BMW 316ti Compact E46

Kleurrijke compacte hatchback

Elk merk heeft wel een model in het gamma dat minder tot de verbeelding spreekt. Zelfs BMW ontkomt hier niet aan. Tegenwoordig krijgt het Beierse merk de wind van voren omdat het een MPV met voorwielaandrijving in de markt zet. Halverwege de jaren negentig was het de 3 Serie Compact die de gemoederen flink bezig hield. Verder dan een 3 Serie sedan met afgehakte kont kwamen de criticasters niet, want verder was er weinig op de auto aan te merken. BMW was niet onder de indruk en verrastte de fans in 2001 zelfs met een tweede generatie Compact.

BMW 316ti Compact E46BMW 316ti Compact E46BMW 316ti Compact E46BMW 316ti Compact E46BMW 316ti Compact E46
De eerste generatie Compact (E36) is gebouwd van 1994 tot 2000 en leunde technisch gedeeltelijk op de 3 Serie E30 uit de jaren ’80. Opvolger E46 Compact leende geen componenten van zijn voorganger. Het was een fonkelnieuwe nieuwe auto. In eerste instantie bestond het gamma uit de viercilnder 316ti en 318ti met respectievelijk 115 en 143 pk. Voor de veeleisende BMW-fan verscheen enkele maanden later de 325ti met een 192 pk sterke zescilinder lijnmotor. Vanaf dat moment kwamen ook dieselrijders aan hun trekken. Met 150 pk was de zuinige 320td niet alleen voor kilometervreters aantrekkelijk. Ook de sportieve rijder waardeerde zijn BMW-waardige prestaties.

Toen de lente van 2003 zich aandiende was dat voor BMW aanleiding om de achterwielaangedreven Compact van een lichte facelift te voorzien. Kenners zullen de nieuwe serie herkennen aan de rode achterlichtunits. De eerste lichting had heldere achterlichten die doen denken aan de armaturen van de Lexus IS200. Naast wat nieuwe kleuren en bekledingsstofjes werd ook het motorenprogramma opgefrist. De meest opvallende toevoegingen waren de 318td met 115 pk en een zesbak voor de 325ti en 320td. Eind 2004 is besloten om de productie van de Compact te stoppen omdat de nieuwe 1 Serie inmiddels in productie was als vijfdeurs. Pas in 2007 verscheen de echte Compact-opvolger in de vorm van de driedeurs 'Einser.'

Als we uitgaan van zijn leeftijd is de tweede 3 Serie Compact nog net geen youngtimer. Over een paar jaar zullen de snelle uitvoeringen met weinig kilometers de liefhebber vast en zeker aanspreken. Dat de minst krachtige 316ti ook weet te overtuigen bewijst het exemplaar dat bij Auto Timon in Uden te koop staat. De auto heeft slechts 34.000 kilometer gereden en is van meet af aan door BMW-dealer Bert Story onderhouden. Het is vooral de kleurencombinatie die het hem doet bij dit exemplaar. Voor de eerste en enige eigenaar stond vast dat het exterieur in Black Sapphire gespoten moest worden. Dat is niet zo’n verrassende keuze, want half Nederland rijdt in een zwarte auto. Smaakgevoelig is echter het oranje interieur. Ik vind het een geslaagde match, maar de kleur moet je liggen. Als alternatief voor de standaard antracietkleurige bekleding fleurt het de boel wel lekker op.

Onder de motorkap van de 4,26 meter lange en 1.275 kilo wegende 316ti Compact ligt het 1.796 cc grote N42-blok van BMW dat werkt zonder gasklep. In plaats daarvan regelt het Valvetronic-systeem dat de inlaatkleppen verder worden opengedrukt als er meer lucht nodig is. Daarnaast is de timing van beide nokkenassen variabel, zodat de verbranding optimaal geregeld kan worden. Met 115 pk en 175 Nm trekt je de straatstenen niet aan gort, maar vanaf 3.500 toeren lijkt het alsof de motor er onder het genot van een lekkere snerp nog een schepje bovenop doet en eenmaal op snelheid is hij mooi stil.

BMW is synoniem aan rijplezier en ook de instapversie van de 3 Serie Compact heeft zelfs zonder grote wielen en een sportonderstel een verrassend scherp weggedrag. Door de achterwielaandrijving bespeur je geen aandrijfreacties in de besturing en raffel je uitdagende bochtjes en rotondes op hoog tempo af. Door de 50/50 gewichtsverdeling en de compacte buitenmaten is het leuk spelen met de auto. Overstuur zul je met door het gematigde motorvermogen niet gauw opwekken, en bovendien is ESP standaard meegeleverd. Ondanks de stevige vering en demping houd je het wel een paar uur uit in het mooi afgewerkte interieur. Alleen korte hobbels zijn goed te voelen. De vijfbak schakelt heel direct en met korte slagen, de koppeling is zoals bij veel BMW’s lang van slag.

Zoek je een fijn sturende compacte hatchback waarin je ook de nodige bagage (310 tot 1.100 liter) en voor korte tijd twee passagiers op de achterbank mee kunt nemen, dan is de 316ti Compact een goede keus. Het is een solide aanvoelende auto met heel redelijke prestaties en een zeer schappelijk brandstofverbruik. De prijs van de testauto ligt boven de marktwaarde van de gemiddelde 3 Serie Compact E46, maar dit is dan ook een uitzonderlijk mooi exemplaar met erg weinig kilometers waar je nog jaren plezier van kunt hebben.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties BMW 316ti Compact E46

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.796 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 115 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 175 Nm bij 3.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 sec.
Topsnelheid: 201 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 6,9 l/100 km (1:14,5)
Gewicht: 1.275 kg
Nieuwprijs: € 26.040 (excl. opties)

Plus
+ Strak weggedrag
+ Fijne motor
+ Uniek lage kilometerstand

Min
– Niet overdreven veel vermogen
– Smaakgevoelig interieur
– Vrij hoge prijs