BMW 316i Compact E36

Minst dure BMW is óók een waardige BMW

In april 1994 stapte BMW met de 3 Serie Compact in een nieuw segment, dat van de compacte premium hatchback. Door velen werd de Compact wat meewarig bekeken, alsof de kont van de sedan er simpelweg afgehakt was. Toch stond dit een verkoopsucces niet in de weg, want eenmaal met de auto gereden was je meestal wel om. Zelfs aan de 316i Compact, de minst kostbare BMW uit het gamma, kun je lol beleven.

BMW 316i Compact E36BMW 316i Compact E36BMW 316i Compact E36BMW 316i Compact E36BMW 316i Compact E36
Over het exterieur verschillen de meningen, maar over smaak valt niet te twisten. Met een M-pakket en leuke wielen oogt de Compact natuurlijk smakelijker, maar degene die niet wil opvallen gaat gewoon voor een bescheiden kleur en wieldoppen. Het interieur van de 3 Serie Compact wijkt af van de overige carrosserievarianten, maar de afwerking is even onberispelijk. De bediening van de verlichting komt ouderwets over. Links van de klokkenwinkel zit een trekknop voor het stads- en dimlicht en rechts een exemplaar voor de mistverlichting. Dit systeem gebruikte BMW begin jaren tachtig ook al. Gelukkig zitten ook de standaard stoelen prima, al mist dit exemplaar een in hoogte verstelbaar stuur. Praktisch is de hatchback zeker, want achterin is er redelijk wat ruimte is voor twee passagiers en de bagageruimte is met 325 liter voldoende groot is voor een paar stevige boodschappentassen.

Net als de andere carrosserievarianten van de 3 Serie E36 heeft de 4,21 meter lange hatchback een heerlijk speels weggedrag. Misschien nog wel speelser, vanwege zijn lagere gewicht. Het is simpelweg instappen en wegrijden, zo vertrouwd voelt de auto aan. Binnen een mum van tijd kun je lezen en schrijven met de 316i Compact. De besturing voelt strak aan en is precies voldoende bekrachtigd. Het schakelen gaat zoals je dat van een BMW verwacht, waarbij het samenspel met de pedalen vloeiend verloopt. Tot 1999 lepelde de Beierse autofabrikant de 1.596 cc metende M43-motor met 102 pk en 150 Nm in de 316i Compact.

De testauto heeft echter het nieuwe M43TÜ-blok (Technisch Überarbeitet) met 1.895 cc dat 105 pk en 165 Nm levert. Belangrijk feit is dat de maximale trekkracht al bij 2.500 toeren piekt, terwijl dat eerder pas 1.400 omwentelingen per minuut later gebeurde. Overigens zijn beide viercilinders voorzien van acht kleppen, een enkele bovenliggende nokkenas en een distributieketting. In de 1.150 kilo wegende 316i Compact komt de motor met 105 pk goed tot zijn recht. Je imponeert de GTI-brigade er niet mee, maar er is totaal geen sprake van een tekort aan prestaties. Daarbij klinkt de motor lekker en blijft het brandstofverbruik netjes binnen de perken.

De testauto is op 9 februari 1999 afgeleverd en is gespoten in Montrealblau metallic. ASC (het ESP van BMW), zijairbags en elektrische ramen stonden destijds op de standaardlijst. Als extra heeft dit exemplaar nog een alarm, het begeerde schuif-/kanteldak en mistlampen. Bovendien investeerde de eerste eigenaar in airco en een originele radio/CD-speler. Wat het uitrustingsniveau betreft hoef je dus niet op een houtje te bijten. De Compact is door BMW-liefhebbers nooit echt geaccepteerd, in hun ogen was het een 3 Serie met afgehakte achterkant. Ook het afwijkende dashboard kreeg de handen niet op elkaar. Begin 1998 werd de E36 afgelost door de E46, maar de Compact bleef tot september 2000 in productie. Anno 2016 zijn zelfs goed onderhouden exemplaren voor een prikkie te koop. Zelfs de 316i voelt als een echte BMW, dus sla je slag!

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.bmwtouringkopen.nl

Specificaties BMW 316i Compact E36

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.895 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 105 pk bij 5.300 tpm
Max. Koppel: 165 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,9 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,6 l/100 km (1:13,2)
Gewicht: 1.150 kg
Nieuwprijs: ƒ 46.950 / € 21.305 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Strak weggedrag
+ Voldoende vlot
+ Praktisch model

Min
– Imago
– Geen hoogteverstelling stuur
– Basismodel oogt braaf