan een snelle hatchback. Volkswagen introduceert de Golf GTI en zette een trend. Dat had men enkele jaren daarvoor ook al gedaan toen men het concept Golf in de markt zette; de eerste compacte hatchback met derde deur. Vanaf de eerste dag was de Golf een verkooptopper van de eerste orde en dat had Volkswagen nodig ook want de luchtgekoelde... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Volkswagen Golf I Cabriolet 1.8 Quartett | Compacte stadsauto met open dak

Begin jaren negentig rolde de laatste Volkswagen Golf I van de band. Niet in Wolfsburg, maar bij Karmann. Het was een cabriolet. Inmiddels zijn goede exemplaren met een lantaarntje te zoeken. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.golfcabrioletclub.nl

Rijtesten

Volkswagen Passat Variant GT G60 Syncro | Technisch hoogstandje in burger

Het fenomeen vierwielaandrijving voor personenauto’s deed dankzij Audi in 1980 zijn intrede. Nadien volgden in gematigd tempo vele andere merken. Ook de Volkswagen Passat werd voorzien van aandrijving op alle wielen, al was de werking van het systeem anders dan bij Audi. Volkswagen combineert de Syncro-aandrijving op de Passat GT met de 1,8-liter G60-motor. Volkswagen is een merk van het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autobedrijfterpstra.com/

Rijtesten

Volkswagen Golf 1.8i GT | Van bestseller tot gewilde youngtimer

Om je te kunnen voorzien van verhalen over de mooiste youngtimers worden er heel wat kilometers afgelegd. Dit gebeurt geheel in stijl met een titaanrode Volkswagen Golf II 1.8i GT uit 1987. Ooit op elke straathoek te vinden, tegenwoordig niet meer. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Volkswagen Jetta 1.6 CL | Okselfrisse dame waarop je kunt bouwen

Saai, maar ruim én betrouwbaar. Dat zijn de drie steekwoorden die de Volkswagen Jetta van de tweede generatie perfect omschrijven. Vooral behoudende baasjes en huisvaders waren verzot op de Golf-met-kont die in 1984 geïntroduceerd werd. De 4,38 meter lange sedan was er als twee- en vierdeurs en beschikte over een grote kofferruimte van 550 liter. Het motorenaanbod en de uitrustingsniveau’s... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Rijtesten

Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline | Muranorode Golf blijkt fijne reisauto

Snelle hatchbacks bouwen is aan Volkswagen wel besteed. Niet voor niets liggen de wortels van de lettercombinatie ‘GTI’ in het Duitse Wolfsburg. De eerste Golf GTI was direct een ware volksheld en net als de typenaam Golf heeft GTI het geschopt tot een soortnaam. Naarmate de tijd vorderde werd de Golf GTI steeds geciviliseerder, tot het saaie aan toe. Bij de huidige generatie is Volkswagen... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Volkswagen Jetta 1.8i GL | Degelijke sedan voor moeder de vrouw

Dit verhaal gaat over een voormalig minister van Justitie van de Duitse deelstaat Hessen. Herr Karl-Heinrich K., wonende in het bij Frankfurt gelegen Eschborn kocht in 1990 op 65-jarige leeftijd voor zijn vrouw Irmgard een Volkswagen Jetta. Nee beste lezer, niet zomaar een Jetta. Zijn wederhelft verdiende het beste van het beste. Dat mevrouw de oerdegelijke sedan slechts sporadisch zou... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Volkswagen Golf 2.0 GTI | Helemaal niet saai, alleen niet hardcore

Koninginnedag 1996, op de plaatselijke kraampjesmarkt staat op het plein de Volkswagen-dealer met een rij Polo’s, Golfs en Passats. Het was de tijd dat internet nog nauwelijks bestond en mensen een auto uit een papieren folder kochten. Toen was ik twaalf, maar nog altijd verzamel ik folders uit die jaren. De kraam met stapels papier was voor mij dan ook niet veilig. Een auto die nog steeds... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autoservicemikemeijer.nl/

Rijtesten

Volkswagen 20 Jahre Golf GTI | Zoals hij altijd had moeten zijn

Nog niet eerder had Volkswagen de verjaardag van de Golf GTI met een speciaal jubileummodel gevierd. In 1996 was het dan zover. Ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan van ‘de GTI’ werd de 20 Jahre Golf GTI uitgebracht. Wat mij betreft had de derde generatie van de hot hatch uit Wolfsburg er vanaf zijn komst in 1991 zo uit moeten zien. In de wandelgangen gaat de Golf III (type 1H)... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Rijtesten

Volkswagen Passat 1.8 20V Comfortline | Eeuwige zakensedan blijkt reisauto bij uitstek

De kantoorklerk rijdt in een Volkswagen Golf, de vertegenwoordiger die veel buiten de deur is verplaatst zich in een Passat. Dat was dertig jaar geleden zo en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Particulieren kiezen meestal voor de compacte middenklasser, een Passat is net iets te hoog gegrepen. Tenzij je tot onze oosterburen behoort en na het werkzame leven nog een keer een fijne auto... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: www.auto-timon.nl

Rijtesten

Volkswagen Bora 1.6 Highline | De Volkswagen waar niemand naar omkeek

Sinds 1979 kennen we de Volkswagen Jetta als Golf-met-kont. Vijf jaar later kwam de tweede generatie ter wereld en in 1992 was daar de Vento. Qua styling niet bepaald sprankelende sedans, om niet te zeggen saaie opa-auto’s. Met de eind 1998 geïntroduceerde Bora pakte de Duitsers het anders aan. Dit model moest hoogwaardiger van kaliber worden dan de Golf IV waarop hij gebaseerd was. Men ging... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Volkswagen Golf 1.8i GL | Derde Golf eindelijk Auto van het Jaar

In september 1991 lanceerde Volkswagen de in Wolfsburg geproduceerde Golf III. Direct het jaar na zijn komst werd de compacte middenklasser uitverkoren tot Auto van het Jaar 1992. Zijn voorgangers waren in 1975 en 1984 op respectievelijk de tweede en derde trede van het ereschavot geëindigd. De testauto is niet de meest tot de verbeelding sprekende uitvoering, maar door zijn geschiedenis toch... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Volkswagen Passat 1.6 Basis | Instappen in de middenklasse

De kantoorklerk rijdt in een Volkswagen Golf, de vertegenwoordiger die veel buiten de deur is verplaatst zich in een Passat. Dat was dertig jaar geleden zo en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Particulieren kiezen meestal voor de compacte middenklasser, een Passat is net iets te hoog gegrepen. Tenzij je tot onze oosterburen behoort en na het werkzame leven nog een keer een fijne auto... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Rijtesten

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8i Milestone | Na 24 jaar eindelijk een nieuwe Golf Cabriolet

Het verhaal van de Volkswagen Golf Cabriolet is bekend. Na de eerste generatie Golf Cabriolet uit 1979 verscheen er met de komst van de Golf II geen nieuw model. Pas in 1993 onthulde Volkswagen een nieuwmodel op basis van de Golf III, net als zijn inmiddels bedaagde voorganger voorzien een vaste rolbeugel en een dak dat in open toestand, net als bij de Kever Cabriolet op het achterdek rustte. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Rijtesten

Volvo 240 Polar Estate 2.3 | Ongecompliceerde en duurzame Zweed

Geef een kleuter een pen en papier en vraag ‘m een auto te tekenen. Tien tegen één dat ‘ie een Volvo 240 op papier zet. De hoekige lijnen en vierkante vormen bleken jarenlang hét handelsmerk van het Zweedse concern te zijn. Wij reden de Duplo-trein van Volvo: de 240 Polar Estate. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.volvo240-260register.nl

Rijtesten

Volvo V70 2.5T | Stijvolle Zweedse vernieuwing

De 850 was een veel groter succes geworden dan Volvo ooit had durven dromen. Het sportieve maar stijlvolle model kreeg talloze internationale onderscheidingen en speelde een belangrijke rol bij de imago-wijziging van het Zweedse merk. De 850 sloeg precies de juiste brug tussen het verleden en de toekomst, tussen ‘de tank’ en de veel sierlijker vormgegeven S40 en V40. De vernieuwing van de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl/

Rijtesten

Volvo 142 B20 Europa | Eerste vierkante Volvo was zijn tijd ver vooruit

Deze keer een rij-impressie van een echte klassieker, een 45 jaar oude Volvo uit de 140-serie. In augustus 1966 introduceerde Volvo de 140 als opvolger van de Amazon. In acht jaar tijd zijn er ruim 1,25 miljoen exemplaren gebouwd. Zowel in het Belgische Gent als in het Zweedse Göteborg rolde de auto uit de fabriek. De 140 was de eerste Volvo die de kenmerkende vierkante designstijl... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Rijtesten

Volvo 240 DL 2.3 | Trouwe lobbes als onderdeel van het gezin

De 200-serie is misschien wel de meest bekende Volvo. Alles waar het Zweedse merk voor staat draagt deze auto uit. Of het nu gaat om betrouwbaarheid, duurzaamheid, veiligheid of ruimte, op al deze punten scoort de sympathieke ‘baksteen’ bovengemiddeld. In veel gezinnen is de auto onderdeel van het gezin, net als de labrador. Aan de hand van een witte 240 DL 2.3 uit 1990 neem ik je mee door... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Rijtesten

Volvo 340 Special 1.4 | Industrieel erfgoed om trots op te zijn

Ontworpen als DAF 77, maar door de overname door Volvo in 1975 kwam de in ons eigen Born gebouwde hatchback als Volvo 300-serie ter wereld. We mogen trots zijn op dit staaltje vakmanschap dat tussen 1976 en 1991 in Limburg werd geproduceerd. Ik heb gereden met een 340 Special 1.4 uit 1990. [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Rijtesten

Volvo 145 B20 De Luxe | Goed bewaard gebleven werkpaard

Eerder reden we met een tweedeurs Volvo 142 uit 1970. Met een leeftijd van 45 jaar een echte klassieker die verrassend goed reed. De kans om met zijn meer praktisch ingestelde broer op pad te gaan hebben we dan ook niet laten lopen. Volvo-specialist Carlo Schmidt uit het Brabantse Gemert heeft zojuist een Zwitserse 145 De Luxe uit het laatste productiejaar 1974 binnen gekregen. Met slechts... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Rijtesten

Volvo 240 Polar Arctic | Van poolexpeditie tot noest werkpaard

Al sinds het begin van zijn carrière is de Volvo 240 Estate een vaste waarde in de klasse van grote en ruime gezinsauto’s. In bijna heel Europa kan de Zweed nog steeds rekenen op veel belangstelling. Alleen de Italiaanse importeur was niet onder de indruk van de kooplust van zijn landgenoten. In 1990 wijzigde Volvo de toevoeging Estate in Polar en dat was het juiste moment om de auto in... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl/

Rijtesten

Volvo S60 R AWD | R-traditie voortgezet met 300 pk

Met de opvolger van de S70, die nog afstamde van de revolutionaire 850, wist Volvo in het jaar 2000 wederom volk en vaderland te verrassen. Dit keer was het de beurt aan de dynamische S60, gebaseerd op het P2-platform dat hij deelde met de V70, S80 en XC90 en getekend door de Hongaar Géza Lóczi. De hoge heren in Göteborg wilden jongere klanten binnenhalen, een doel dat veertien jaar eerder... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Rijtesten

Volvo 740 Turbo Estate aut. | Trouwe labrador uit Japan

Tank, baksteen, schoenendoos, er bestaan talloze bijnamen voor vierkante Volvo's uit de jaren tachtig. Het mooie is dat als je ze de juiste aandacht geeft het auto's voor het leven zijn. Echte trouwe labradors die hun baas niet in de steek laten zolang ze gerespecteerd worden om wie ze zijn. Het is dan ook niet gek dat het aanbod Volvo's 740 tegenwoordig vooral bestaat uit exemplaren met drie,... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Rijtesten

Volvo C70 Coupé 2.5T | Ranke coupé met unieke kwaliteiten

Met de C70 Coupé verbrak Volvo in 1996 de traditie van rechthoekige modellen. Uiteraard mogen we ook de 480 niet vergeten, maar de C70 is sierlijker en bovendien de eerste luxe coupé in het gamma sinds de 780. Na 30 maanden ontwikkeling mocht het publiek zich op de Autosalon van Parijs in 1996 vergapen aan de ranke coupé. Het onderwerp van deze test is een C70 Coupé 2.5T uit 1998 met nog... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.vanderaa-autos.nl

Rijtesten

Volvo 740 Turbo 16V Estate | Spirituele voorloper van de Volvo 850 T-5R

Wie dacht dat de 850 T-5R de eerste op performance gerichte Volvo van de jaren negentig was heeft het mis. Van de 700-serie, die nog altijd de bijnaam tank, baksteen of schoenendoos heeft, bracht het anders zo bescheiden Zweedse automerk in september 1989 de 740 Turbo 16V. Optisch ziet deze uitvoering er nauwelijks anders uit dan zijn minder krachtige broertjes, maar onder de motorkap gaat het... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Rijtesten

Volvo V70 R AWD | Vierwielaangedreven opvolger van de 850 T-5R

De 850 was een veel groter succes geworden dan Volvo ooit had durven dromen. Het sportieve maar stijlvolle model kreeg talloze internationale onderscheidingen en speelde een belangrijke rol bij de imago-wijziging van het Zweedse merk. De 850 sloeg precies de juiste brug tussen het verleden en de toekomst, tussen ‘de tank’ en de veel sierlijker vormgegeven S40 en V40. Na de iconische 850... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Rijtesten

Yugo Florida 1.3 EFI | Joegoslaaf ging ten onder aan Balkanoorlog

Wellicht kennen jullie de Zastava Yugo wel, dat kleine wagentje uit Joegoslavië met trekken van de driedeurs Peugeot 104. In de jaren tachtig zijn er een redelijk aantal van verkocht in Europa. Dat er ook een groter model in Kragujevac werd gebouwd, weten veel mensen niet meer. In 1988 introduceerde men de Florida, in Nederland verkocht als Sana. Op dit model rustte destijds de hoop van de... [open de volledige rijtest]

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.elkmerkwaardig.nl