Audi S3 1.8 5V Turbo quattro

Brave hatchback omgetoverd tot topsporter

Een brave hatchback als de A3 omtoveren tot onopvallend sportkanon kun je Audi wel toevertrouwen. Sinds jaar en dag zijn de S-modellen van de Duitse autobouwer de ideale brug tussen de reguliere uitvoeringen en de heftige RS’sen. Bij de ontwikkeling stond snelheid voorop, maar de dagelijkse bruikbaarheid werd niet uit het oog verloren. In februari 1999 introduceerde Audi de S3 op basis van de eerste generatie A3 (8L) die op dat moment al bijna tweeënhalf jaar in de showroom stond.

Audi S3 1.8 5V Turbo quattroAudi S3 1.8 5V Turbo quattroAudi S3 1.8 5V Turbo quattroAudi S3 1.8 5V Turbo quattroAudi S3 1.8 5V Turbo quattro
Audi heeft de S3 smaakvol aangekleed. Niet te opvallend, maar toch straalt de auto net dat beetje extra sportiviteit uit wat hem in 1999 tot topversie van de A3-reeks maakte. Bredere wielkasten, 17-inch lichtmetalen wielen, een dakspoiler en dikkere bumpers onderscheiden hem van de gewone A3 Attraction, Ambition en Ambiente. Ook de standaard Xenon-verlichting met zijn priemende lichtbundels past perfect in het plaatje. In het interieur heeft de verbouwingsdrift minder toegeslagen. Uiteraard zit je op fijne sportstoelen van Recaro en zien we pianolak dashboardlijsten. De klokkenwinkel is voorzien van een grijze achtergrond en de handen van de bestuurder rusten op een driespaaks sportstuur.

Onderhuids heeft Audi uitgepakt met de twintigkleps 1.8 turbomotor uit de TT. In die coupé levert het blok 225 pk, de S3 moet het doen met 210 pk. Zoals we gewend zijn van een turbomotor is de maximale trekktracht vroeg beschikbaar, de S3 kan bogen op 270 Nm bij 2.100 toeren. Pas als de naald van de toerenteller voorbij het cijfer vijf vliegt zakt de koppelkromme weer in. Audi heeft de machine gekoppeld aan een hangeschakelde zesbak en quattro vierwielaandrijving. Hierbij wordt de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras geregeld door lamellenkoppeling die voor gunstiger gewichtsverdeling tegen het differentieel van de achteras is aangebracht.

Mits goed onderhouden zijn hoge kilometerstanden geen probleem. Waar je wel voor op je hoede moet zijn is het tuninggilde. Het gros van de S3’s die te koop staan zijn verlaagd of staan op afzichtelijke wielen. Daarnaast leent de motor zich uitstekend voor chiptuning. Meestal komt dat de levensduur van de techniek niet ten goede. Een strakke, niet verprutste S3 met weinig kilometers is dan ook een speld in een hooiberg. De testauto is in juli 1999 afgeleverd aan zijn eerste, momenteel 89-jarige, Duitse eigenaar Herr Trattner uit München en is in verzamelaarsconditie. Aan alles is te merken dat deze hot-hatch in de kleur Polarzilver metallic zorgvuldig bereden en onderhouden is. De aankoopnota en alle werkplaatsrekeningen bewijzen de lage kilometerstand van 82.000. Prachtig detail is het bijgehouden tankboekje met afstand, bestemming en getankte liters brandstof per rit.

Feiten en historie zijn leuk, maar er moet natuurlijk ook gereden worden. Het eerste dat opvalt is de net iets te hoge zitpositie. Ik zou de bestuurderstoel graag nog een stukje dichterbij het asfalt willen hebben voor een echt sportief gevoel. Voor de rest geen klachten, want het driespaaks stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en grijpt fijn vast. Zoals we van Audi gewend zijn is de ergonomie van grote klasse. Alle bedieningsorganen zitten op de juiste plek en zijn van onberispelijke kwaliteit. Als ik de turbomotor tot leven laat komen ontsnapt er een klein grommetje uit de dubbele uitlaat. Bij een 210 pk sterke hot hatch had ik een wat sprankelender geluid verwacht. Ook als de toerenteller richting de rechterkant van de schaalverdeling gaat, zal je de S3 nooit als een akoestisch uitermate tevredenstellende auto omschrijven. Begrijp me niet verkeerd, een viercilinder twintigklepper met turbo uit de magazijnen van Volkswagen is niets om je voor te schamen. Zeker boven de 2.000 toeren trekt de S3 er aan alsof z’n leven op het spel staat. Alle 270 Newtonmeters zijn bij 2.100 toeren beschikbaar en dat voel je. Met korte, duidelijke klikjes schakel je door de zes verzetten die prima op elkaar aansluiten. Om na een haakse bocht of een rotonde weer vlot verder te accelereren moet je wel een versnelling terug, anders zit je precies in de pauzetijd van de turbo.

Dankzij de quattro vierwielaandrijving ligt de S3 ontzettend neutraal op de weg. Er is maar weinig dat hem van de wijs brengt. De besturing is lekker zwaar en direct en ondanks de 17-inch wielen met sportief rubber valt er met het comfort aan boord goed te leven. Dit unieke exemplaar staat te koop voor 15.895 euro en valt ook nog eens in de bijtellingsvriendelijke youngtimerregeling. Zelf zou ik goed gaan rekenen wat dit mezelf op kan leveren. In ieder geval een hoop fun, dat staat als een paal boven water.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Audi S3 1.8 5V Turbo quattro

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.781 cc
Cilinders/Kleppen: 4/20
Max. Vermogen: 210 pk bij 5.800 tpm
Max. Koppel: 270 Nm bij 2.100 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec.
Topsnelheid: 238 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 9,1 l/100 km (1:11,0)
Gewicht: 1.350 kg
Nieuwprijs: ƒ 89.800 / € 40.750 (Nederlanse prijs zonder opties)

Plus
+ Turbopower
+ Sportief en praktisch tegelijk
+ Rijke uitrusting

Min
– Zitpositie iets te hoog
– Turbogat
– Bescheiden motorgeluid