Alfa Romeo Spider 2.0

Begeerlijke schone weet te betoveren

Als een van de meest bekende Alfa Romeo’s is de Spider vanaf zijn komst in 1966 tot het afscheid in 1993 de langst gebouwde en in de basis nauwelijks veranderde cabrio ooit geweest. Of je nu liefhebber van het Italiaanse automerk bent of niet, de Spider doet je wat. Zijn sensuele design wekt begeerte op, straalt passie uit en weet te betoveren. Welke van de vier generaties de mooiste is moet ieder voor zich beslissen, elk model heeft zijn voors en tegens die de fans graag met de mantel der liefde bedekken.

Alfa Romeo Spider 2.0Alfa Romeo Spider 2.0Alfa Romeo Spider 2.0Alfa Romeo Spider 2.0Alfa Romeo Spider 2.0
Als opvolger van de klassieke Giulia Spider verscheen in 1966 de Spider Duetto, door medewerkers van de fabriek in Milaan de bijnaam ‘Osso di seppia’ gegeven. De vorm van de ronde achterkant deed denken aan een inktvis. Alfa Romeo zocht naar een nieuwe naam en via een prijsvraag kwamen er 140.000 inzendingen binnen. Namen als Giuliana, Pizza, Sputnik en Lollobrigada zijn het niet geworden. De nieuwe Spider moest door het leven gaan als Duetto, maar deze aanduiding is nog geen jaar later weer geschrapt. Een Italiaans bedrijf claimde dat het de rechten in handen had. Zodoende zijn er slechts 190 exemplaren van de Spider als Duetto gebouwd, maar desondanks wordt de auto vandaag de dag nog altijd zo genoemd.

In 1969 kwam de tweede Spider met de bijnaam ‘Coda Tronca’. Aan een anders gevormde achterkant, een vlakker staand voorraam, nieuwe bumpers en een hangend in plaats van staand rem- en koppelingspedaal herken je dit model. Veertien jaar later was het tijd voor de Spider ‘Aerodinamica’ die ook wel ‘Spoiler Spider’ werd genoemd door zijn rubberen achterspoiler. In 1988 verhuisde productie van de Spider van Milaan naar Turijn en eind 1989 verscheen de vierde en laatste Spider die ‘Ultima’ werd genoemd. Voor deze serie keerde ontwerper Pininfarina terug naar de basis met strakker getekende en in de carrosserie geïntegreerde bumpers en zonder de kenmerkende spoiler van het vorige model. Nieuw was de doorlopende lichtband achter, afgeleid van de Alfa Romeo 164. Net als bij de Spider ‘Aerodinamica’ was er een hardtop leverbaar voor het rijden in de winter.

Bij zijn introductie was de Spider Ultima er met 1.600 en 2.000 cc motor, de eerste is al gauw geschrapt. Er zijn slechts 2.951 Spiders 1.6 gebouwd tegen ruim 18.000 tweeliters. De testauto in Rosso Alfa heeft een 120 pk sterke tweeliter injectiemotor en is op 18 mei 1991 in ons eigen Nederland is afgeleverd. Sindsdien heeft hij nog maar 80.000 kilometer gereden en momenteel staat de auto voor 17.900 euro te koop bij Jaguar-dealer RAC in Rotterdam. Een ding staat als een paal boven water: zo strak als een eerste generatie Mazda MX-5 rijdt deze Italiaan niet. De achtklepper met dubbele bovenliggende nokkenas en variabele nokkenastiming klinkt niet zoals je van een Alfa verwacht, maar laat desondanks toch een leuk brommetje horen. Het is een behoorlijk soepel blok dat zowel bij lage als hoge toeren goed zijn best doet. Het zou kunnen dat dit exemplaar lang stil heeft gestaan, want echt overtuigen doen de prestaties niet, maar de Spider komt redelijk vlot van zijn plek. Schakelen gaat bij tijd en wijle wat stroef en de lange pook komt staat bijna horizontaal in de middenconsole.

De zitpositie achter het klassieke stuur is niet verkeerd en ook de stoelen zitten prima. Ergonomisch valt er wel het een en ander aan te merken, maar dat was destijds in bijna alle Alfa’s het geval. Een knopje hier, een schuifje daar, bedek het maar met de mantel der liefde. Voor een strak stuurgedrag hoef je niet bij de Spider aan te kloppen. De vering is soepel, de koets tordeert flink en helt over in vlot genomen bochten. Het rempedaal vergt een forse duw en de besturing is opvallend indirect. Dit is meer een auto om te cruisen over rechte binnenwegen dan dat je er kronkelige bergweggetjes mee verschalkt.

Goed, qua rijgedrag mag het dan wat tegenvallen, als de zon eenmaal schijnt en de kap is opgeborgen is het ongetwijfeld genieten. Twee stevige klemmen boven de voorruit loshalen en zijn hoed kan met een beweging naar achteren worden geklapt. Ook anno 2016 zal de Spider bewonderende blikken oogsten met zijn ontwerp en het mooie is dat er best nog wat bagage mee kan. Getweeën een lang weekend weg is dan ook geen probleem.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.rac.nl

Specificaties Alfa Romeo Spider 2.0

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.962 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 120 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel: 177 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,4 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,6 l/100 km (1:11,6)
Gewicht: 1.120 kg
Nieuwprijs: f 55.950 / € 25.390

Plus
+ Schitterend ontwerp
+ Zeer redelijke bagageruimte
+ Soepele motor

Min
– Afwerkingsniveau
– Torderend koetswerk
– Mist karakteristiek uitlaatgeluid